/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp til barnedåb!!!!
Fra : mollymelissa
Vist : 2931 gange
200 point
Dato : 04-07-07 14:21

Kære alle sammen.
jeg skriver på vejne af min veninde. som lige har fået en dreng. drengen skal døbes her i august. Men der er det at hun er på Bistandshjælp. det er hendes Kæreste også. de bor sammen..
Men er der nogel form for økonomisk støtte fra kommunen til den barnedåb? Hvad hedder Paragraffen § .. og evt et link! . og hvor meget i støtte får man? får man også andet .. fx penge til tøj eller noget..

MVH
Mollymelissa

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 04-07-07 14:38

Nej, det kan man ikke uden videre få.

Den eneste mulighed var såfremt forældrene ikke boede sammen og faderen skulle betale bidrag, der kan han blive pålagt at betal et mindre ekstraordinært bidrag i forb. med dåben.

Hjælp til tøj får man heller ikke.

Du kan læse om reglerne her

http://designtest.koldingkom.dk/manualdatabasen/0030684.asp?sid=10696&uid=30484

Citat
Barnedåb
Der kan som vejledende regel ikke ydes hjælp som personligt tillæg til udgifter ved dåb. Det kan undersøges, om den pågældende ansøger er berettiget til bidrag fra den anden forælder, hvis forældrene ikke bor sammen. Hvis det er tilfældet kan der søges om fastsættelse af bidrag til barnedåb hos statsamtet. Et sådant bidrag kan udbetales af familieydelsesgruppen, når statsamtets resolution foreligger. Hvis ansøgeren ikke kan vente til resolutionen foreligger, kan bidraget udlægges som personligt tillæg mod tilbagebetaling, jf. § 43, stk. 1, nr. 2 i lov om social pension og lov om førtidspension. Det skal så fremgå af tilbagebetalingserklæringen, at der skal ske tilbagebetaling, når resolutionen foreligger.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-07-07 14:58

Er barnedåb ikke gratis for medlemmer af Folkekirken???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-07-07 15:01

det er jo en udgift som man må regne med, når man sætter børn i verden. man kan ikke bare få økonomisk hjælp til hvad som helst. når man vælger at sætte børn i verden, må man også være klar til at tage konsekvensen. en god ide er måske at få sig et arbejde. det er ikke særlig svært at finde hvis man altså vil. og vil man ikke, må man jo nøjes med det man har.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-07-07 15:02

- støtte til hvad? Selve Dåben koster ikke en krone, og bagefter kan de vel lave et sammenskudsgilde! - eller skal det absolut være a' la Fredensborg? De kan også nøjes med at navngive barnet, melde sig ud af folkekirken og dermed få et bidrag til den daglige husholdning. Dagen kan så fejres med 2 kolde og en sutteflaske...

Godkendelse af svar
Fra : mollymelissa

Dato : 04-07-07 16:13

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 05-07-07 00:08

Prøv at hør TRIMARE

Det er min veninde du taler om, og jeg giver dig ret.. men nu ved du tilfældigvis ikke hvad d er gået igennem.. og desuden ahr de ikke kørekort. og det er svært at få et arbejde uden det! Nå man bor i en llle by i jylland! SÅ jeg tror ikke du skal snakke om det !!!

OG Desuden. aner du ikke hvad de har gået igennem !?
de er næsten lige flyttet il jylland!!! Og det er ikke til at få et job der hvor de bor lige nu.. og reten fortæller jeg dig ikke da det er private sager.. jeg kan kun sige at jeg manglede en paragraf ? Andet spurte jeg ikke helt din mening om ?