/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svenske ejendomsmæglere?
Fra : jomfruane
Vist : 1071 gange
300 point
Dato : 04-07-07 17:31

Hej, er der nogen der har erfaring med Svenske ejendomsmæglere?
Der er nogle ting der undrer mig. I DK vil en mægler kaste sig frådende over en person der ønsker en fremvisning, men jeg har problemer med en der end ikke ringer tilbage - det er så hvad det er, men er der sådan en kotyme med at de kan tillade sig en tilbagelænet holdning og accepterer sælgerne det?
Den anden ting er at de ødegårdet jeg har kigget på alle er sat til salg med en pris - eller til højstbydende. Så er det jeg "undrer på" om man byder under uden at være helt ved siden af rent opførselsmæssigt, eller om det betyder at de bare vil havde mere for rønnerne, men ikke vil skrive det?

Hvordan forholder det sig med overførsel af penge ved køb i Sverige, skal min bank lave en udenlandsoverførsel, eller kan man betale med visa
Jeg har kig på noget faldefærdigt skidt, så det er ikke de store penge vi taler om og tilstandsraporter og advokat er vist at skyde langt over målet.

Tak for erfaringer og vejledning om du har forstand på prosedurerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 17:58

Ejendomsmæglerne kan da gøre hvad der passer dem - at det ikke fremmer forretningen er en anden sag....

Og ja - selvfølgelig kan du betale med VISA (efter at have informeret din bank hvis beløbet er større end du må trække)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 310 point
Dato : 04-07-07 18:01

Jeg har været med til lejlighedskøb i sverige.
Kun en af de mæglere vi havde fat i reagerede, og var effektiv. Han var tilfældigvis af dansk afstamning men godt nok svensker.
Mæglere har i Sverige en anden status end i Danmark. De er også forpligtet til at sikre at køberen behandles korrekt , og er derfor ikke udelukkende sælgerens mand. Jeg tror deres honoraer også er mindre. Derfor den mindre ihærdighed.
Pengene fik vi banken til at overføre . Det var værd lige at diskutere pris og kurs med den forinden. Hvis man ikke gør det, risikere man turistkurs, og det kan blive dyrt.
Vælg en af de tre banker, som også operere Sverige. De kan gøre det let billigt og elegant, som overførsel mellem to danske konti. Danske Bank, Nordea, eller Handelsbanken. Den sidste er svensk med filialer i Danmark. Ikke at forveksle men den gamle danske handelsbank.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-07 18:05

Visa koster mindst 1% overkurs.Nogle tager mere. Vi klarede det med 1/4 % over Nationalbankens middelkurs.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-07-07 18:08

dejligt at høre transor, specielt om den anderledes status mæglerne har - det gør det jo langt nemmere at være køber!

så mangler jeg faktisk bare svar på det med at byde, men det kommer nok - så smider jeg gerne nogle pointer efter det særskilt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-07 18:34

Citat
Den anden ting er at de ødegårdet jeg har kigget på alle er sat til salg med en pris - eller til højstbydende.

Som regel bliver der budt på "prisen", men så stiger den efterfølgende. Meget afhængigt af hvor interessant købet er.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-07-07 18:39

Ja det lyder jo fornuftigt, men virker det fornærmene med mindre bud til at starte med?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-07 18:56

Tja da vi købte lejlighed fandt vi et påskud- alt er jo ikke perfekt. Bød så noget mindre. Sælger synes ikke det var helt nok . Vi forhøje de lidt og blev enige.
Det var nogenlunde den samme procedure da vi solgte igen. Ved hjælp af den samme mægler.

Jeg går ud fra at det er sådan det foregår i sverige. den udbudte salgspris er mere end man reelt vil sælge til. Den er afpasset til at slå af på.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 04-07-07 21:31

Hej jomfruane.

Kunne du ikke smide et par link til nogle af de mæglere i Sverige hvor du/i bl.a.
har kigget på ødegårde - står selv i samme situation at gerne vil købe en men har
kun danske mæglere som handler med svenske ødegårde.

Venligst ME67

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 04-07-07 21:52

Tak for svaret transor.