/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
modeltog
Fra : svnmp
Vist : 1171 gange
100 point
Dato : 04-07-07 11:46

Hej

Hvid der er nogen, der har god indsigt i Marklin HO modeltog, vil jeg meget gerne have lidt hjælp.

Jeg har følgende konkrete spørgsmål:

1. Hvad er de eksakte forskelle på marklin M-skinner (metal) og de nyere C-skinner, samt fordele og ulemper.

2. Hvis man, som jeg, har en gammel marklin modelbane med M-skinner og analoge lokomotiver, og gerne vil kombinere den med nyere digital lokomotiver med effekter,kan det lade sig gøre og i bekræftende fald hvordan.

3. Kan digitale lokomotiver uden speciel decoder, køre på en analog bane og kan analoge lokomotiver køre på en digital bane.

Med venlig hilsen BT

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 20:34

Her er lidt af dit problem
http://virringbanen.dk/Leksikon.htm#acdc-hjul
Som jeg ser det vil et AC-lokomotiv kortslutte en DC bane.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 04-07-07 20:40

Hej e.c

Jeg har muligvis ikke udtrykt mig korrekt, for det handler ikke om AC og DC spændinger, da alt marklin, mig bekendt er AC spænding.
Men mere om analog og digital styring af anlæg og lokomotiver.

Med venlig hilsen BT

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 21:35

Jow - men som jeg læser det - er der forskel på hvordan strømmen ledes til toget.
Gammelt tog med midterskinne.
Nyt tog uden midterskinne.

Er det sådan at du kun har uden midterskinne.
Digitalt er vist som jeg husker det - signaler som sendes ud til det enkelte tog.

Men du kunne prøve at kontakte:
http://virringbanen.dk/ansvar.html (mailadresse neders på siden)

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 04-07-07 22:09

Hej igen e.c

Så vidt jeg er orienteret laver marklin kun AC (vekselstrøm) anlæg, hvor der både på gamle og nye anlæg er en midterleder og alle lokomotiver og vogne med effekter, er forsynet med en slæbesko.

AC (vekselstrøm) anlæg, findes så i analog og digitaludgave, hvor analogudgaven (den ældre udgave) får tog og vogne med effekter til at virke ved at påføre en justerbar spænding fra 0 til 16 volt AC (vekselstrøm) mellem skinner og midterleder, men jeg har ikke helt styr på hvordan den digitale udgave virker, jeg har en formodning om at skinne og midterleder står med fast spænding på og digitale tog får besked om at køre via et frekvenssignal over den faste spænding på skinnerne.

Men hvordan sådan to typer anlæg kan forenes eller opfører sig, når de kombineres ved jeg ikke og har derfor stillet spørgsmålene som i mit indlæg.

Med venlig hilsen BT

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 22:39

OK - Det er længe siden jeg legede med modeltog.
Sidst i 60'erne begyndte man at lave noge der ligner det du snakker om.
Jeg fik aldrig afprøvet det.
Så jeg benyttede relæteknik til at styre toget i begge retninger (spor N) DC

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 13-07-07 13:55

Det ser ikke ud til at nogen vil byde ind med svar, i forhold til mine spørgsmål, så jeg lukker her.

Med venlig hilsen BT

Annuller spørgsmålet
Fra : svnmp

Dato : 13-07-07 13:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål