/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundens negle
Fra : mettecool
Vist : 5704 gange
30 point
Dato : 04-07-07 14:50

Hej Igen

Endnu et spørgsmål er dukket op her 3 uger før jeg får min hunde-hvalp..

Hvor mange negle skal en hvalp have på forbenene ( jeg mener 5 )
Og hvor mange på bagbenene ( jeg mener 4 )

Min hvalp har 5 på alle 4 skønne poter.
Hvad er konsekvensen af dette ?
Og er der nogen der kender prisen hvis der evt. SKAL fjernes en negl.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-07-07 14:57

Ikke alle racer har den såkaldte "bjørneklo" på forbenene, så det kommer lidt an på, hvilken race der er tale om.
Ikke alle specialklubber tillader fjernelse af denne bjørneklo (udstillinger), som jo ellers må siges kun at være besværlig/til besvær.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-07-07 14:59

På forbenene har den 4 tæer + den tå der sidder lidt længere oppe af benet, på indersiden = 5

på bagbenene har den 4 tæer + nogen gange den berømte ulveklo, som nogle vælger og få fjernet.

Ulvekloen har ingen nytte, den kan endda ofte være til skade, i det den let hænger i ting og dermed bliver revet i stykker, til stor smerte for hunden, jeg ville vælge og få den fjernet hvis Sigurd havde en.

Jeg kender ikke prisen på en bort operation eller klipning af ulvekloen.

Lykke til med din hvalp, det er dejligt og glæde sig til en hundehvalp

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 40 point
Dato : 04-07-07 15:44

DKK kalder dem "vildtkløer". Og det er i Danmark forbudt at fjerne dem kun af hensyn til udseendet. De fleste racer kan få hvalpe med vildtkløer på bagbenene. Dansk/svensk gårdhund er en af dem. I racestandard står der det kryptiske:

Citat
Bagpoter: Bagpoterne skal være små og ovale med let sluttede tæer. Vildtkløer på bagbenene bør fjernes.
NB! Fjernelse af vildtkløer med det formål at ændre hundens eksteriør er forbudt i Danmark.

Det skyldes nok, at racestandarden er international, og forbudet kun gælder i Danmark.

Jeg har haft en berner sennen med vildtkløer på bagbenene. De hang i allevegne, og en dag havde han bare mistet den ene... Det blødte ikke engang, og han bemærkede det ikke selv. Men det var også nogle MEGET små vildtkløer, han havde..

---Ligesom med kloen på forbenene, så skal du være omhyggelig med at klippe neglen så kort som mulig. For den bliver jo ikke slidt mod underlaget når hunden går, -og når den er kort så hænger den ikke så let i allevegne.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-07-07 16:08

Sigurd har sine kløer på forbenene og bruger dem meget, især når han ligger og gnaver i ben og kæppe.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-07-07 16:09

Hvilke hund skal du have?????

Kommentar
Fra : mettecool

Dato : 04-07-07 19:10

Det er en blandingshvalp, hvor mor er dansk/svensk gårdhund der har været på en strejfetur og kommet gravid hjem....

Ejeren siger de ligner rottwhiler... Jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre...
( størrelsesmæssigt )

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-07-07 07:20

alt kan lade sig gøre, blot det rigtige tidspunkt er til stede.

Men jeg vil da nok sige pyha.... En lille let hund og en stor tung hund, blandet sammen, kan give nogle voldsomme proplemer i skelettet, både mens den vokser og resten af livet.

Det kan være svært og se på så små hvalpe, deres hoveder er stadige "suttehoveder" og kroppen rund, med en lille pind i hvert hjørne, der kaldes ben.

Godkendelse af svar
Fra : mettecool

Dato : 05-07-07 18:17

Tak for svaret Birgitta.