/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
hvordan sletter jeg gemt skjult netkorts~
Fra : polles
Vist : 1210 gange
235 point
Dato : 26-01-03 14:34

Jeg har set dette været besvaret før herinde , men nu kan jeg ikke finde det.
Mit problem er at jeg har og haft flere forskellige netkort i min win2k mask. PT har jeg 2.
Når jeg går ind i egenskaber på dem for at stille på min tcp/ip opsætning eller bare kigge på den , kommer den ud og meddeler at den ipadresse jeg har på kortet lan#3 er i konflikt med lan#2 ( 3comkort 3c905c-tx) problemmet er bare at jeg ikke har noget lan#2 længere og kan ikke finde det.
så hvordan får jeg slette det så jeg ikke længere får den konflikt, hvar gang jeg går i egenskaber på mit netkort.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-01-03 14:55

start-kontrol panel-system(hardware)enehandtering-netværkskort
er den de stædig her

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 15:01

ja de er der stadigvæk
og problemmet er at 3 com kortet åbenbart har gemt de foriige indstillinger. og dem kan jeg ikke finde. det der er syneligt er det som er aktivt pt. Den henviser til at ipadressen er på selvsamme kort bare under lan #2 istedet for under lan #3 som er det aktive pt.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-01-03 15:09

men du skal slette dem der,så må du måske osse slette dit kort du bruger nu og indstaller det igen.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 15:20

jamen sker der så ikke bare det at når jeg så sletter dem at jeg får et lan#4 når jeg skal til at oprette mit netværk igen.
det er jo det der har været sket alle de andre gange startede med lan# så kom lan #1 lan#2 osv.
den siger at det evt står som et legasy kort den ip den konflikter med. der står også at det ikke vil blive vist under egenskaber for netværk.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-01-03 15:39

øv
har du så prøvet,at fjerne alle netværks indstilliger i (højre klik på andre computer eller netværkssteder,på ikonet)
og opret ny forbildelse,tror det hjælper da du skal genstarte flere gange og putte cdrom for windows i,for at indstalklere dem igen,måske rigtigt.
vær sikker på at du har driver til dit kort og windows cdrom.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 16:07

vi er på helt forkert spor alt det der er prøvet.
konflikten opstår i at den på mit nuværende lan#3 siger at der er ipkonflikt med det samme netkort(3com). kalder den det lan#2 (3c905c-tx#2) Det er et og samme netkort den konflikter på. Problemmet er bare at lan 2 ikke findes nogen stedder. Og det vil ikke hjølpe en disse at hive kortet ud og ind igen. da jeg så bare vil få et lan 4# og have det samme problem med ,at den konflikter med de tidligere lan der har været indstalleret. Win2k gemmer de oplysninger et eller andet sted , men hvor. Har søgt i regedit og prøvet at finde skultenehedder i enhedshåndtering etc.

Jeg ved at denne konflikt/spørgsmål er besvaret herinde før. Jeg kan bare ikke finde det.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 16:19

fandt dette i min log
Der blev fundet et identisk navn i TCP-netværket. IP-adressen på den computer, der sendte meddelelsen, findes i datafeltet. Brug nbtstat -n i et kommandovindue for at se, hvilket navn der skaber konflikten.

selvom jeg køre nbstat så kan jeg kun se at det dert samme kort. Og jeg har ikke andre mask der er sat op med den ipadresse.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 16:20

fandt dette i min log
Der blev fundet et identisk navn i TCP-netværket. IP-adressen på den computer, der sendte meddelelsen, findes i datafeltet. Brug nbtstat -n i et kommandovindue for at se, hvilket navn der skaber konflikten.

selvom jeg køre nbstat så kan jeg kun se at det dert samme kort. Og jeg har ikke andre mask der er sat op med den ipadresse.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 16:24

Er det ikke fordi du har enten
* Wins-server
* DNS-server
Kørende ????

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 16:28

wins-server fjrner og geninstallerer du bare (tilføj fjern windows komponenter)
DNS-server går du ind og sletter de steder du står

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 16:35

nej jeg har det ikke

har lige været inde i computeradmin under netværk og kort
der kan jeg se at det samme netkort står regis med den samme ip 2 gange
her er oversigten har skiftet ud til xxx på den første del i min ipadresse ( just in case :))

Element   Værdi
Navn   [00000000] 3Com EtherLink 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   3Com EtherLink 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   Ikke tilgængelig
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   0
Navn på tjeneste   EL90x
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   Ikke tilgængelig

Navn   [00000001] RAS-asynkront kort
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   RAS-asynkront kort
Installeret   Sand
PNP enheds-id   Ikke tilgængelig
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   1
Navn på tjeneste   AsyncMac
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   Ikke tilgængelig

Navn   [00000002] WAN-miniport (L2TP)
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   WAN-miniport (L2TP)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   ROOT\MS_L2TPMINIPORT\0000
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   2
Navn på tjeneste   Rasl2tp
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   Rasl2tp
Driver   c:\winnt\system32\drivers\rasl2tp.sys (52112, 5.00.2195.4052)

Navn   [00000003] WAN-miniport (PPTP)
Korttype   WAN (Wide Area Network)
Produktnavn   WAN-miniport (PPTP)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   ROOT\MS_PPTPMINIPORT\0000
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   3
Navn på tjeneste   PptpMiniport
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   50:50:54:50:30:30
Navn på tjeneste   PptpMiniport
Driver   c:\winnt\system32\drivers\raspptp.sys (46640, 5.00.2195.6076)

Navn   [00000004] Direkte parallel
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   Direkte parallel
Installeret   Sand
PNP enheds-id   ROOT\MS_PTIMINIPORT\0000
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   4
Navn på tjeneste   Raspti
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   Raspti
Driver   c:\winnt\system32\drivers\raspti.sys (16880, 5.00.2146.1)

Navn   [00000005] WAN-miniport (IP)
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   WAN-miniport (IP)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   ROOT\MS_NDISWANIP\0000
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   5
Navn på tjeneste   NdisWan
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   NdisWan
Driver   c:\winnt\system32\drivers\ndiswan.sys (93104, 5.00.2195.5241)

Navn   [00000006] 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   Ikke tilgængelig
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   6
Navn på tjeneste   EL90BC
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   Ikke tilgængelig

Navn   [00000007] WAN-miniport (IPX)
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   WAN-miniport (IPX)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   ROOT\MS_NDISWANIPX\0000
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   7
Navn på tjeneste   NdisWan
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   NdisWan
Driver   c:\winnt\system32\drivers\ndiswan.sys (93104, 5.00.2195.5241)

Navn   [00000008] 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   Ikke tilgængelig
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   8
Navn på tjeneste   EL90BC
IP-adresse   xxx.197.237.253
IP-undernet   255.255.255.xxx
Standard IP-gateway   xxx.242.196.45
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   00:04:76:A4:BC:17
Navn på tjeneste   Ikke tilgængelig

Navn   [00000009] Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netværkskort
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netværkskort
Installeret   Sand
PNP enheds-id   PCI\VEN_10EC&DEV_8139&SUBSYS_813910EC&REV_10\4&11C9F252&0&60F0
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   9
Navn på tjeneste   RTL8139
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   rtl8139
Driver   c:\winnt\system32\drivers\rtl8139.sys (18704, 5.366.0818.1999)

Navn   [00000010] 3Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Korttype   Ethernet 802.3
Produktnavn   3Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   PCI\VEN_10B7&DEV_9200&SUBSYS_100010B7&REV_74\4&11C9F252&0&48F0
Seneste nulstilling   26-01-2003 16:02:15
Indeks   10
Navn på tjeneste   EL90Xbc
IP-adresse   xxx.197.237.253
IP-undernet   255.255.255.252
Standard IP-gateway   xxx.242.196.45
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   00:04:76:A4:BC:17
Navn på tjeneste   EL90Xbc
IRQ-nummer   20
I/O-port   0x9400-0x947F
Driver   c:\winnt\system32\drivers\el90xbc5.sys (69555, 4.08.00.0000)

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 16:38

det er 00000008
og 00000010]
Det er et og samme netkort og det er her konflikten opstår. fordi den tro at et andet kort har ip selv om det er den selv.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 16:41

Har du haft computeren slukket ???
Er det en dynamisk IP....Hvis ja, har du så prøvet ipconfig /release i en kommandoprompt

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 16:45

det er en fast ip
og problemmet er ikke at realease ip for det er jo den jeg køre på nu

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 17:02

Ok, nu er jeg med......
Det er fordi at du nu har installeret kortet i et andet slot !!!

Giv kortet en anden IP, og sæt kortet i det samme slot som det var i før
Det kan også være du kan fjerne det via tilføj/fjern hardware, men jeg tror det ikke

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 17:04

Men, jeg mener da helt bestemt ikke det har nogen betydning.....Den kom da bare med en oplysning da du havde byttet rundt ik'

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 17:07

Hvis du ikke kan finde det "gamle" kort under tilføj/fjern hardware så kan du næsten med garanti finde det under enhedshåndtering....Så er det bare at højreklikke og vælge fjern

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 26-01-03 17:18

du skal gå ind under: (Hvis det er XP) (Det er næsten det samme som de andre windows v.)

Kontrolpanel > System > Hardware > enhedshåndtering > Vælg Netwærkskort > Marker det kort du vil have fjernet > Højre klik > Vælg fjern.

(Hvis lan#2 ikke er her inde så er det ikke på din computer.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-01-03 17:37

hej igen !
hvad er dit andet netkort du har i computeren for et,har du prøvet at fjerne det,
for at se om det giver et anderledes resutat,eller begge to - er der noget der tyder på
en sjuldt konflikt stædig(jeg tror du kan se dem i ragedit)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-01-03 18:09

eller sæt dem i en anden pci port.
husk at windows opdate med alt.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 18:20

det hjælper ikke at sætte det i et anden pci og nej det ligger ikke under enhedshåndtering lan2. for lan 2 er der jo ikke.
Problemmet er dog blevet løst .(via en ven) indtil videre. Jeg fik fjenet alle 3com henv. samt alle netværksprotkoller via regedit. Så at sige støvsuget hele registringsdatabasen for alle henv. Det er sikkert ikke den rigtige måde at gøre det på , men det fungerede.
det skulle være en kendt bug i win2000. når man skifter netværkskort og bruger de samme til at lave nyt netværk med de gamle ipadresser.
sådan her ser det ud nu :))
Element   Værdi
Navn   [00000000] 3Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Korttype   Ethernet 802.3
Produktnavn   3Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Installeret   Sand
PNP enheds-id   PCI\VEN_10B7&DEV_9200&SUBSYS_100010B7&REV_74\4&11C9F252&0&48F0
Seneste nulstilling   26-01-2003 18:08:00
Indeks   0
Navn på tjeneste   EL90Xbc
IP-adresse   xxx.197.237.253
IP-undernet   255.255.255.252
Standard IP-gateway   62.242.196.xxx
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   00:04:76:A4:BC:17
Navn på tjeneste   EL90Xbc
IRQ-nummer   20
I/O-port   0x9400-0x947F
Driver   c:\winnt\system32\drivers\el90xbc5.sys (69555, 4.08.00.0000)

Navn   [00000001] Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netværkskort
Korttype   Ikke tilgængelig
Produktnavn   Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netværkskort
Installeret   Sand
PNP enheds-id   PCI\VEN_10EC&DEV_8139&SUBSYS_813910EC&REV_10\4&11C9F252&0&60F0
Seneste nulstilling   26-01-2003 18:08:00
Indeks   1
Navn på tjeneste   RTL8139
IP-adresse   Ikke tilgængelig
IP-undernet   Ikke tilgængelig
Standard IP-gateway   Ikke tilgængelig
DHCP aktiveret   Falsk
DHCP-server   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden udløber   Ikke tilgængelig
DHCP-rettigheden opnået   Ikke tilgængelig
MAC-adresse   Ikke tilgængelig
Navn på tjeneste   rtl8139
Driver   c:\winnt\system32\drivers\rtl8139.sys (18704, 5.366.0818.1999)

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-01-03 18:25

jeg ladder lige spørgsmålet stå åben et stykke tid endnu. Da jeg mener der er en mere enkel måde at håndtere det på.
Den nemme måde er ikke noget med at hive kortet ud eller geninstalere eller bare sig fjern til det nuværende lan.
såfremt der ikke dukker det endgyldige svar op går svaret til Xou for at have prøvet:))

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 235 point
Dato : 26-01-03 18:53

Et gæt:
når der ændres i netværk indstilligerne,skal der altid genstartes.
Hvis du har
1. fjernet den gamle i enehandtering og
2. Indstalleret den nye (efter først at sætte det i når den var slukket)
i et huk,kunne det betyde
1.gamle driver er der stædig
2..nye bliver indstalleret
med følgene konflikt
men det kan osse være noget andet..

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 20:03

Som nævnt http://www.kandu.dk/dk/spg/10660#101286 så kan det fjernes i enhedshånteringen. Jeg har 2 fysiske netkort siddende i min 2000 server, men under enhedshåndtering har jeg 3 stående.
Jeg fik også denne advarsel, men har bare ladet det være

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 20:09

En lille tilføjelse er at deer stående under network adapters - med angivelse af producent, om det er lan1, lan2 eller andet er "blot" opsætning

Godkendelse af svar
Fra : polles

Dato : 27-01-03 15:12

Tak for svaret xou.
Jeg tro nu det er et sammenfald mellem en bug i win2k samt det at samme mask. har været reinstaleret et par gange.
Bla. fordi der lå 10 netkortsopsætninger i win2k og nogle af dem kan jeg genkende fra før. Så min konklusion er at win2k ikke sletter disse gamle indstillinger i reg-databasen selv om man ligger en ny vers. oveni.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-01-03 18:19

ok
det må have været en fejl i windows 2000 der som sagt ikke slettet alle driver,

men det hjælp jo at rense Registry Editor ,men håber du ikke få yderliger problem-

mer efter denne tur,men ellers flot løsning synes jeg.

ps man kan tage sikkerheds kopi af Registry Editor ved at du øverst i den finder

DENNE COMPUTER - højre klik på den,vælg expoter til en anden gang...