/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Grønnne trådalger
Fra : GramPro
Vist : 649 gange
20 point
Dato : 05-07-07 23:55

Jeg har nogle utrolige lange grønne alger. Jeg har prøvet og slukke lyset i en uge, jeg har hældt algemiddel i. Og jeg har købt 3 fligen fox ( ikke stavet rigtigt).
Kan nogle give mig et råd som kan udryde de alger en gang for alle, dog uden jeg skal tømme hele akvariumet og starte forfra

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 06-07-07 00:56

Der er nok ikke andet at gøre, end at tømme, rense det hele godt og starte forfra.

Algerne kommer af, at de har nok at leve af, altså overfodring, slam i bundlaget o.s.v.

http://www.soehesten.dk/problemer-med-akvarier.htm
'

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-07 03:18

Selv om du tømmer , skal der skrappe sager til at fjerne dem,

Sporer er i omgivelserne, så de kommer sikkert igen.
Jeg havde også problemet gennem flere år.

Men da jeg begyndte efterhånden at udskifte til regnnvand, forsvandt de. Det bekommmer også fiskene godt, især de arter som hører hjemme i tropiske regnskovsområder. Der er vandet blødt og let surt.

Der er ingen kemikalier der kan fjerne alger uden at skade planter og /eller fisk.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 06-07-07 09:45

Jeg havde samme problem, og min geniale mand lavde en algefjernerpind til mig på følgende måde ( kan ikke vise dig billedet her, så prøver her at forklare):

Han tog en bambuspind fra haven, en af de tykke. Han tog så en skarp kniv og splitter enden en ca. 3 cm. op. Du skal have 4 "splitter", Så skruger du en rustfri skruge ned i midten af alle de "splitter, og skruger den indtil de stritter. Splitterne fanger trådalgerne godt, når du drejer den rundt i algerne i vandet. Håber det var forståeligt Ellers må du sende din mail adresse så skal jeg nok sende billeder

Mvh Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : GramPro

Dato : 20-07-07 09:48

Tak for svaret dova.
Det var lige nøjagtigt det som jeg frygtede, men hvad det er jo også meget træls og se på akvariumet som det ser ud lige nu