/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Labradorhvalp 9 mdr trækker ?
Fra : valdera
Vist : 2061 gange
500 point
Dato : 01-07-07 07:14

Hej alle kloge hundeejere.
Vi er blevet hunde passere her i ferien på en 9 Mdr. gammel Labradorhvalp
En dejlig men lidt sky hund. Det store problem er at den trækker meget når vi går tur,
hvilket den også gør for dens familie, på grund af børnene, Nu vil jeg gerne lære den at gå
nogenlunde pænt til de kommer hjem om 14 dage. Også fordi jeg døjer med at holde til at
gå ret langt med den når den trækker.

Hjælp Mig

Valder

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-07 08:16

Du tager en bunke godbidder, holder dem i venstre hånd, lukket hånd, når han går plads, så får han, går han ikke plads, så får han ingen, samtidig med at du drejer ind foran han, med knæet tvinger du han til at gå venstre om. Plads igen og en godbid.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-07-07 08:20

du skal købe en sele til den. den ligner den sele som slædehundene bruger, og med den er det meget lettere at lære hunden til at gå pænt på plads. den koster ca 200 kr.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 01-07-07 08:22

Citat
Indsæt din --------------------------------------------------------------------------------
du skal købe en sele til den. den ligner den sele som slædehundene bruger, og med den er det meget lettere at lære hunden til at gå pænt på plads. den koster ca 200 kr.tekst her

Jeg har og bruger sele

Hilsen Valder

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-07 09:05

1. du skal altid gå først ud af døren det er meget vigtig
2.når hunden trækker stanser du op og bliver stående stille indtil den kommer hen til dig (det virker lidt pinligt engang i mellem men det virker)

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 01-07-07 09:38

For det første skal du tænke på, at du er hundepasser ikke hundejer. Du har sagt ja til og passe en hund, som du sikkert kender, både med gode vaner og uvaner.

Det må være dit problem og få den til og opfører sig som du vil have det og her er kommet gode ideer.

Men at du vil have en "overraskelse" til ejerne når de kommer hjem, at nu er hunden velafrettet og kan gå pænt.

Tanken er velment, men hvad siger ejerne til, at en anden har blandet sig i deres "opdragelse" eller mangel der på.

Mange hundeejere er nogle sære størrelser og er ikke særlig glade for andres indblanding, for slet ikke og tale om resultat, af deres hunde fra andre.

Har hørt bemærkninger som "hun skulle passe min hund, ikke blande sig i opdragelsen eller vaner"
"De brugte hårde metoder, det kan jeg mærke på hunden". Mange af disse udtaelser stammer fra misundelse over, at det ikke er ejeren selv, men en "hundepasser" der fik Fido til og lystre.

Nyd de 14 dage med hunden og overlad opdragelsen til ejeren. Lige som med børn man passer, der bryder forældrene sig heller ikke om indblanding fra babysitteren.

God sommer

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 01-07-07 09:58

Hej Knh 15
Tak for de velmente ord. Men i dette tilfælde håber min datter med familie at den kommer til
at gå ordentlig da det er børnene der har vænnet den til at alt er leg " pjat " den skal
selvfølgelig behandles ordentlig

Hilsen Valder

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 01-07-07 10:05

oki i har nok en aftale om det. Så god arbejdeslyst med projektet, jeg håber det lykkedes.

Hvis det lykkedes, så husk og lær din datter hvordan du gør, så jeres komandoer og træning bliver ens. Ellers vil det alligevel kun være dig hunden lystre, hvis din datter ikke er konsekvent nok.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 01-07-07 10:37

Mit råd vil være en kombination af tidligere kommentarer:
Det er vigtigt, at du skelner mellem en alm. luftetur og en spadseretur. Ved lufteturen skal hunden i nogen grad have lov til at bruge sin næse, stoppe op og lette sig på interessante steder dvs føres i fri lang line uden de store krav om plads ved førerens venstre ben.
På spadsereturen (evt. slutningen af lufteturen) skal hunden være "under kommando" (på plads) dvs gå ved førerens venstre ben i løs line. Hvis hunden viser tegn til at ville gå foran/trække stopper du og kommanderer hunden på plads (siddende tæt ved venstre ben) - godbid og ros. Du kan også skifte gangretning (i rask gang) til venstre ("ind i hunden"), men dette skal gøres inden hunden når mere end en kropslængde foran dig. Hvis hunden sakker bagud, skifter du gangretning (i rask gang)til højre (væk fra hunden). Hold konstant kontakt (ros) med hunden under den sidste øvelse med lys, ivrig stemme.
Skift mellem de to øvelser - vær konsekvent - og brug gerne tricket med en godbid i din venstre (lukkede) hånd.
Det kræver som oftest rigtig lang tid at vænne en hund, der er vant til at bestemme farten, af med denne uvane, men vær sikker på, at tålmodighed belønnes.
Øvelserne ser lidt "fjollede" ud, men de hundeejere, der går til hundetræning, vil nikke genkendende til fjollerierne.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 500 point
Dato : 01-07-07 12:47

Hvad med en hundegrime?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 01-07-07 13:13

Citat
Hvad med en hundegrime?

Det er et temperamentspørgsmål og en trossag. Mange i hundeklubben sværger til en sporsele, idet denne lægger trykket på brystet af hunden i stedet for på halsen.
De siger, at det virker, og det må jo så stå til troende.
Selv har jeg aldrig fundet det nørvendigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-07-07 14:32

Jeg tror ikke, du kan lære en trækkende 9 mdrs. labrador at lade være med at trække ---på 14 dage.

Og selv om du så brugte 10 timer daglig på at træne ham, så ville alt alligevel være spildt når han kom hjem til familien. For han ville helt sikkert glemme ALT på en halv dag når hans mennesker var tilbage....... Og det ville hans mennesker også.

Du kan prøve at anskaffe en grime til ham. For nogen er det lige sagen, for andre duer det ikke. Grimen går rundt om snuden på ham uden at gøre ondt eller genere.

Du kan selv undgå de hårde træk hvis du har tid nok. HVER GANG han trækker, så står du bomstille. Du skal ikke rykke i snoren eller trække i ham, -bare stå helt stille og ignorer ham.
Det vil hurtigt kede ham at I står på samme sted når der er MEGET mere spændende længere fremme. Hvis han begynder at klynke/pive og kikke op på dig, så kan du sige "plads" til ham..... hvis han ved hvad DET er? Ellers må du vise ham det. "Plads" er på din venstre side -med snuden fremad. OG slap snor.
Når du har ham på plads, så roser du ham selvfølgelig. Måske en godbid. Og så kan I gå videre. I starten vil han trække igen lige så snart i sætter i gang. Og så skal du være tålmodig nok til at stoppe og stå stille IGEN! Indtil han er på plads.

Efterhånden vil han fatte, at han kommer hurtigst frem når han er på "plads". For en labrador er en ret kvik hund. Men du vil IKKE kunne løse problemet på 14 dage.

Min egen hund, Silke, er opdraget på den måde. Og hun trækker ikke mere. Sådan da... For hun kan da STADIG få en raptusse og hiiiive vildt af sted, hvis der er noget vigtigt forude. Og så stopper jeg STADIG som jeg altid har gjort. Og så snart snoren er stram, så bakker hun desperat og kikker op på mig, for hun har jo travlt og vil gerne videre.
Faktisk har hun lært en kommando, der hedder "bakkebakke", når jeg synes, at hun er lidt for langt fremme i snoren. Og vi kan endda gå en lang tur sammen ---baglæns..

-----Prøv på at få en god tid sammen med fyren, så det bliver en dejlig tid for jer. Allerhelst skal du træne "ikke trække" et sted hvor han også kan gå fri. For så behøver I ikke at træne så længe af gangen. Det er ikke sjovt for ham bare at skulle gå pænt i snor hele tiden.
Og hvis I er et sted, hvor han kan gå løs, så kan I også træne andre ting, der er sjovere for ham, -f.eks. indkald, apport, søg osv. Jo flere (for ham) sjove og interessante ting, du kan lave med ham, jo mere ivrig vil han blive efter at adlyde dig.

Men han er ikke rigtig hvalp mere..... han er nærmest teenager. Det er en temmelig svær tid at lære ham nyt... ...Hvis detaltså ER nyt? Har han gået til træning??

Men prøv en grime... Det er en nem og harmløs genvej..

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 01-07-07 14:38

Vælger du en en grime til hunden bør det være den type, der hedder en "halti". Ellers er det dyreplageri for hunden. Denne "halti" grime giver ikke hunden smerte og ubehag, men forhindrer den blot i, at trække (pga hundens anatomi). Denne grime bør som hovedregel ikke bruges permanent, men som en del af et træningsforløb eller, hvis det er helt fysisk umuligt, at holde hunden (børn, svage eller handicappede).
Gå pænt i snor træning er et langvarigt tålmodighedsarbejde, som bl.a. kræver rigtig god kontatkt til hunden, konsekvens og TRÆNING!
God fornøjelse med dit store projekt.

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 03-07-07 11:55

Mange af de ting folk nævner, har jeg selv prøvet med min labrador blanding.. Og der er intet der hjælper, hverken godbiderne eller det med at stå stille.. Hunden blir blot utålmodig og trækker endnu mere..

Jeg overvejer at gå på hundeskole med min, hvor jeg ved det vil blive følgt op på tingene.. Og hvis det ikke virker, ja så køber jeg den grime fra halti :)
Det sjov og hyggelige ved at lufte sin hund, er lige som gået af det hele.. Jeg har heller ikke krafter til at blive slæbt sådan rundt.

Jeg kan anbefale din datter www.hundenicentrum.dk, den hundetræner er virkelig dygtig :) -Ellers så prøv inde på hundegalleri.dk, der har de mange forslag til hundeskoler..

Håber det kan hjælpe en smule..
Mvh
Line

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-07-07 12:21

Hundegrimen kan du sy selv af et par bløde remme, Den skal jo ikke genere dyret. Grunden til at den er effektiv er jo bare at hunden ikke har kræfter i hovedet til at stikke af med trækkeren.
I min ungdom fandtes der tyre på landet og hyrdedrenge. Sådanne knægte kunne holde en tyr på 600-800 kg i en tyregrime, uden dyret følte sig generet af det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-07-07 14:01

Line. Hunden trækker endnu mere, fordi det giver gevinst.
Hvis du bliver stående stille den tid, det tager så får hunden ingen gevinst ved at trække. Det er bare kedeligt. Også for føreren. For det kan tage LANG tid, -måske en time, når hunden er blevet så gammel. Det er lettere at lære en 8-10 ugers hvalp.
Hvis man er konsekvent og står HELT stille når den trækker, HVER gang, så opgiver den efterhånden at trække.

En hund, der er parkeret i snor trækker jo heller ikke, vel? --Først når man kommer tilbage imod den. For hunden har jo også nogle gange lært, at hvis den hyler og skriger og trækker når den ser sine mennesker igen, så skynder de sig tilbage til den..
Når den ikke kan se sine mennesker så trækker den ikke. --Altså hvis man da ikke har LÆRT den at pive og trække når man går fra den...

Hvis du ikke har gået på skole med din lab-blanding, Line, -så se endelig at komme i gang. Det er sjovt, og man bliver SÅ glad for sin dygtige hund. Og din hund bliver SÅ glad for DIG. En hund kan jo godt mærke, at man er utilfreds med den.. Den forstår bare ikke rigtig hvorfor..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-07-07 14:41

Jow Line - du kan tro det virker, men som skrevet kræver det tålmodighed - og masser af det.
Noget siger mig, at du evt. kan have gavn af at læse/lære lidt om lederskab.

Prøv at Google det, der kommer et hav af sider, der som hovedregel er meget informative.

Kommentar
Fra : egat

Dato : 03-07-07 21:06

giv hunden et pik halsbånd på , så når den har lært at gå pænt , så vender man bare halsbåndet om , så er det et almindelig halsbånd og så går hunden pænt .
hilsen Egat

Kommentar
Fra : froej

Dato : 05-07-07 04:07

Hej Valder

Jeg kan godt forstå at du finder det frustrerende at hunden trækker, for det kan virkelig ødelægge lysten til at gå længere ture. Men lige nu er der 3 ting der gør opgaven vanskelig - ikke umulig - men vanskelig.

1. Den 9 mdr. gamle hvalp er i en periode af sit liv hvor det er naturligt for den at undersøge verden. Den svarer lidt til et menneske omkring de 16-17 år hvor livet skal undersøges og grænser afprøves. Det kræver lidt ekstra tålmodighed i opdragelsen.

2. Der er ikke noget i hundens natur der gøre det let for den at forstå hvorfor den skal have noget om halsen der forhindrer den i t komme derhen hvor den ønsker. Samtidig vil instinkterne ofte tage over tankeaktiviteten. Noget der dufter godt eller spændene, en bevægelse der skal undersøges, et andet dyr, osv. vil få hunden til at glemme at der er et menneske i den anden ende af snoren.

3. Når hunden trækker oplever den noget der strammer om halsen og det vil derfor være naturligt for hunden at søge væk fra det der generer eller gør ondt. Resultatet er at det strammer endnu mere, vores arm bliver mere træt, hunden bruger flere kræfter på at komme væk, vi bliver irriterede og trækker hunden tilbage........... skruen uden ende fordi hunden ikke forstår hvad den skal gøre for at slippe for det der generer omrking halsen. Samtidig er der iøvrigt mange hund som har skader omkring halsen fordi de trækker... eller fordi der fejlagtigt bruges kvælerkæder eller pig halsbånd. Forestil dig hvordan din egen hals ville have det efter brug af disse midler eller enda kraftige ryk i linen. Ingen ønsker vel at skade sin hund.

Så du er nød til at lære hunden hvordan den skal reagere på at halsbåndet strammer omkring halsen for der vil altid opstå situationer hvor hunden "glemmer" at den har halsbåndet på og farer afsted. Målet når du går med løs snor er at hunden af sig selv stopper og, måske enda træder et lille skridt tilbage, når den oplever at snoren strammer.
Start i det små og arbejde dig op til det har nået et niveau hvor i kan nyde gåturen sammen. Bind linen fast om livet og når snoren er stram stopper du op uden at sige noget. Når du kan mærke det at linen bliver bare det mindste smule slap roser du hunden og går videre. Til det formål er en grime et godt værktøj fordi den gør at du kun behøver en trediedel kræfter for at kunne holde hunden. Hunden vil at starte med ikke ane hvad der foregår og hvorfor den får ros, men i takt med at der opstår et TYDELIGT mønster for hunden vil den forstå hvad du forlanger af den. Perioden det tager afhænger af hvor præcis du er overfor hunden (din timing med at stoppe op og at rose når slinen er slap). Hunden må naturligvis gerne komme hen og snuse hvor den gerne vil, den skal bare ikke trække afsted med dig. I tak med at hunden finder ud af hvad der forventes af den, kan du øge kravene og efter tilstrækkelig mange gentagelser med succes vil din hund ændre adfærd.

Hvis den normale familie ikke anvender samme metode, er mere upræcis i timing, vil det forlænge processen så det kan være en god ide at en person lærer hunden det og derefter kan andre støde til.

At lade hunde gå på "plads" er ligeledes en kommando den skal lære og har ikke noget med gåtur i line at gøre. Husk at være tålmodig og at det tager tid at ændre en hunds vaner og sidst men ikke mindst så er seler er et godt værktøj til at undgå skader på hundens hals.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-07-07 07:15

Egat, tag selv dit pighalsbånd på og bed din partner om og rende en tur med dig.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 05-07-07 09:09

Hej Froej
Tak for rådet.
Vi bruger ikke halsbånd men sele.Og da har hunden så megen magt at den ved meget hurtige ryk river en med, hvilket allerede har resulteret i et fald og en forstuvet fod hos mig .
Hilsen Valder

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-07-07 09:41

Jeg brugte kædehalsbånd til Sigurd. Det er ikke nødvendigt mere.

Et kort ryk, samtidig med en pladskomando. Det var det der hjalp her hos mig. selvfølgelig også ros og godbider

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-07-07 12:47

Jeg rykker ikke i Silke.
Dels synes jeg, det er uværdigt, og dels bliver hun kun forvirret.

Men jeg ved, at det med "et kort ryk" stadig bliver brugt på træningspladser med ældre trænere.
Og jeg har selv brugt det til mine tidligere hunde.....

Silke og jeg gik på et klasse 1 -hold da hun var omkring 1½ år med sådan en træner. Han anbefalede også kraftige FØJ! og NEJ! for at få hundene til at makke ret. Det er jeg også meget imod under træning.
Vi besluttede at være holdets provoer. Vi holdt os helt ude i siden af pladsen, og så brugte vi en blød bomuldssnor som både snor og halsbånd (en retrieverline). Sådan en KAN man ikke rykke i. Selvfølgelig var det en udfordring, for jeg skulle jo hele tiden fange og holde Silkes opmærksomhed med min stemme alene.

Da kurset var slut og vi kom til afsluttende prøve (med fremmed censor) som skulle bestås for at gå videre til klasse 2, da var det kun Silke og mig, der bestod. ALLE andre dumpede...
Men Silke var aldrig rigtig glad for at gå der, for hun blev nervøs over at de andre hunde fik skældud..

Nå, men jeg synes da, det kunne være rart at høre, hvordan det går??
Har du købt en grime, eller forsøger du at løse problemerne uden?
Eller har du helt opgivet??
Såvidt jeg kan regne ud, så er en tredjedel af jeres tid gået, så forhåbentlig er du kommet i gang med et eller andet??

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 05-07-07 13:25

Hej Birgitta
Jeg har idag købt en grime, den kostede 80,00 kr.hvilket jeg syntes er meget rimelig.
Nu skal det prøves, jeg håber det hjælper , og jeg skal nok vende tilbage sidst i næste uge og fortælle hvordan det er gået

Hilsen Valder

[B] NB. Iøvrigt mange tak for den megen interesse der har været om problemet [/B]

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-07-07 14:13

Okay.. Held og lykke med grimen..
Det bliver spændende at høre, om den virker.
Hvis den gør, så er pengene jo givet godt ud.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 15-07-07 17:47

Hej Allesammen
nu er vores 14 dage med hundepasning slut.
Jeg købte som før omtalt en grime til 80 kr.
jeg har i løbet af de 14 dg.ved hjælp af den og en sele fået den til at gå rimelig pænt uden direkte træk, hver gang den har vist tegn på unoder har jeg i begyndelsen givet et lille ryk i linen til grimen men her til sidst har jeg kun lige markeret ganske lidt. Og her til sidst har hunden endda ikke givet tegn på ubehag ved grimen. det er klart der er tilvænning med et sådan fremmedlegeme på snuden. den har ikke fået godbidder vedr. dette men masser af ros når det gik godt.

Ros til grimens opfinder og mange tak for interessen
Hilsen Valder

Godkendelse af svar
Fra : valdera

Dato : 15-07-07 17:50

Tak for svaret valde..

Der var mange der skulle have point men en skulle jo vinde

Hilsen Valder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-07-07 17:57

Hihi... Det var dejligt at høre! Så er der nogle ejere, der er glade for deres hund.
Og så kan I nok få lov til at passe ham en anden gang.. Tillykke med det!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-07-07 18:52

Selv tak. det glæder mig at det lykkes!