/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
ingen kur til forkølelse?
Fra : jedi_bjerre
Vist : 4384 gange
100 point
Dato : 06-07-07 19:27

Ja som overskriften siger er der nogen som kan forklare mig hvor det ikke er muligt at kurere forkølelse?

Hilsen et snottet postbud

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-07 19:30

jo da. du gurgler halsen med saltvand
og drypper saltvand i næsen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-07-07 19:40

Den traditionelle:
o Spis masser af c-viamin, enten som appelsiner eller som piller. Det er uskadeligt at spise 'for meget', d.v.s. du kan sagtens tage 10-50 gange 'anbefalet dagsdosis'. Dette gælder IKKE alle vitaminer
o pas på dig selv, ingen sene natte-eskapader, regelmæssig livsførelse etc

En joke jeg så engang:
Iklæd dig trusser og t-shirt og gå en lang tur. Så blir det til en lugebetændelse, og DET er der en kur mod

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-07-07 19:40

Nu søger du sikkert en kur "mod" forkølelse...

Du er jo postbud og udsat for vind og vejr, så derfor er du naturligvis særlig udsat. Men det er en god ting at holde fødderne tørre og varme dernæst sørge for at immunforsvaret er i top ved at spise vitaminer og (tror jeg på) hvidløg, masser af hvidløg - det holder i hvert fald mine forkølelser borte..

Tør næsen og prøv dig frem...

Du kan finde masser af gode råd hvis du "Googler" forkølelse...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 06-07-07 19:49

hehe.. det var ikke løsninger han spurgte til, men grunden for at man ikke kan kurerer det..

I kina findes der flere produkter som efter sigende kan kurerer forkølelse.. En af mine venner har prøvet det og siger det virker, han ville inporterer pilerne, men da han fandt ud af hvor meget det koster at få et medicin produkt godkendt i DK stoppede han..

Om det er fup ved jeg ikke, men kineserne har modgiften

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-07-07 19:54

Der findes een kur og kun den ene. Den har været kendt siden tællelysenes tid.
Man sætter et tællelys ved fodenden af sengen, tager snapsedunken med i seng, og drikker indtil man ser to tællelys. næste morgen er forkølelsen væk.
I vores moderne tider kan man bruge et elektrisk lya, af hensyn til brandfaren. God bedring:

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-07-07 20:01

Du spørger igen om grunden til at man ikke kan kurere det - jamen det kan man da, prøv mit råd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-07 20:19

Jammen det er da muligt at kurere en forkølelse.
Det skal kroppen nemlig selv klare.
Nu skal du bare hjælpe kroppen med at klare det.
1. Spis sundt og varieret.
2. Spis frugt og grønt. (incl. hvidløg)
3. Hold fødderne varme og for alt i verden tørre.
4. Sørg for ikke at afkøle kroppen på udsatte steder.
5. Lad ikke din krop tørre ved fordampning. (som i virkeligheden er nedkøling)
6. Tilstrækkelig med søvn.
7. Frisk kold luft om natten.

Og et par andre småting.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-07 20:23

Citat
valde.

Dato : 06-07-07 19:54

--------------------------------------------------------------------------------
Der findes een kur og kun den ene. Den har været kendt siden tællelysenes tid.
Man sætter et tællelys ved fodenden af sengen, tager snapsedunken med i seng, og drikker indtil man ser to tællelys. næste morgen er forkølelsen væk.
I vores moderne tider kan man bruge et elektrisk lya, af hensyn til brandfaren. God bedring:

Hvor er du klog valde. Du ved sikkert ikke hvad det vil sige at være forkølet. Det har snapsen hjulpet dig med

Du har vist ikke prøvet at være kørende postbud på cykel i regnvejr.

Der er ikke en løsning, der kan helbrede dig fra den ene dag til den anden jedi_bjerre .

Du må bede din arbejdsgiver om vandtæt tøj. Det er vigtigt at du skifter til tørt tøj, når du kommer hjem. Tag evt. et varmt bad først.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-07-07 20:58

så nu er Ans efter mig igen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-07-07 22:04

Jo, og hvidløg holder også heksene væk. Det er fyldigt dokumenteret i adskillige numre af A.And & Co

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-07-07 22:05

hejsa, ja nu er jeg godt nok ikke postbud, men jeg arbejder også udendør hele året og det er nu lidt underligt at midtpå sommeren i varme kan man blive noget så forkølet og den er svær at komme af med, og så kan man være ude hver eneste dag om vinteren i kulde og rusk uden en eneste sygedag. , jeg ved ikke om der findes en kur mod det men jeg bruger dette her med stor succes

http://dk.avogel-server.org/Find_produkt/plantepraeparater/echinaforce_liq.php

venlig hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-07 23:11

Der findes ikke en kur mod forkølelse fordi der ikke findes én forkølelse, men 1000vis af forkølelser. Når du er blevet smittet af én forkølelsesvirus og gennemlevet sygdommen, så er du immun over for netop denne virus og får den aldrig mere. Men der er stadig mere end 1000 andre som du kan angribes af. Derfor kan du heller ikke lave en effektiv vaccine. Det er forøvrigt umådeligt svært at lave vacciner mod vira i det hele taget.
(Solhat eller Echinamin lindrer og forkorter angiveligt forløbet af den enkelte forkølelse)
Wibbi

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-07 03:24

Husk lige, at hvis du vil følge rådet om C-vitamin, så skal det være den ægte vare, altså ascorbinsyre. Ikke det der "mavevenlige" pjat, de har på hylderne rundt omkring, som er natriumascorbat, og det hjælper ingenting. Det skal være det hvinende sure som i gamle dage. Enten kan man købe det på apoteket i Sverige (måske osse i andre nabolande) eller osse kan du bestille på apoteket. Og hvis de ser dumme ud, så fortæl, at de kan få det hjem fra UNICHEM. Kiloprisen blir alt for høj, hvis du bestiller i mindre doser; selv bestiller jeg altid standardpakken på 1 kg, og de kan aldrig finde ud af prisen. Jeg har betalt imellem 275 og 425 kroner for et kilo og synes det er prisen værd. Hvis du er bange for at det skader maven, så tænk på, at en halv tsk. i et sjusglas vand har en pH på ca. 3, m3ns din mavesyre har ca. 1, altsdå 100 gange så surt. Jeg tar mit i morgenteen formildet m. 3 tsk. sukker og så en tår lunken te eller et glas vand lige bagefter for ikke at ætse tænderne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 07-07-07 17:25

Uha da.... sikke en masse gode råd.
Jeg bruger et lille nemt gammelt råd - som tldels ligner Valdes forslag.
Du køber en flaske rødvin - kvaliteten er undeordnet, men helst ikke for sur for mit vedkommende -
og denne varmer du op i en gryde tl ca 80 grader. Den drikker du så varm som muligt og går om-
gående i seng. Du vil nok være en smule svimmel
Du vil komme til at svede, som om du havde 50 grader i feber, dit sengetøj vil blive vådt............
men næste morgen er forkølelsen væk. Du kan måske have fået tømmermænd, men dem
har de fleste et råd imod.

good luck

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-07 00:22

Mod forkølelse kan man bruge varmt maveskind.

Har man ikke den mulighed, smager varmt øl så fælt at det kun kan hjælpe.

I virkeligheden er disse og andre råd , kun pjank eller dumhed. Forkølelse er et antal forskellige virussygdomme, som intet medikament, kan kurere.

Men passende temperatur , hvile, og sund kost kan hjælpe legemet med selv at komme hurtigere over den slags.
Alkohol , eller post i køligt vådt vejr, vil trække pinen ud.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-07 09:50

Citat
I virkeligheden er disse og andre råd , kun pjank eller dumhed. Forkølelse er et antal forskellige virussygdomme, som intet medikament, kan kurere.

Jo saltvand

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 08-07-07 11:41

Der er åbentbart ingen vej udenom kære postbud,
skal du af med din forkølelse, ja så må du på mandag smutte en tur i havnen (husk at efter-
lade posten et tørt sted på havnekanten).
Jeg foretrækker nu en flaske varm rødvin
Men god bedring til postbudet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 12:01

Hørt! Ja rødvinen og snapsen hjælper MÅSKE ikke; men den gør det meget behageliger at være forkølet!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-07 12:16

Hvis du drikker rødvinen varm går det hurtigere.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 12:50

transor siger: "I virkeligheden er disse og andre råd , kun pjank eller dumhed."
Ja dumhed kan man da ikke bebrejde nogen! - og lidt pjank skader da ingen i en forkølelsestid.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 08-07-07 20:46

jah---wibbi har jo sådan set besvaret dette spørgsmål...

Selv har jeg det sådan, at jeg plejer at få ondt i halsen - inden jeg blir hæs/ forkølet. Sjovt nok sætter det sig altid på stemmebåndet for mit vedkommende... Der SKULLE det så være en god ide at forsyne sig med et C-vitamin-rigt middel, f.eks. appelsiner, lige når man får ondt i halsen.

>>chica-pigen

Jeg tror, forkølelse har noget at gøre med, om man får klædt sig rigtigt på til årstiden... Temperatur, regn og blæst skifter jo hele året rundt...

Og som der står i denne tråd, så skærpes vort immunforsvar efter overstået sygdom.
Og så til mystikkens verden: "Hvorfor kan man så overhovedet bli syg igen - ovenpå et skærpet immunforsvar..?

Det er med snue - lissom det er med sygdom hos undulater - det er bedre at forebygge end helbrede...

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 08-07-07 21:27

Det er blevet blevet dokumenteret at indtagelse af ekstra C-vitamin ingen virkning har på forkølelse. Myten at C-vitamin er godt mod forkølelse er en påstand jeg tit støder på og påstanden er sikkert lige så svær at udrydde som myten om at vi kun bruger 10% af vores hjernekapacitet.

Wikipedia har en gansket udmærket artikel som er værd at læse imodsætning til at det sludder der er skrevet i dette indlæg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_cold

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 21:57

myten om at vi kun bruger 10% af vores hjernekapacitet.
Den modbeviste du ikke!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-07 21:59

Citat
Det er blevet blevet dokumenteret at indtagelse af ekstra C-vitamin ingen virkning har på forkølelse. Myten at C-vitamin er godt mod forkølelse er en påstand jeg tit støder på og påstanden er sikkert lige så svær at udrydde som myten om at vi kun bruger 10% af vores hjernekapacitet.

Wikipedia har en gansket udmærket artikel som er værd at læse imodsætning til at det sludder der er skrevet i dette indlæg.

Sludder, jeg kan kun være enig med dig.

Godkendelse af svar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 09-07-07 08:45

Tak for svaret wibbi. Og ja som sagt kender man jo masser mulige kure, men som wibbi opfattede så var det ikke det jeg søgte.

@ postbudet: jeg er helt ny og har derfor ikke opbygget mit immun forsvar op på jeres andres niveau, jeg er blot lørdagsafløser, ikke fuldtid

men tak for de mange indlæg...god sommer!