/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Traveler tager ikke billeder
Fra : steenfibiger
Vist : 802 gange
500 point
Dato : 02-07-07 10:39

For 3 år siden købte jeg hos Aldi et Traveler DC3010 med 10x optisk zoom. Jeg har været glad for kameraet, specielt den kraftige zoom. Men nu vil den som regel ikke tage nye billeder, og når den ikke vil det, vil den heller ikke vise SET-UP funktionen (Sound, Auto Power Off, Cussomize, Language, Video Out, Time & Date, System). Det er på engelsk fordi jeg har fået byttet det oprindelige kamera hos Compare Support, som nu er gået konkurs! Og min garantiperiode på 3 år er lige udløbet. Hvad er der galt? jeg har skiftet batterier og SD-kort. Nogle gange virker det, og der er alså tale om en periodisk fejl, eller rettere sagt. Det virker periodisk.
Alle andre funktioner i kameraet virker perfekt, herunder også videoptagelse og billedvisning.
Er der noget jeg kan gøre? Softwaren er version 0.93A. Kan man læse en ny software ind, eller skal jeg kassere kameraet efter 3 år? Jeg vil være glad for et tips om, hvad der er aglt, og hvad jeg eventuelt kan gøre for at få det til at virke stabilt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-07-07 11:03

Der må være en fejl, som kræver reperation.
Når der ikke er garanti, er det meget tvivlsomt om det betaler sig.

Det er nok bedre at købe et andet apparat.

Kan varmt anbefale Canon. Hvis du ikke lige skal have den sidste nye model, kan du få fremragende apparater til små penge.

10 x optisk zomm plejer ikke at være godt. Det vil gå ud over billedkvaliteten, hvis man skal lave linse med så stort et zoom forhold. Det findes ellers kun på videokameraer, hvor opløsningen alligevel ikke er så stor at billedfejlen er så tydelig, og i bevægelige billeder er man ikke så opmærksom på en "skæv" afbildning.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-07-07 11:28

Jeg bruger det meget sjældent til videoptagelser; mest til faste billeder. Den kraftige zoom har været et probelm, ved ringe lysforhold og bevægelige objekter. Skal jeg have nyt vil jeg have et med billedstabilisator. Mit nuvæende kamera er med 3,2 Megapixels og et SD kort på max 512 MB. I dag har kameraet fungeret uden problemer. Tak for dit svar.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-07-07 11:37

Er der noget 'mekanisk' involveret - ofte er det her fejlen ligger.

Batteri-kontakter (men det lyder ikke som om det er problemet i dette tilfælde) eller omskifteren mellem still-billed-mode og video. Det er måske en sådan. Prøv at 'massere' den - hvis den er mekanisk, så skift 500 gange mens du ser en film i fjernsynet. Det får den muligvis til at fungere ringere eller muligvis bedre. Men du har alt at vinde og intet at tabe.

Jeg ville heller ikke ofre en reparation.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-07 12:54

Ked af at sige det......men kvaliteten/holdbarheden på det der Traveler og hvad det ellers har heddet af forskellige navne (men samme kamera) , elt efter hvem der har solgt dem , er som at sammenligne en gammel Skoda med en håndbygget RollsRoyce i forhold til et ordentligt kameramærke.....altså ikke særlig god.

Jeg har set sådan et kamera indeni....det består til dels af billige plasticdimser tll at styre mekanikken.....og det kan ikke holde i længden.

Kameraet virker peiodisk siger du....det tyder på, at komponenterne er slidt, sådan at du kun en gang imellem er heldig, at forbindelserne til taste- og udløserfunktionen virker........noget som andre kameraer måske først begynder på efter at have taget omkring de 100000 billeder

Skrot det......køb et ordentligt kamera....det kan betale sig i længden.....både på billedkvaliteten og holdbarhed på kameraet.

Du vil háve et med meget zoom og billedstabilisator.....så skal du kigge det nye Canon S5 IS

http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=750&from=hitliste

Lad endelig være med at falde for de 18 gange zoom som det her Olympus har

http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=671

Jeg kender flere der ikke er tilfredse med den model.

Og så vil jeg lige kommentere

Citat
10 x optisk zomm plejer ikke at være godt. Det vil gå ud over billedkvaliteten, hvis man skal lave linse med så stort et zoom forhold

Pjat......og viser, at du ikke helt ved hvad du snakker om transor

Det er digitalzoom du ike kan bruge til en skid.

Mit kamera har mere end 10 gange optisk zoom.....nogen har op til 18 gange optisk zoom.....og jeg kan tage et billede på fuld zoom....og derefter beskære så der kun er et lille udsnit af billedet og derefter forstørre det op til A4 uden du vil være i stand til at se det på kvaliteten

mvh dova

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-07-07 13:13

Tak Dova for dine mange gode råd og anbefaling af det nye Canon S5 IS. Hvor meget koster det?
venlig hilsen

Steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-07 13:51

Jeg mener at have set det et sted til omkring 3400,-

Her opgives dog en pris på 4300,-

http://www.sport-one.net/nytomfoto/pages/ny_070507A.html

En anden mulighed er forgængeren til S5...nemlig S3, den kan der så bare ikke sættes ekstern blitz på.

Den kan sikkert fås nogen steder endnu og den er nede i noget under 3000,- det kostede 4900 da det kom på markedet sidste år, men priserne rasler altid ned når der komme en ny model.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-07-07 14:02

Ud med det gamle "kamera"

Canon S3 som Dova anbefaler er et ganske udemærket kamera, og det kan købes her til ca. 2500kr:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=200586

Personligt ville jeg nok købe en Panasonic FZ-8(12x optisk zoom + DOBBELT billedstabilisator), da dette kamera har LEICA-objektiv
Det kan købes her for ca. 2500kr:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=354318

Jeg bruger lillebroderen FZ-7 som back-up kamera til steder hvor jeg ikke har lyst til at bruge mit spejlrefleks. Og det LEICA-objektiv tegner vanvittigt skarpt.

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-07-07 16:28

Panasonics Lumix FZ8, som fluffyclaus anbefaler er Ok. Og som dova siger, det er noget fis at zoom sænker kvaliteten, tværtimod. ( det er i bedste fald 10 år siden den udtalelse gjaldt)
god førnøjelse
sønder

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-07-07 20:39

Jeg har nu været alle kameraindstillingerne igennem og på en elelr anden måde må softwaren blevet opdateret eller genetableret, for nu virker alle kamerafunktioner hver gang, så lige nu vil jeg ikke skrotte dette kamera. Men kan nogen forklare mig, hvad der var galt? Er der en naturlig forklaring på, at det nu virker igen? Tak for alle jeres mange gode forslag til at købe et nyt kamera. Jeg ser lige tiden an og håber på at det nuværende fungerer en tid endnu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-07 22:56

Det var da noget af en overraskelse, at det pludselig virker igen.

Hvad der har været galt aner jeg ikke, det er ikke noget jeg har hørt om tidligere, at et kamera der driller på den måde begynder at virke igen.

Men håber det holder, så sparer du da penge til nyt så længe....og slipper for at skulle vænne dig til noget andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 06-07-07 12:54

Er Panasonic Lumix Tz-2 med Leica 28-280 objektiv og Panasonic Lumix FZ 50, begeg med optsik billedstabilsator også gode kameraer til kr. 2.500 og kr. 3.000?

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 500 point
Dato : 06-07-07 13:16

Jep. Det er begge fine maskiner.

Hvis du kan få FZ50 til den pris så ville jeg bare hugge til med det samme.. det er dælme billigt.

FZ50 er topmodellen i FZ serien.

Vh Fluffy

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-07-07 10:27

Tak for svaret fluffyclaus. Hele forløbet tog jo pludselig en anden drejning end jeg ahvde forventet. Men tak til dig og mange andre for gode råd og forsøg på at hjælpe mig videre frem. Dit råd om at købe Leica optik, når jeg skal købe nyt, vil jeg prøve at erindre, men jeg fortsætter med det gamle, til det en dag giver op. Bortset fra ekstreme situationer er jeg tilfreds med billedkvaliteten. På mine tidligere rullefilms-kameraer har jeg altid savnet god zoom-funktion.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 24-07-07 10:07

A few weeks ago, I purchased a Traveler 6.31 Megapixel Digital Camera, from, of all places, Aldi. As mentioned in the comments, the camera appears to be a rebranded Vivitar Vivicam 4000.

Thus far, the camera has worked wonderfully. To start with, it came loaded with accessories - 2 Lithium Ion batteries and charger, a car adapter for charging on the go, a small carrying case with belt loop and plenty of cables for connecting your camera. The 128MB SD card was a bit small, but I have others (more on those another time).

The quality of the pictures has been solid, but I must admit that I haven't used it nearly as much as I should have. I'll try and put it through some paces one of these days.

As I understand it, this camera went for $269 over the Christmas holidays, and even at that price it would seem to be a pretty good deal. When I bought mine, they were apparently clearing them out, because it cost only $169, making it seem like a complete steal. I'm very happy with it thus far, but I'll keep you posted on that if it changes.

Update May 26, 2006: I encountered the "take a couple pictures and the battery dies" problem myself. Thus far, no resolution. It seems that I can take somewhere between two and five pictures and then the camera shuts down, despite the battery having a seemingly full charge.

Luckily the batteries used by the camera are fairly common, though somewhat less so in the US than in the UK. I have found them here (charger here if you need one).

Free shipping on orders over $50, though I'm not sure how long that offer lasts. I've used this site before, and their products seem to work just fine - or they have in the past, at any rate. Let me know your experience if you use them and I can update the information here. I haven't yet decided if I'll invest more money in this camera or get a new one.

Update August 8, 2006: I ended up purchasing two of the batteries and a new charger from Atbatt.com (as linked above). I used them somewhat extensively on a trip last week, and they worked wonderfully. I have tried charging the old batteries, and they still aren't working too well, but at least the camera is working again.

Update: Alas, the camera itself finally died, due to my own problems (I dropped it). For some reason, the camera works to some degree - it will go through menus and whatnot, but it won't actually go through with the taking of any pictures or anything. So I've moved on. I have another Traveler camera, and I'll post a review of it soon. It does not take these batteries, however, so if anyone needs any, contact me using the link below if you need some and make me a fair offer if you're interested.

Permalink | Related Entries | Comments (68)
Posted by Chad Everett in Gadgeteria