/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår må man beskære
Fra : USandA
Vist : 967 gange
100 point
Dato : 30-06-07 15:32

Hej! jeg har 3 flotte træer, som er for høje, ca 12-15meter, vil godt have 3-4 meter laver. Det er en sort der hedder Skyfri, hvis nok,,, men har ikke kunne finde noget om den sort. Lidt underlige, hvis nok et sjælen Dansk træ.

Må man godt lave en kronereduktion på dette tidspunkt om året ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-06-07 15:48

Jeg ved ikke lige hvad for nogle træer du har, men prøv at læse på siden jeg linker til, til højre i den brune menu, er der om beskæring og for hver af de 3 muligheder er der undersider, måske kan du finde dine træer der: http://www.bo-groent.dk/plante_vejledninger/plantevejledninger.htm

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-06-07 15:55

Det er en udmærket årstid at gøre det på. Træerne har massere af kraft til at reparere sårene.

Men de fleste træer kan faktisk fint tåle at blive beskåret hele året.

VH

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-06-07 17:29

Jeg mener ikke man skal beskære når de er meget safttransporterende, og det må de være på denne årstid, - når bladene begynder at falde af, og inden knopsætning er efter min menung en god tid.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-06-07 18:19

Som den norske specialist (i radioen) engang sagde: "Alt kan beskæres på alle tidspunkter af året. Det er bare ikke altid. emnet overlever"

Gå du bare igang med den topbeskæring. Det har jeg selv gjort på - praktisk talt - alle slags træer på denne tid af året.

Undtaget herfra skulle efter sigende være valnøddetræer, der skal beskæres efter løvfald.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-06-07 20:04

Hvis du ikke gør det medens der er hedebølge, går det nok, for træet læger sig hurtigt nu.

Accepteret svar
Fra : Arborist

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-07 10:01

Som en gartner en gang sagde det i radioen. "Lige nu er det bedste tidspunkt" - det sage han vist altid.
"Krone-reduktion" mener du, at du vil afkorte grenene med op til 1/3 del ? og ikke save grene af, der er tykkere end 10 cm ?
Skal du selv op at krave eller bruger du lift ? Husk du skal have certifikat, hvis du bruger motorsaven i træet.

Godkendelse af svar
Fra : USandA

Dato : 08-08-07 20:51

Tak for svaret Arborist.