/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Billeder af folk på off.steder
Fra : gangster50
Vist : 1950 gange
100 point
Dato : 02-07-07 08:35

Hej

Jeg synes det er skide provokerende det ham her har lavet på

www.kriminelle.dk

Så jeg ville bare høre hvad loven siger omkring det at tage billeder af folk på offentlige steder. For mig bevidst må man ikke tage fotos direkte af en person, men gerne "skyde" et overview af gaden.

Men hvad siger loven?

For hvis det er rigtigt melder jeg ham, hvis ikke så er det bare ærgeligt..

Kommentar
Fra : me67

Dato : 02-07-07 08:39

Kan pt ikke komme ind på siden.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 02-07-07 08:40

Nej den er ret langsom da mange folk prøver at komme derind, men bare lad den stå og loade så kommer du nok ind, ligesom jeg.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 02-07-07 08:42

De skriver under FAQ:

Citat
"[B]Er det overhovedet lovligt, at I viser billeder af folk?[/B]

Ja! Det er særdeles lovligt. Det er tilladt at tage billeder af folk i det offentlige rum. Det er også tilladt at videregive billeder (fx på Internettet), så længe der ikke er tale om private billeder eller billeder af folk i særligt sårbare situationer (fx billeder af ofre for forbrydelser og ofre i færdselsuheld).

Persondataloven gælder ikke for Kriminelle.DK, fordi vort formål og virksomhed er at skabe debat og fokus på visse retspolitiske områder. Vores eneste hensigt er altså at deltage i den offentlige debat om og sætte fokus på den type kriminalitet, som alt for mange mennesker begår dagligt.

Derfor er vi undtaget fra persondatalovens regler, fordi vi nyder beskyttelse efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.

Vi har dog alligevel valgt at følge persondatalovens regler, selvom vi ingen pligt har dertil.

For portrætbilleder gælder, at man efter persondataloven skal have samtykke fra den portrætterede for videregivelse.

Derfor har vi næsten udelukkende handlingsbilleder. Vi viser billeder af kriminelle handlinger, der bliver udført. Handlingsbilleder kræver ikke samtykke efter persondataloven.

I de særlige tilfælde, hvor vi tager portrætbilleder, indhenter vi altid på forhånd samtykke fra den portrætterede."

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-07-07 09:14

Jeg syns det er skide provokerende, at du ikke lukker dine spørgsmål ( 5 åbne) eller bare anullerer dem (55 anullerede).

Jeg synes osse det er skide provokerende, at der er nogle skvadderhoveder, som føler sig højt hævet over de regler, som vi alle skal følge. Så det er helt fint, at de udstilles på nettet

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 02-07-07 09:16

Jeg lukker dem ikke for jeg nok ikke føler nogen har fortjent point?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 09:19

DU er skideirriterende. Alle de åndsboller der ikke fatter færdselsloven og bevidst obvertræder den er skideirriterende.

Thumb's up for www.kriminelle.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-07 09:19

Citat
Det er ikke strafbart at tage billeder af personer på frit tilgængelige steder, men systematisk forfølgelse af personer kan være retsstridigt og resultere i krav om økonomisk godtgørelse
(er det ikke lige forfølgelse der er tale om ???)

det er så et spørgsmål om det er personen der er hovedmotiv og det kan give problemer

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02427065?OpenDocument&Print

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 09:21

Citat
Jeg lukker dem ikke for jeg nok ikke føler nogen har fortjent point?

Du fortjener ikke andet end - bla bla bla.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 02-07-07 09:22

jeg kan kun grine er jer der er så barnlige XD

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-07-07 09:23

Forfølgelse er det først hvis du sigter på at fange en bestemt person i en kompromitterende situation, men når du tager billeder af vilkårlige mennesker der foretager en ulovlig handling er det jo ikke forfølgelse, medmindre du sammen med billedet skriver deres navn og adresse

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-07-07 09:24

LOOOL DU er vist en lille sent udviklet snotnæse, og jeg synes stadig at skvadderhoveder som du skal udstilles på nettet.

Citat
Jeg lukker dem ikke for jeg nok ikke føler nogen har fortjent point

IDIOT

Hilsen Klumme

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 02-07-07 09:24

Kortoververden:

Men hvis han tager billeder af folk, og de bliver sure osv, og han så bliver ved med at tage billeder af dem i portræt, altså det er hans mening at tage billeder af dem, så er det vel ikke lovligT?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-07-07 09:25

Nu skal du ikke gøre det for indviklet kortoververden. Det fatter han ikke noget af

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-07-07 09:26

Foreløbig er det ikke lykkedes mig at komme ind på siden, så jeg har ikke set bilederne men som udganspunkt må du tage alle de billeder du vil i det offentlige rum.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-07 09:26

Hvis det som du beskriver er ulovligt, så ville det jo være noget nemmere at føre sag mod papparzzi fotografer

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-07-07 09:27

krummen ???????????????????????????????????

Godkendelse af svar
Fra : gangster50

Dato : 02-07-07 09:28

Tak for svaret Kortoververden.

Du er venlig :P

og ikke de andre latterlige fuckhoveder XD
haha XD

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 02-07-07 09:28

Jeg kan også kunne grine af personager som dig Gangster (iøvrigt imponernede at blive kaldt barnlig af en folkeskoleelev). Skimmede lige et par af dine annullerede spørgsmål. De par stykke jeg åbnede var besvaret ok, men du valgte alligevel at annullere. Så i bund og grund er du en rigtig ubehøvlet møghvalp, tilligemed fræk. Men det må du og dine jo om. Gider ikke bruge et sekund mere på dig. Så du behøver ikke blackliste denne profil, jeg skal nok holde mig væk.