/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fastfryse en kolonne i excel
Fra : boro23
Vist : 2722 gange
300 point
Dato : 06-07-07 11:49

Er det muligt at fastfryse kolonne A, så man hele tiden kan se celle A1 til A30, uanset hvor langt man scroller de øvrige kolonner ned i arket? Håber nogen kan hjælpe mig og at mit spørgsmål formuleret forståeligt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-07 12:05

Ja og du kan gøre det på flere måder.

1. skriv noget i celle a1
marker linie 2 ved at klikke på 2 ude til venstre
gå op i vindue og vælg frys ruder
prøv så at rulle ned og se at teksten forbliver synlig i linie 1

2. skriv noge i celle a1 og b1
marker kolonne c ved at klikke på c
vindue > frys ruder
nu kan du se begge kolonner a og b når du ruller til siden

3. stil dig i celle b2
vindue > frys ruder

Der kan anulleres sådan
vindue > frigør ruder

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-07-07 12:23

Hej

Jeg gør den næsten på samme måde.

Jeg har typisk en overskift i f.eks. linie 1 og 2, samt tekst i søjle A.

Så stiller jeg i celle B3 og vælger "Vindue" og "Frys ruder".

Så er både søjle A og linie 1 og 2 "frosset", dvs. de kan ses hele tiden.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 06-07-07 13:06

Hej e.c

Jeg kan ikke få det til at virke med at fryse ruder. Vi du kommer med et nyt tips.

Omformulering af spørgsmål: række 1 til 6 og cellerne A1 til A30 skal altid være synlige, mens de øvrige kolonner B til IV forsvinder op under række 1 til 6. teksten som står i A1 til A30 skal stadig være synlig, selv du befinder dig på f.eks. række 100.

Hvis du forestiller dig en hjemmeside hvor rækkerne 1 til 6 udgør en topbanner og at kolonne A udgør et navigationspanel i venstre side og og de øvrige kolonner udgør start/ tekst siden som kører op under topbanner.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-07-07 13:12

Hej

Jeg bruger næsten aldrig denne her funktion, men det må være den du har brug for.

Stil dig i B7 og vælge "Vindue" og Opdel"

så får du 4 individuelle Excel vinduer.

De bliver "stående", også selv om du flytter dig i det ene.

Der er formentlig en genvejstast til at "hoppe" imellem vinduerne, men den kan jeg ikke huske, så jeg bruger musen.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 06-07-07 13:13

Hej Leo

Hvis jeg gør som du siger, forsvinder den tekst der står i A3 op under linie 1 og 2. og så er den ikke synlig hele tiden.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-07-07 13:14

Hej

Glemte lige at nævne, at man godt kan have den samme celle synlig i mere end et af vinduerne.

Så kan det forvirre lidt, at man står i A1, og kan se den i alle 4 vinduer, men det virker fint alligevel.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-07-07 13:15

Hov

Så lige dit svar.

Det du gjorde forkert var, at du stod i det "forkerte vindue" da du flyttede dig.

Du skal stå i det vindue som er nederst til højre (marker en celle med musen)

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-07-07 13:18

Nu har jeg testet det lidt mere, og det ser desværre ud til at det ikke virker mere.

Kan huske "i gamle dage" der var de 4 vinduer helt uafhængige af hinanden, men nu er de åbenbart linket lidt sammen.

øv.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 06-07-07 13:42

Hej igen Leo

Må jeg sende dig et eks.? Jeg tror vi misforstår hinanden lidt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-07 13:49

Ovre til højre ved scrollbaren og nederst til højre ved scrollbaren kan du finde en dobbeltlinie - den trækker du bar i i....

Så er de celler indenfor området altid til rådighed

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 06-07-07 14:01

Hej Alle

Jeg tror, jeg har har et formuleringsproblem, for jeg kan ikke opnå det jeg gerne vil, med de tips jeg har fået indtil nu. Brugen af arket skal ses som en slags "hjemmeside" se mit svar til e.c.

Jeg vender tilbage efter weekenden, har fyraften nu.

Go' weekend til Jer alle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-07 14:07

Citat
Er det muligt at fastfryse kolonne A, så man hele tiden kan se celle A1 til A30, uanset hvor langt man scroller de øvrige kolonner ned i arket

Det gør du med de 2 linier - så kan du scrolle alt det du har lyst til i resten - de er der ALTID....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-07 14:08

Oppe yderst til højre ved rullepilen fremkommer der en dobbeltstreg og to pile - træk dem ned
Nede til højre ved rullepilen fremkommer der en dobbeltstreg og to pile træk dem ind

Nu kan du måske lave lige det du vil.

http://peecee.dk/?id=56455

Ulempe - kolonne A og række 1-30 kan ses i begge ruder

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-07 14:12

Eller sådan når der fryses i to retninger.
http://peecee.dk/?id=56456

Ulæmpe - de to retninger er ikke uafhængige af hinanden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-07 14:13

Refi - jeg så ikke din kommentar mens jeg eksperimenterede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-07 14:17

Det lever jeg med

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 11-07-07 10:49

Hej alle igen

Jeg har forsøgt alle Jeres tips og nåede ikke det ønskede resultat, men har fundet en anden løsning.

Jeg skal jo ha' afgivet nogle point, så den der kan hjælpe mig med at lave en makroknap, der kan indsætte en værdi i den eller de celler jeg har markeret, vil få mine point.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-07-07 14:04

Excel 2000 - men den passer nok til andre udgaver.

Funktioner > makro > indspil ny makro > giv den et navn (du behøver ikke at tildele et bogstav)
.........Nu er den begyndt at indspille så alt hvad du foretager dig, husker den.
..................Læg mærke til den lille stop knap et sted på vinduet.
indspil og stop >
Højreklik på værktøjslinien > tilpas > kommandoer > rul ned til makroer > træk en brugerdefineret knap op på værktøjslinien > højreklik på den nye knap > skriv evt. et navn i ruden > klik på tildel en makro > find og marker din makro (der nok kun en) > OK > luk din "tilpas" .
Afprøv din knap og nu skulle den gerne foretage sig det samme som du indspillede.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 11-07-07 14:33

Hej e.c

Det virker fint, men det er i samme celle der bliver indsat værdi hver gang jeg klikker på makroknappen. Jeg vil gerne have makroknappen til at indsætte en værdi i vilkårlige celler jeg har markeret. Kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-07-07 14:45

Jeg prøvede den kun med formatering af en farve.
og den virker på den måde at jeg stiller mig i feltet og klikker så på makroknappen = rød celle:

Det gør den så alle steder hvor jeg stiller mig.

Når makroen er startet må du ikke bevæge dig til en celle for det optages jo også.

stå i en celle og sart makro > skriv tallet eks. 88 > stop din makro ..........osv
nu bør den gøre det haver gang du står i en celle.

Dine makroer som ikke er gode kan du bare slette.
At arbejde med makroer kan godt drille lidt.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 12-07-07 07:11

Hej igen

jeg kan godt få det til at virke med farve, men med tal kan jeg kun få tallet frem i en celle af gangen, skulle gerne have tallet i alle de celler jeg har markeret. Hvis du kan få det til at virke, vil du så indsætte koden her på siden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-07 12:56

Hvis du stiller dig i celle C8 og udfører din makro så får du et tal ind.
Nu kan du trække/kopiere resultatet med det sorte + i hjørnet hen til G8 og slip
Nu er cellerne C8 til G8 fyldt med samme indhold og med + kantrækkes ned til G16

Alle celler i området C8 - G16 er nu fyldt med samme indhold

Hvis det er de samme celler hver gang som skal bruge de tal du vælger kan du bare lægge en
enkel formel ind.

A2 = skrives det tal der ønskes i de andre celler.

I celle C4 skrives:
= A2
dette kan også trækkes/kopieres med +

I celle D5 kan oså skrives:
= A2

Hvis du senere får behov for at flytte cellen A2 så skal du i de celler som bruger A2 skrive:
= $A$2

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 12-07-07 15:31

Hej igen e.c

Jeg har brug for at kunne markere f.eks. cellerne B2, C4, D6 og klikke på min makroknap og tallet 88 bliver indsat i cellerne. jeg kan ikke bruge trække/ kopier, da der ligger forskellige betinget formateringer i cellerne. Jeg undre mig bare at det kan lade sig gøre med farve, der kan jeg markere vilkårlige celler og farven bliver indsat.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-07 17:22

Det er altså ikke hver gang disse celler B2, C4, D6 skal følge det tal som du vil sætte ind.
Hmm. det er lidt svært.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 12-07-07 20:33

Nej det er det ikke, det er meget forskellig fra dag til dag, håber du kan løse problemet

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 300 point
Dato : 16-07-07 13:19

Denne makro indsætter en værdi i alle markerede celler:

Kode
Sub Makro1()
'
' Makro1 Makro
'
Selection.Value = "ABC"
End Sub

Jeg kender desværre ikke nogen metode til at fastfryse en kolonne, så man stadig kan rulle op og ned i kolonnerne ved siden af.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : boro23

Dato : 16-07-07 13:53

Tak for svaret sion.