/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp! Feriehund med eksem
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1323 gange
100 point
Dato : 06-07-07 17:26

Vi passer hund for min kammerats far, hans hund fælder temmelig vildt, har så lige børstet den igennem udenfor, men ved forbenene og under halsen, har den sådan noget ulækkert snask/eksem nede i hårene, og børsten trækker hårene af som om de slet ikke sidder fast!

Nu er det jo nok ikke meningen at jeg skal agere dyrlæge, men er der ikke et eller andet jeg kan gøre ved det?

Det ligner nærmest ørevoks, og sidder på huden og op på pelsen

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 06-07-07 17:33

Det lyder som om at hunden har fået en hot spot, som kræver øjeblikkelig behandling.

Du skal klippe alt hår af, så sårene er helt synlige. Du kan ikke klippe for mange hår af! Og så skal den vaskes kraftigt med sæbespåner. Og det skal du gøre 3-4 gange om dagen. Og så kan du smøre med kopattesalve.

Hvis ikke der er bedring hurtigt (i aften/nat) er du nødt til at køre en tur til dyrlægen. Han vil give hunden noget pencillin og noget salve, du skal smøre med.

Håber at det var svar nok.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-07 17:35

det lyder som noget med noget svamp i. jeg synes selv jeg har fundet et vidundermiddel mod svamp. ihvert fald fodsvamp. en afvaskning i varmt vand tilsat en sjat atamon plejer at lægge en dæmper på det. og det er ganske harmløst. så det kunne du da prøve inden du gør noget vildt.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-07-07 17:43

det kan være svamp, men hårsæk mider kan også skabe ravage,
men som før Atamon er uskadeligt og kan afhjælpe noget, men det kan ikke fjerne årsagen, den får du først afklaret ved et nærmere eftersyn hos en dyrlæge.
dit direkt link virkede ikke, men ved kopi til adresse felt virkede det.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-07-07 18:02

Ja loppeeksem, eller hårsækmider. Hunden haren allergi mod en af disse snyltere. Dyrlægen kan give en indsprøjning mod allergien.
Man kan måske dulme den med aloe Vera eller Helosan.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-07-07 18:05

Atamon kunne jeg da godt prøve, men at tage kræet til dyrlæge uden at ejeren er klar over det, og til weekend takst.... det er jeg godt nok ikke helt klar til

Ved faktisk slet ikke hvor meget jeg vil dykke ned i det her, da dens generalle heldbreds tilstand ikke helt er på det plan som jeg syntes er ok for et kæledyr...!?!

Input modtages...

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-07-07 18:12

Klorhexidin opløsningen renser og desinficerer effektivt sår på huden, idet det dræber de fleste bakterier. Klorhexidin er mildt og skånsomt mod huden og giver sjældent overfølsomhedsreaktioner. Vetplus Klorhexidin-opløsning 0,05% er til desinfektion og rensning af sår på huden på alle dyr. Nu på tilbud - 15% Normal pris 49,95 - nu på tilbud til 42,45kr

se evt. http://shop.netdyredoktor.dk/
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-07-07 18:26

Nu der bliver nævnt hot spot, kan det smitte fra hunden til vores 2 katte?

Det er sgi ikke for at lyde alt for pint, det var jo ligesom bare meningen at vi skulle passe "Patienten" i 2 dage...

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 06-07-07 18:41

Nej, Hot Spot smitter ikke.....

Men hvis det er en hot spot, og du ikke behandler den korrekt, kan det altså gå galt.

Jeg ville ikke tvivle på at køre en tur til dyredoktoren!

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 06-07-07 18:44
Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-07-07 18:44

Du kan bade det og holde det rent i de to dage, så må du sende patient med ejeren til dyrlæge hvis de holder meget af deres dyr, gør de det nok også.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-07-07 19:07

Ved nærmere inspektion er der ikke nogen steder der vædsker, prøver at købe noget klorhexadin og se om det hjælper!

Vender tilbage når der er nyt...

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-07-07 19:09

god ide.
MVH bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-07-07 19:11

Til dyrlæge.
I har vel en aftale med ejerne om, hvad I skal gøre, hvis hunden bliver syg eller kommer til skade?
Ellers kan I måske kontakte dem pr. telefon?

Hotspots er ikke noget, I skal bikse med selv.

Og ejerne er sikkert bare glade for, at I tager turen til dyrlæge.
Det er noget med -i første omgang- piller i nogle uger...

SURT! at sådan noget altid dukker op i week-enden!

Og måske et held for hunden at det sker hos jer? Hvis du mener, at ejeren ikke helt tager sig nok af hundens helbred? Det behøver ikke at være af ond vilje, men det kan være fordi de ikke helt kan overkomme det.
Hvis det er en ældre hund med ældre ejere...

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-07-07 19:24

>Birgitta

Jeg har kigget nærmere på det lille kræ, og med en schaefer i bagtankerne der blev aflivet pga hot spots, tror jeg ikke det er det..

Der er områder hvor pelsen mangler, men ingen åbne sår eller noget der vædsker, "kun" det der ørevoks der sidder på huden og pelsen, og når jeg "affnugger" hende, så følger hårene med af der hvor der er "ørevoks"........uden at huden tager skade!! der ser lidt skræmmende ud...

Og desværre nej, så har vi ingen aftale om hva nu hvis.... ud over at hvis det havde været min hund, så havde den været til læge for længe siden...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-07-07 19:41

Så gå til læge...........
Heldig hund..

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-07-07 19:44

Nå... nu bliver jeg helt halv flov...

Har lige fået kontakt til familien, det viser sig at han har været til dyrlæge 5-6 gange, og lægen har fundet ud af, at det er allergi over for noget foder den har fået.. så nu får den noget andet, så det skulle angiveligt gå over....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-07 20:49

Din kammerats far kommer jo hjem søndag aften. Var det ikke 2 dage du skulle passe hunden !!!!!

Gør ham det forståeligt, at du ikke mener, at hunden bliver passet godt nok.

Har du fået det foder med, som nu skulle kunne helbrede hunden, af ejeren.

Det er da utroligt, at man lader sin hund passe uden at give oplysninger om sygdom.

Men din kammerat må da have vidst det !!!!!

Jeg ved, det er dyrt at købe specialfoder til sine kæledyr, når det/de er syge, men det er pengene værd.

Få du lige en snak med ejeren, når han kommer og henter sin hund. Har han selv sørget for at give sin hund det rette foder. Den har trods alt været hos dyrlægen 6 gange. Så han vil sikkert selv hundens bedste.

Håber på den bliver rask Men den er måske så gammel, at der ikke er noget at gøre.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-07-07 22:19

Stakkels hund. Og her tænker jeg ikke på dig.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 07-07-07 10:42

ja jeg deler også mening med flere herinde, jeg kunne aldrig finde på at overlade mine hunde til andre uden at give dem en seddel med tlf på dyrlægen , og oplysninger om hvis der noget de ikke kan tåle/kan, og så lave en aftale med dyrlægen at hvis der sker dem noget mens vi er væk så betaler vi selv når vi kommer tilbage så er der ligesom rene linjer hvad de skal gøre hvis uheldet er ude. at overlade sin dyr til andre er en tillidssag, og her i jeres tilfælde er jeg ikke spor i tvivl om i vil hunden det bedste, men jeg syntes det er for dårligt at ejeren ikke har oplyst jer om hvad der er galt med hunden så i ikke kommer i det dilema. jeg håber den får det bedre.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-07 14:56

Jeg synes det lyder DYBT mærkeligt, at ejeren giver dig hunden i pleje uden at gøre opmærksom på, at hunden lider af fødevareallergi.

For så må hunden jo KUN få specialfoderet. Ikke andet. Ingen godbidder ved siden af. Specialfoder er dyrt, ja. Og det er spildte penge hvis diæten alligevel ikke bliver overholdt..

Men det er da sikkert hudbetændelse, der er ved at hele op, du har observeret.

Har hunden KUN fået sit eget foder, mens du har passet ham? Bare en enkelt leverpostejsmad kan være nok til at hudbetændelsen bryder op igen...
Det er ikke DIN skyld. Hvor skulle du vide det fra?
Men det kan betyde, at ejeren må fortsætte i længere tid med specialfoderet, når han kommer hjem. Dyrlægen prøver jo nok at finde ud af, præcis hvilke ting, hunden ikke kan tåle.

Hvad hedder det specialfoder?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-07-07 07:46

Ja det er jo ikke ligefrem information jeg har fået for meget af, Jeg har fået specialfoder med i en pose, -uden navn...

Jeg har haft hunde omkring mig hele min barndom, og har også haft en Dansk Svensk gårdhund på "Aftægt"

Denne hunds opdragelse og heldbredstilstand ligger meget langt fra hvad jeg har været vant til

Den har kun fået dette foder af mig, men er tydeligvis vant til at få "godbider" alle steder!!
kan ikke lave mad uden at den sidder og gøer af mig, for at få noget at spise!?!

Den sidder og nedstirre en når man spiser, og den var da også lige oppe på spisebordet, og hugge drengens halvspiste knækbrød...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 11:33

Nå Jamen den lever måske til aften! Er det ikke i aften den bliver afhentet og kan optage sit vante liv?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-07 14:57

ja... det er vist godt, at han skal hjem...

Jeg vil tro, at dyrlægen har ordineret det foder med meget få bestanddele, som meget sjældent giver allergi. Når hunden så har fået foderet i et bestemt antal uger, så kikker dyrlægen på ham og ser om symptomerne er blevet bedre.
Hvis de IKKE er blevet bedre, så er det sandsynligvis inhalationsallergi i stedet for... ---Eller også har hunden ikke overholdt diæten....

---Inhalationsallergi er meget sværere at behandle. Men det dukker oftest op inden hunden er 1½-2 år.. Og jeg antager, at denne hund er ældre..

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-08-07 16:41

Tak for svaret trimare46.

Den hjemvendte hundeejer har fået samme besked fra dyrlægen...