/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hanhundeting
Fra : Smat
Vist : 552 gange
75 point
Dato : 26-01-03 12:43

Hejsa
Jeg går sådan og venter på at min hund finder ud af at han er er hanhund. Hvornår er det de begynder at løfte det ene ben når de tisser? Og hvad med tæver i løbetid, indtil nu synes han ikke de er mere interessante end andre hunde. Jeg er mere vandt til tæver så jeg aner ikke hvornår en hanhund begynder at opfører sig som en han. Hvad er jeres erfaringer.
Hvis det gør nogen forskel kan jeg fortælle at han er en glad og god Berner Sennen på 4 mdr.

Glæder mig til jeres svar
Margrethe

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 26-01-03 17:37

Hej Margrethe

Bernere er noget senere udviklede end mange andre racer.
Bernhard er 11 måneder og løfter endnu ikke ben, så du må væbne dig med tålmodighed

Knus
Therese

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 75 point
Dato : 26-01-03 17:46

Hej, min sidste hund var en bernerhan, som lettede ben, da han var 6 mdr. Så der er meget store forskelle på "folk". Men min store "dreng" gik til svømning i svømmehal en gang om ugen fra han var 3 mdr. Og det gjorde ham meget sikker på benene. Det er jo slet ikke så nemt for en stor tung hvalp at holde balancen på 3 ben. Svømning er rigtig god motion for de store tunge racer. Det udvikler musklerne uden at belaste knoglerne.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 27-01-03 13:08

Nyd den tid hvor din hund endnu ikke har fundet ud af det med damer - det skal tids nok komme.

Men jeg vil meget gerne komme med et godt råd til hanhundeejere generelt;
Vi har selv 3 hanner og to tæver i huset og benytter os af når tæverne er i løbetid at lære hanhundene at vi er de helt suveræne ledere af flokken - dette gør vi ved at lade tæverne rende frit og tisse og derefter arbejde med hanhunden netop i det område - I kan tro det er effektivt, for nu ved vi jo lige præcis hvor distraktionerne er og hvorfor hanhunden er interesseret i noget andet end det vi bad ham om.

Hvis man ikke selv har tæver, er der nok nogen i nabolaget, der har en tæve - gå ud sammen i de uger, hvor hun kun dufter dejligt, men ikke er højløbsk (det skulle jo ikke gerne resultere i uønskede hvalpe ;-D )

Det ægrer mig at hundeklubber ikke tillader tæver, der er i start og slutning af deres løbetid - det ville være rigtig sundt for alle parter både han- og tæveejere (sidstnævnte får jo nogle lange ufrivillige pauser).

Jeg har haft tilladt det med stor succes på mine træningshold, men er blevet pålagt af klubben, at jeg skal føre samme politik som de andre træningspladser

held og lykke med knægten - håber du kunne bruge dette til noget

Kommentar
Fra : soja

Dato : 03-02-03 18:03

Kommentar til Jytteras

Du skriver:
"Det ægrer mig at hundeklubber ikke tillader tæver, der er i start og slutning af deres løbetid - det ville være rigtig sundt for alle parter både han- og tæveejere (sidstnævnte får jo nogle lange ufrivillige pauser).

Jeg har haft tilladt det med stor succes på mine træningshold, men er blevet pålagt af klubben, at jeg skal føre samme politik som de andre træningspladser "

- forbud mod løbske tæver på træningspladsen forekommer ikke i f.eks. Rottweilerklubben - og jeg er enig med dig i at det jo næsten er håbløst at træne tæver hvis man skal have de lange pauser.

Man må da også gerne stille til diverse prøver - konkurrencer. Man starter blot
som den sidste.

Kommentar
Fra : Smat

Dato : 03-02-03 20:36

hmm jeg kom til at afvise zockers svar, det var ikke min mening, sorry

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 04-02-03 23:45

Kære soja

I retrieverklubben kan du ikke stille løbske tæver på prøver, men jeg ved godt at man kan det mange andre steder.

Jeg har haft tæver siden 1981 og dyrket både agility og lydighedsprøver ............ det kan godt lade sig gøre også selvom der både kommer løbetider og hvalpeperioder, men nu har jeg heldigvis også tre hanner og træner med stor succes med dem alle uanset løbetider eller ej.

I naturen er det jo også lederen der bestemmer - og her i huset er jeg lederen og jeg bestemmer at de ikke skal på damesjov, men trænes

Godkendelse af svar
Fra : Smat

Dato : 08-02-03 12:01

Tak for svaret Birgitta.