/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Violinstørrelser
Fra : simor
Vist : 4107 gange
100 point
Dato : 01-07-07 21:21

Hej, jeg er lige lidt nysgerrig.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad forskellen er på en violin str 3/4 og en str 4/4 er? Er det kun buerne der har forskellig længde, eller er selve violinerne forskellige?

Og Hvis man er sådan normal/slank af bygning og 1,80 høj, hvilken størrelse skal man så satse på?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-07 21:40

Violiner er ikke min hjemmebane, men de findes i flere størrelser. Blandt andet har jeg set særdeles små violiner til børn. Inden for guitarverdenen var 3/4'ere egnetlig tænkt børn, men en trekvart strat har faktisk fundet indpas hos "voksne" musikere, idet den stemt som en almindelig spade, er væsentlig blødere og giver mulighed for at vride endog temmelig meget. Jeg gav min knægt en Yamaha Guitarlele som egentlig er en parring af en ukulele og en spansk guitar. Med seks strenge og stemt 2 1/2 over guitaren. Den er vel nærmest at betegne som en 1/4, men er fuldt spilbar og et "rigtigt instrument". Ikke legetøj. Men eller kender vi guitarister mest 3/4'erne som begynder-instrumenter beregnet til ungerne. Har faktisk også en short-scale bass, hvilket også er vældig brugt i musikskolerne pga korte elevfingre, men enkelte bassister er også varme på dem.

Ikke noget rigtigt svar da jeg ikke ved det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-07 22:35

violinerne har forskellig størrelse - du skal med din højde vælge en stor violin der passer til dig - det er sådan lidt som at prøve sko og handsker

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-07-07 11:25

3/4 størrelse er "næsten en voksen" violin. Denne størrelse er en fin begynder violin, så længe man er i øvestadiet og fingrene skal lære at bevæge sig på strengene. Senere skifter man gerne til fuld størrelse 4/4. (Det har intet at gøre med personens højde, men snarere fingrenes spændvidde).
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-07 11:48

Citat
Det har intet at gøre med personens højde, men snarere fingrenes spændvidde
...

joooh akle - det var sådan set også sådan jeg mente med mit indlæg - jeg startede som barn med en helt lille - vi kaldte det ½ - senere 3/4 der passede - en 4/4 var næste skridt - og mens jeg var aktiv skiftede jeg mellem de to sidste. (3/4 er bedst til mig netop pga fingrenes spændvidde)

et lille ps til det - grunden til 3/4 størrelsen for mig har også noget at gøre med at jeg bedre kunne vibrere med den - så det har også noget med armlængde at gøre

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 11:53

3/4'erne er mig bekendt rimelig meget anvendt af countryviolinister. Antagelig nok pga spillestilen de benytter og ikke mindst fordi man kan spille hurtigere på denne. For guitarernes vedkommende foretrækker jeg nu "hele", men for bassens vedkommende er short scale klart rarest for mig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-07 11:56

3773 d har ret i at 3/4 bruges meget til country - men vi er vist ude af topic

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-07 12:05

Njøøøe, det smartest var nu nok at smutte i en musikbutik, og søge råd og vejledning der. Og så ganske simpelt prøve hvad der falder bedst i hænderne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-07-07 13:23

'mirit'
Grundlæggende er vi så enige, men med dit sidste p.s., så kan man jo gå langt videre i forb. med højde, drøjde, - længde, bredde osv., for ikke at snakke om evne; så mon ikke det, udover 3/4 eller 4/4 størrelse, drejer sig mest om fingrenes spændvidde på strængene og dernæst tilpasning efterhånden som øvelse gør mester!
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-07 14:14

lige bortset fra bredde (forbehold for at bredden er unaturligt bred osv) - jooooo så er vi vist bare enige - synes jeg har oplevet at violinen er det sværeste jeg nogensinde skulle lære - kan ikke mere pga en dumt håndled - desværre - hadede det i starten (tvungen indlæring fra min fars side) men kom da til at holde meget af det

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-07-07 16:51

'mirit' Ja, ditto her, men med klaverspil (haderiet), - dog efter et par år kom jeg til at holde af det, nok fordi øvelse osv..... I dag er jeg efter nogle år med klarinet, violin og lidt guitar, gået voldsomt op i harmonika spil. Sjovt at prøve lidt forskelligt.
Synd med dit håndled!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : simor

Dato : 25-07-07 20:08

Tak for svaret 3773. Det var nok det mest rigtige at gøre - endte med en 4/4, og nu skal jeg bare til at give den gas!