/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Overtrædelse af copyright
Fra : mystik
Vist : 949 gange
30 point
Dato : 02-07-07 19:00

Nu er jeg jo meget kreativ og elsker at sidde og rode med webdesign. Og så er der altid nogle websdier, hvor man får mulighed for at stjæle mere end på andre websider...

Hvis nu de har gjort udtrykkeligt klart inde på deres hjemmeside, at man ikke må stjæle fra dem, hvad ville der så egtl. ku ske ved at gøre det alligevel/gemme hjemmesiden..? Kan man risikere en bøde på 200.000 kr. eller 3 år bag tremmer..? Det er jo helt utroligt, hvad amerikanere ikke kan føre af retssager, når de først blir "trådt på"...! Fordi...der findes jo også programmer, der kan stjæle hele svineriet fra en webmaster...
Men der får webmasteren måske IKKE fanget tyvens IP-adresse..?
Hvor dyrt kan det koste at stjæle fra andre ?

NB: Den der afslører her, hvilke programmer der findes til at stjæle websider med, han/hun vil bli blacklistet! Sådan er jeg bare! Fordi det er ikke det jeg spørger om!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-07-07 19:13

Hej jeg kan ikke hele svaret, men har netop erfaret via min fagforening at selvom jeg IKKE skriver på min hjemmeside at der er copyright, så har jeg den aligevel.
Selvom man låner og er kreativ til det ukendelige, så har man faktisk overtrådt loven - det kom bag på mig, så ingen lån overhoved, men man er jo selvfølgelig inspireret og så længe man ikke kopierer er man på sikker grund. Hvordan det lige måles ved jeg ikke, men sådan er det indenfor alle fag.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-07-07 19:15

Du skal bare lade være med at stjæle fra andre sider, hvis du er kreativ, kan du jo selv lave det nødvendige.
Derfor er det i bund og grund ligegyldigt, hvad det vil blive takseret til strafferetsligt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-07-07 19:16

Hvis du er så kreativ som du skriver, behøver du vel ikke at "stjæle" fra andre !!!
og du kan roligt blackliste mig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-07-07 19:22

Igenem alle tider er kunstnere inspireret af dem der kommer før og sådan udvikler kunsten sig. En ægte kunstner vil føle sig smigret ved at andre arbejder videre med et tema, mens direkte kopi selvfølgelig er plagiat.
Muligheden for at to får samme indlysende ide er jo også tilstede så mon ikke det er svært at dokumentere tyveri?

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 02-07-07 19:48

>>Jomfruane

Webmasteren ville sagtens ku dokumentere tyveri - HVIS man var så dum at få kopieret fra hans hjemmeside... Fordi han på den måde kan fange ens IP-adresse...

Og det får det så også til at undre mig lidt over, hvordan man vha programer(som jeg stadigt ikke ønsker navne på i denne tråd, ) ÅBENBART kan gå ind og kigge på javascript der er linket ud til - uden at webmaster opdager tyveriet... Fordi opdagede han det - ku det blive en dyr spøg at downbloade de programmer, nemligt...

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 02-07-07 19:56

>>bentjuul

At være uenig med dig er ikke nok til en blacklist.

Nørder fra samme branche sidder altid og kigger hinanden over skuldrene...Man er jo nødt til at vide, om "konkurrenterne" er bedre end en selv! Ellers havde denne tråd heller ikke haft nogen interesse.

Og så snakkede jeg med en uddannet webdesigner i dag, der selv hugger fra andre og manipulerer med det - da han synes det er for tidskrævende at bygge noget op selv...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-07-07 20:05

Oftest ligger det meste i Temponary Internetfiles og selv med Frontpage kan du hente de fleste sider

Jeg laver selv det de vigtigste sider i Flash for det kræver da en flash decompiler for "stjæle" mine ideer

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-07-07 20:45

arh, hvem ville være dum nok til at efterlade sin IP i den situation?

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 03-07-07 09:26

Citat
arh, hvem ville være dum nok til at efterlade sin IP i den situation?

Hvordan vil du hente en hjemmeside ned, uden at efterlade din IP, eller nogen IP overhovedet? bare du forbinder dig til internettet ryger din IP ud.

Men som sagt, så lad være med at stjæle. Du kan jo bare kigge og få inspiration.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-07-07 08:47

Nu gælder nordamerikanske copyright-love ikke i Danmark, så du kan p... på at der står 'Copyright' på siden.

Dansk lov om ophavsret giver dig lov til at tage enkelte kopier af et design 'til eget brug'. Teknisk er det jo iøvrigt umuligt at udnyttte siden uden at lave en kopi (det du sidder og kigger på lige nu er jo ikke den tekst jeg har skrevet men en kopi der er lagret på din egen computer). Og du må også tage en kopi til dit 'inspirationsbibliotek' som du bruger før du designer noget professionelt. Egentlig kopiering til professionelt brug eller til generel udbredelse er forbudt efter dansk lov. Uanset hvad der står på siden.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 04-07-07 17:00

>>henrikkrebs

Der var jeg altså lige ved at acceptere dit svar! Jeg undrer mig bare over en ting:

>>bent juul

Så i virkeligheden gør man sig selv til grin ved at oplyse i sin hjemmeside, at kopiering er strengt forbudt...? For det er næsten umuligt at undgå at tyvstjæle fra andre... hvis først man "kender til" temporary internetfiles osv...

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 04-07-07 17:01

Nej - jeg undrer mig ikke over noget alligevel... Fik bare trykket "send" for hurtigt!

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 30 point
Dato : 04-07-07 21:24

Lad os forudsætte, at den der har lagt tingene på nettet har ret til det. Så har han samtidig også givet tilladelse til at du downloader en kopi i 'temporære internet filer' - ellers giver det ingen mening at lægge det på nettet. Og det er jo sådan at ethvert brug du har tilladelse til, det er lovligt. Du har altså tilladelse til at 'se dokumentet'.

Efter dansk lov er kopiering af et 'værk' ikke tilladt uden tilladelse. Undtagelse: 'Enkelte eksemplarer til eget brug'. Det med at skrive 'Copyright' er kun en overflødig 'amerikanisering'. Ligeledes bemærkningen 'Varemærket Microsoft tihører Microsoft plc USA' - i Danmark må du sige 'Microsoft' lige så tit du vil (selv kommercielt), bare du mener det der firma. Derimod må du ikke døbe dine egne produkter 'Microsoft' - uanset om du har hørt ordet uden at blive gjort opmærksom på at det var et varemærke.

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 05-07-07 18:15

Nu skal du ikke vente længere på de 30 points.