/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken Maling ? Anbefalinger?
Fra : MartinFr
Vist : 16666 gange
100 point
Dato : 30-06-07 03:43

Hej,

jeg skal til at male hele min lejlighed så vil høre om der er nogen der kan anbefale en maling
?

Hvad med den parallel Importerede Dyrup Maling som blev nævnt i programmet Rabatten på Dr1, som fås ved QualityA.dk ?

Link til rabattens udsendelse - http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2005/1026132919.htm
Er lidt over halvvejs i udsendelsen.

Nogen der har prøvet det maling som Bilka har på tilbud fra Brifa ? Normalpris står til 699.

lige hurtigt side spørgsmål for at være sikker på at jeg gør det rigtige.

Lofter - Glans 6
Væg - Glans 6-10
Karm af træ - Glans 40-50 (synes det lyder voldsomt)
Bad / Køkken - Glans 20-25 (Alkyd maling) ? <- er det for højt

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 30-06-07 04:26

Hvad med Flüggers maling der blev testet og valgt som bedst i programmet Basta på Tv2, nogen der har prøvet den ?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 30-06-07 06:48

når jeg skal male stue køkken bad gang bruger jeg altid Flüggers maling
det er bare godt har prøvet med noget billig maling fra jem og fix det er
det som man siger man får det man betaler for
så derfor
mvh ole

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 30-06-07 07:35

Det var malingen fra silvan der vandt i det program jeg så, noget med en maler og 4 sorte plader der skulle være hvide ! Har du undersøgt om forbrugerstyrelsen har lavet nogle tests ? De skulle jo være uafhængige. God arbejdslyst. mvh. Annette

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-07 09:46

Godmorgen med dig.

Som maler bruger jeg Sadolin/Flügger/Teknos/Dyrup. Stort set samme kvalitet.

Men:

På Lofter: Glans 3 MAX Glans 5
På Vægge: Glans 8-10 (variere fra mærke til mærke.)
Karme/døre/vinduer/radiator: Glans 40
Vægge i badeværelset: Glans 25 Og IKKE alkyd.

Men husk endelig at vaske dine vægge ned i badeværelset, de stedre hvor der muligvis er fedtfinger/vandstrint.

Og ikke mindst for bedre vedhæftning af lak på trækværk: Vask og grunde det.

VH Laika_Pigen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 30-06-07 11:06

Hejsa!
Hvis du vil spare lidt penge på maling, men stadig få noget som er godt, så kan jeg anbefale Nogle fra Jem & Fix.
Loft = Loft og vægmaling 5liter til ca. 49.- Den er udemærket til lofter, men KUN lofter, da den er elendig på vægge.
Vægge= Color væg maling glans 5-10 til ca. 79.- for 2.5 liter. Den er rigtig god og dækker godt. Har selv brugt den mange gange og har været meget tilfreds!
Karme og fodlister= Der kan du få en 2.5 liter spand til ca. 200.- og det er en glans 40, den har jeg også selv brugt flittigt og været meget glad for. Du kan både få den vandbaseret og oliebaseret. Den er også af mærket Color og hedder TRÆ- OG METALMALING.
Køkken & Bad= Brug en glans 30 og derover, der kan du få en køkken og badmaling, mener den koster 150.- for 2.5 liter.
Ved godt det kan lyde som reklame, men har selv brugt de forskellige malinger flere gange og har været godt tilfreds, og så har det været nemt at arbejde med, da det ikke altid er lige nemt med de forskellige...
Held og lykke med maleriet

V. H.
Carina

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 30-06-07 11:22

annette-sejr: Det var Flügger der vandt testen. Det var i programmet Basta.
Se evt. link.
http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-5320306.html

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 30-06-07 13:38

Laika_pigen: Mange tak for informationen, men hvorfor ikke Alkyd ? Jeg mindes at det er hvad jeg har læst alle andre steder at man skal bruge til våderum / badeværelse og evt også andre udsætte murer/væge i f.eks køkkenet.

Jeg kan dog godt se man kan få noget acryl maling til våderum, men så vidt jeg har læst danner det ikke 100% vand afvisende overflade ?

Jeg har ikke fliser hele vejen op i midt badeværelse kun til omkring skulderne, så der vil helt sikkert blive sjasket vand på væggene hver gang jeg er i bad og vasker håret.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 30-06-07 13:40

cjaab: Mange tak for anbefalingen.

Er der ingen der har prøvet det polske parallel importerede Dyrup maling ?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-07-07 00:19

Grunden til jeg ikke vil bruge alkyd er fordi det er kodet højer end akryl. Alkyd 2-1 Akryl 00-1
Det første tal står for indånding og det andet er for berøring af huden.

Dette link kan du løse om det helt fra bunden af men fra side 8 står der om maling af vådrum.

http://www.bj.dk/files/upload/Produktspecifikationer/V%C3%A5drumsanvisning.pdf

Lidt data på en evt maling som kan anbefales.

http://www.bj.dk/files/upload/Produktspecifikationer/PI-738.pdf

738 Vådrumsmaling
Anvendes indendørs til maling af vægge og lofter af gips, beton,
puds og tidligere malede overflader.
Yderst anvendelig hvor der ønskes en ekstra stærk og resistent overflade eks. i storkøkkener, institutioner, fabrikker osv.
Vådrumsmaling 738 indgår ligeledes i Beck & Jørensen A/S` vådrumsprogram.

Citat
September 1996
Beck & Jørgensens produktinformationer er baseret på praktiske forsøg og laboratorieforsøg og er en vejledning ved valg af produkt
og arbejdsmetode. Da brugerens arbejdsforhold ligger udenfor Beck & Jørgensen’s kendskab og kontrol, kan vi ikke påtage os
et generelt ansvar for det opnåede resultat. Teknisk Afdeling tlf. 39 53 03 11.
Beck & Jørgensens vådrumssystem.
Vådrummets nymalede overflade må først tages i brug efter 3 dage.
Kontroller, at ventilationen fungerer optimalt ved eventuelt at holde et stykke papir helt op ved ventilationskanalen. I vådrum med vindue, åbnes vinduet og der laves gennem-træk, så der opstår luftcirkulation og dermed ventilere den fugtige luft ud. Efter brug af badeværelse fjernes eventuelt vand fra væg og gulv med gummiskraber.
Vådrummets vægge skal med jævne mellemrum rengøres for kalk- og sæberester m.v. - specielt ved bruser, håndvask og badekar.
Kontroller, at tætninger ved f.eks rørgennemføringer og monteringshuller til f.eks. sæ-beskål m.v. er intakte, således at vand ikke kan trænge ind bagved og ødelægge male-behandlingen.

hentet fra en af BJ's sider.

http://www.malerlager.dk/user.produkter.asp?action=list&CatID=15

Også lige en side på nettet som sælger det lidt billiger end ellers.

Håber det er noget du kan bruge.

VH Laika_Pigen

PS: Nop kender ikke til det der polske parallel importert.

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 01-07-07 01:55

Tak for svaret Laika_pigen.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 01-07-07 01:57

Hvis nogen har noget at tilføje omkring forskellige produkter så må der meget gerne stadigvæk svares ...