/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
pudse indevæg med fliselim i .
Fra : import1995
Vist : 9816 gange
50 point
Dato : 02-07-07 12:46

Jeg skal til at pudse en væg flot op, og har tidlige hørt fra en erfaren murer at han altid blandede noget fliselim i, det skulle være bedre !!!!

Han brugte strandsand også mener jeg, er der nogen der kender noget til dette !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 15:43

Jeg kan ikke huske hvad det hedder men det var noget i retning af finpuds som jeg købte hos en tømmerhandel. Det var lige til at klistre væv op efter gennemtørring og påsmøring af binder.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-07-07 16:26

Har ikke hørt det til finpudsning af væg, men nok til filsning af samme.

Kommentar
Fra : murermike

Dato : 06-07-07 11:57

Hej - du skal blande findpuds fx. fra www.sandkalk.dk med Lip fliseklæb. Før det på overfladen og berap med en karborøbdumsten.
Herefter pudser du op med finpuds og støvvander med kalkvand fra fx. www.scokalk.dk

Finpudset kan du få i forskellige farver - se farvepaletten på en a hjemmesiderne.

That is it

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 06-07-07 13:21

Tak for flot svar, men hvad er karborøbdumsten ??????

Kommentar
Fra : murermike

Dato : 09-07-07 12:00

Sorry - der var en slåfejl stavet helt korrekt er det: Carborundumsten.

SE billeder på http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/B29BE14D-3D2A-4B5B-AE4D-

Kommentar
Fra : dværgen

Dato : 01-08-07 13:03

der er da ingen grund til alt det besvær bare tag lidt almindeligt 1/10 mørtel og bland det tyndt op og kast så ud med det til der ikke er nogen glatte overflader tilbage.
lad det så tøre og så er pudsen lige til at trække på der er ingen grund til at bruge lip det er også dyrt ihvertfald i forhold til cement og mørtel. håber det hjælper

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 01-08-07 13:11

Super, men kan du ikke lige beskrive det lidt mere : Du vil have jeg tager noget 1/10 mørtel og blander op med ?? ( cement ), og hvad skal jeg pudse med efterfølgende, jeg er ret blank på dette da jeg normalt beskæftiger mig med noget helt andet derfor TAK

Kommentar
Fra : dværgen

Dato : 01-08-07 19:41

ja du køber en balje bakke mørtel og blander det så op 1/10 med cement altså en skovlfuld cement til 10 skovlfuld bakkemørtel så blander du det tyndt op lige som en tynd sovs og kaster ud med en murerske ( fidusen ved at kaste ud er at skeen skal ligge meget løst i hånden )
der efter blander du en gang mørtel op igen også 1/10 og denne gang skal det ikke være helt lige så tyndt som det første det skal være sådan at du kan smøre det på med et stålbræt.
jeg skal lige høre hvor stort et hul er det du skal pudse og hvor et det henne på væggen?

Accepteret svar
Fra : murermike

Modtaget 50 point
Dato : 01-08-07 19:55

Det er altid lidt trist når der skæres hjørner og gives råd der medfører dårlig kvalitet. Specielt da dværgen (jeg går ud fra han ikke har besigtiget væggen In situ) ingen forudsætninger har for at vurderer vedhæftningsstyrken af den blanding han anbefaler. Jeg går ud fra at den erfarne murer der refereres til indledningsvis har større kendskab til den pågældene væg end dværgen.

Vedhæftningsstyrken er et mål for, hvor stor en kemisk eller mekanisk sammenkobling der er mellem to materialer, f.eks. mellem mørtel og væg.

Vedhæftningsstyrken er et vigtigt kvalitetsmål, når f.eks. et udført arbejde (fx. puds) skal bedømmes. Kvaliteten af det udførte arbejde kan have stor betydning for holdbarhed og levetid.
Med mindre den den nævnte væg er af mursten, stærkt basisk (fx. forkalket) og forvandet med kalkvand vil den lodrette vedhæftnigsstyrke være så ringe at pudset vil skalle af efter få år - med mindre der konstant er samme temperatur på begge sider af vægene og luftfugtigheden konstant holdes på et minumum på pudsesiden.

Underpudset påføres udelukkende af en grund - nemlig at opnå vedhæftningsstyrke. Hvad er så rationalet i at foreslå en løsning er ikke giver optimal vedhæftningsstyrke? I øvrigt er der nu ikke det store at spare med at udskifte fliselimen.

Og så igen du skal efterfølgende bruge finpuds hvis det er indendørs og sandkalk hvis det er udendør. Naturel eller indfarvet. Se fx. farvekatalog på www.kulekalk.dk/indfavet%20kalk2.htm
eller et andet udmærket.

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 02-08-07 09:07

Tak for svaret murermike.

Kommentar
Fra : pasn

Dato : 05-09-07 00:31

Med ringe kendskab til murerfaget og vedhæftningsevnen af beton, skal jeg blot lige kommentere for spørgeren, at han ikke er den eneste der har fået et råd om fliselimen. Rådet jeg fik af den gamle murer var, at man ved oppudsning af f.eks en udvendig sokkel, tidligere kom en spiseskefuld sulfo i cementen for at opnå en mere smidig blanding, men at man i dag ikke længere brugte dette, men i stedet tilsatte en ( for mig ukendt) del fliselim. Formoder blot at dette herved skulle gøre arbejdet nemmere, og derved formodentlig opnå en bedre vedhæftning, da der vel ellers ikke er nogen grund til at bruge det.
Per Nielsen