/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opsætning af hjemmebiograf
Fra : lassethorsted
Vist : 1722 gange
500 point
Dato : 04-07-07 19:18

Jeg står og skal sætte en mindre hjemmebiograf sammen men kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal forbinde det hele FOR AT FÅ DET BEDST MULIGE UD AF MIT UDSTYR.

Jeg har en Jamo DMR 60 reciver (med indbygget DVD og HDMI udgang), en Thomsom VIASAT digital parabolmodtager, en XBOX 360 og mit TV er et Samsung C96 42".

Jeg vil gerne kunne bruge surround anlæget når jeg spiller spil også ligesom jeg gerne vil kunne hører almindelig TV lyd over højtalerne.

Er der en eller anden der er skrap til den her slags?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 19:52

Så giver det jo lidt sig selv.....

ALT skal gennem surrounden (recieveren)......

En nøgleløsning vil være et alt for stort projekt at remse op her....

Men start med at sætte recieveren op - derfra tilsluttes tingene en af gangen og afprøves......

Så kan man gå i detaljer når hovedparten af det virker....

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 20:06

Ja så langt er jeg med, men skal jeg feks. trække et scart fra min parabolmodtaler til scart indgangen på min reciver? og så koble den spillekonsol på via componentindgangene tror jeg de hedder... der er ihvertfald en grøn, en blå og en ehmmm... sort indgang mener jeg der er... Bevirker dette at min reciver SKAL være tændt for at på billede på TV'et hvis jeg feks vil bruge Tvet indbyggede højtalere til lidt hurtig TV kikning eller hvordan med det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-07 20:12

Jeg foretrækker nu at tilkoble alt direkte til TV'et (jeg har PANASONIC). Lyden render så særskilt til lydanlæg. Men en ordentlig rådgivning af netop sammenkobling kræver et kig i alle relevante manualer med tilkoblingsmuligheder. Så kan der planlægges ud fra det. Hvis du selv gider finde alle manualerne elektronisk er det en rimelig smal sag at lave en skitse og sende den til dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 20:18

Parabol til TV (ikke til reciever)
Reciever til TV (den sender lyden fra tv i alle højtalere hvis den er tændt - ellers kommer det i TVhøjtalere)
Spilkonsol til componentindgang på TV (lyden kommer også der i alle højtalere når recieveren er tændt)

Nu kan du se TV uden noget andet er tændt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 20:21

Hvor har du ret 3773

Det var en skrivefejl.....

Selvfølgelig er TVet "midtpunkt".....

Det giver vist også sig selv i mit forrige indlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-07 20:51

LOOL. Mit eget er også så bøvlet at det knægten og undertegnede er dem der finde ud af det. Værre går det med pigerne. Helt galt er det når jeg skal bruge DTS (noget mystisk noget med to eksterne slaver)...

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 21:07

[url]http://www.jamo.com/Default.aspx?ID=6308[/url]
[url]http://www.jamo.com/Default.aspx?ID=5972[/url]
[url]http://www.samsung.com/dk/support/productsupport/download/Model_Select2.aspx?type=TV&subtype=Plasma%5FTV&model=PS%2D42C96HD&fileType=UM&LSSI=%2Fdk%2Fmodule%2Fssi%2Fleft%2Flmenu%5Ftv%5Fplasmatv%2Esec&RSSI=%2Fdk%2Fmodule%2Fssi%2Fright%2Frmenu%5Ftv%2Esec[/url]

Så mangler den vidst bare til Xbox 360eren, men den skal vel bare til reciveren via component ikk?

Overfører HDMIkablet fra reciveren til TVer så ALT billede og lyd, bare det kører igennem reciveren først eller hvad?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 21:12

Hmm de link virker ikke på JAMOs hjemmeside: Men reciveren er en DMR61 og højtalerserien hedder A10

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 21:32

Nej - xbox skal til TV

Recieveren er KUN af hensyn til lyden - den har intet med billedet at gøre......

Den skal så til gengæld stilles til den TV komponent du vil have lyden fra..... (TV-Xbox-DVD)

Det er muligt der OGSÅ skal et scart mellem TV og reciever men det må du prøve dig frem.....

Jeg er ikke sikker på HDMI kablet er nok....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 21:33

Hvilken type reciever og højtalere er er uden betydning.....

Det er KUN kabelføringen der betyder noget....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 21:34

Som sagt får du lyden i TVets højtalere hvis recieveren ikke er tændt.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 21:36

De største problemer opstår hvis du f.eks. vil optage på en DVDoptager og samtidig vil se en anden kanal i surround - der kan blive noget konflikt......

Men det er en anden historie

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 21:46

Er du sikker på at jeg kan spille Xbox i surround hvis jeg gør det på den måde? Jeg har kun én chance for at gøre det her rigtigt da ALT kabelføreing laves skjult i en væg, så det er ikke så let at lave om på senere!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 21:52

Du kan være 1000% sikker på at alt ikke virker første gang - såååååå

Men så ved du da hvad de næste dage skal gå med....

Citat
Er du sikker på at jeg kan spille Xbox i surround hvis jeg gør det på den måde

Ja - bare recieveren er slået over på den rigtige TV udgang....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 21:54

Det HELE skal virke uden recieveren.....

Den sørger KUN for surrounden når den er koblet til TVet.....

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 22:02

Kunne være jeg skulle punge de 599 kroner ud det koster at få en teknikker til at samle lortet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 22:05

Det lærer du jo ikke noget af......

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 22:05

Men dvs at:

XBOX 360 forbindes til TV via component indgangene for at kunne afspille HD indhold.
Parabolmodtager forbindes til TV via SCART. (hvorfor ikke digital video?)
Reviceren forbindes så til TVet via HDMI og så skulle det hele kører eller hvad?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 22:06

Muligvis ikke, men tilgengæld slipper jeg for at bygge den samme væg op i gips gang på gang. Og det er nok lidt mere værd i denne situaltion!

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 04-07-07 22:13

Citat
Reviceren forbindes så til TVet via HDMI og så skulle det hele kører eller hvad?

Med al sandsynlighed JA

Som sagt er det muligt du også skal have scart mellem TV og reciever....

Er ikke sikker på HDMI kablet går begge veje....

Men kobl da det hele sammen i en prøveopstilling INDEN du laver det færdige resultat.....

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 22:24

Tak for svaret og de gode råd refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 22:29

Selv tak....

Men lav nu prøveopstillingen først - så kan du jo vende tilbage hvis noget ikke virker efter hensigten.....