/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke finde Extern SATA HD
Fra : Jrod
Vist : 928 gange
100 point
Dato : 29-06-07 12:03

Hej all.

Jeg har købt mig en Exten SATA disk som jeg gerne vil have op at køre på min computer.

Bag på mit bundkort har jeg en e-SATA udgang som jeg har købt kabel til så det passer i den nye hardisk.

Vi taler altså ikke USB her.

Men når jeg tilslutter harddisken så sker der absolut intet. (og ja den er tændt) jeg har været inde i diskhåndtering for at se om den skulle ligge der inde uformateret men der er den heller ikke at se. Det er som om det stik bag på mit bundkort er helt dødt.

Nogen der har haft erfaringer med Externe Sata disks som kan hjælpe mig? Så vil jeg blive meget glad. På forhånd tak.

Mit bundkort er et: Asus A8N32-SLI Deluxe.

Hvis i skal bruge mere info for at prøve at hjælpe mig så spørg endelig.

Glen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-06-07 12:05

Prøv at find den i din Bios

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-06-07 12:08

Harddisken skal selvfølgelig være tændt når du starter computeren.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 29-06-07 12:35

Hej Bent Juul.

Den er tændt.. selvfølgelig er den det

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal lede efter i BIOS, jeg har været inde og kigge, men kan ikke finde andre diske end mine andre 2 SATA diske som sider på bundkortet inde i maskinen og så mine CD drev.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-06-07 12:56

- i min verden kører ekstern HD via USB eller Firewire - og du har ikke de to muligheder?

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 29-06-07 13:54

Jo jeg har USB udgange, men nu hvor jeg har købt mig et bundkort med en extern SATA udgang, så synes jeg da det ville være smart med en extern SATA disk, til backup af systemet og alt det personlige. Billeder, netbank osv. Det går jo hurtigt med sata.

Men som sagt så virker det ikke rigtig for mig. Nogen der har erfaring med den slags?

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 29-06-07 15:13

I bios:
R både serial ata 1 og 2 enablet? og er raid disablet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-07 17:23

nuber2 raid skal ikke være disablet
I bios skal du på første fane: Main gå i raid setup(Selvom du ikke kører raid), og enabled Sata 1-4
http://www.ocforums.com/showthread.php?p=4593414#post4593414
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-06-07 17:31

Her du checket inde i maskinen om kablet fra eksternstikket sidder fast på bundkortet ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-07 17:47

Det er nok ikke nødvendig, da det er en del af bundkortet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-07 17:50

Jeg har selv det kort på en af mine pc'er,du
skal ind i bios,som nævnt ,det første skærm billede
du møder,nede i bunden er der noget der hedder>
IDE configuration,marker den>tast enter,der slår du>
SATA 1 and SATA 2
SATA 3 and SATA 4
Til.
Vis du ikke kører raide slå lad være med at slå>
nVIDIA Raide Function til,fordi så får du raide setup
skærmen vist hver gang du booter op.
Der er 6 SATA tilslutninger på kortet,eSATA bag på I/O
skjoldet(integret i kortet) en sil sata(uafhængi fra nvidia sata)Alle sata stik er integreret i kortet..

eSATA er entet SATA 2 eller 3 men de kan kun slås til samlet den anden af de to er sil.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-07 17:52

Vis du ikke kører raide så lad være med at slå det til>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-07 17:53

Store rode dag i dag

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-07 18:01

du behøver ikke at slå SATA 1 and SATA 2 til vis du ikke skal bruge dem,du skal foresten også sætte sil sata til sata2 og ikke raide ellers får du også vist raide
skærmen fra sil controlleren.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-07 18:19

Mens jeg er igang ændre sil>

oppe i toppen af skærmen(i bios)>Advances>onboard
configuration<enter>silicon image mode<enter>
her sætter du den til sata2

Jeg kom til at tænke på eSATA kører på sil contolleren
så du behøver ikke at rode i>IDE configuration,bare
sæt sil til SATA2

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-07 18:22

der er foresten også en bios rom(flash bios) opdatering der løser nogle sata problemer,vis du ikke har opdateret.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 29-06-07 23:46

Manse9933

Det lyder til at du har rimelig tjek på alt det her, og at du selv har sådan et bundkort gør mig endnu mere glad for så ved du lige præcis hvad jeg taler om.

Men... jeg er godt nok forvirret nu.. Er du ikke rar lige at lave en opsumering på helt præcis hvad jeg skal gøre for at jeg kan benytte den e-Sata port der sider bag på bundkortet?

På forhånd tak.

Glen.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 30-06-07 00:24

Efter nærmere undersøgelse af dine svar Manse9933 så har jeg vist fundet ud af hvad du vil have mig til.

Jeg var i Advances>onboard configuration<enter>silicon image mode<enter>

Og der stod den til Sata2 i forvejen så jeg lavede ikke om på noget.

Men jeg er lige vidt med at kunne se min externe Sata disk. Har du en ide til noget andet jeg skal prøve?

Det skal siges at jeg i forven har 3 Sata enheder. 2 HD som sider på bunkortet på plads Sata 1 og Sata 2, så har jeg min DVD brænder som også er en Sata enhed. Den sidder på plads Sata 3 på bundkortet.

Må jeg spørge, virker det hos dig? har du en Extern Sata disk tilsluttet bag på bundkortet?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:06

Har du installeret sil sata drivere?du kan tjekke i
enhedehåndtering>SCSI-og RAIDE-Controllere,der
skulle være en sil controller,kan hentes hos ASUS og der skulle være en opdatering på win update til den,
har du opdateret din bios(flashet)?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:09

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=A8N32-SLI%20Deluxe
tjek under bios om du har den sidste nye version,jeg kører med den sidste nye beta,på min nr 2 pc.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:11

Du kan se under latest,biso
Version 1303 2006/08/02 update

Description A8N32-SLI Deluxe BIOS version 1303
1- Improve the compatibility with some external SATA storage HDD.
2- Change Asus logo.

Det er en tidlig version som jeg snakkede om tidligere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:12

bios

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:15

Men brug den nyeste.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:20

Her er de nyeste nVIDIA AMD bundkort's drivere>
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:24

Bedst at installere under fejlsikker tilstand,vælg det fra du ikke bruger,vis du f.eks. bruger realtek lyd
drivere og marvell lan drivere.
Så vælg nvidia lyd og marvell lan fra under instalationen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-06-07 01:26

vrøvl
Så vælg nvidia lyd og nvidia lan fra

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 30-06-07 23:14

Hej igen. Takker for din tilbage mælding. :)

Jeg har installeret en sil controller driver og den er os at finde under Enhedshåndtering som du beskrev, jeg har ikke opdateret BIOS nogendinde, da jeg ikke ved hvordan man gør, har aldrig prøvet det. Men det er måske slet ikke så svært?

Jeg tror jeg prøvet at installere de nye drivere til bundkortet først, i fejsikker tilstand.

Kan du guide mig igennem en Driver opdate til BIOS? eller er det fuldstændig ligesom en alm driver opdate?

På forhånd tak.

Glen.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 01-07-07 11:32

Okay nu har jeg prøvet mig ldt frem!!

Og jeg er sgu snart ved at give op og smide den HD a H.... til..

Jeg har læst lidt op forskellige hjemmeside og fundet frem til at man jo bare skal bruge det BIOS update program der følger med på min ASUS driver CD. Når jeg så prøver at installere dette program som hedder Asus update utillity så fortæller programmet mig at det ikke har fundet noget ASUS bundkort og derfor bliver lukket!! så kommer jeg ikke videre der, har prøvet med mange forskellige versioner fra ASUS hjemmeside + jeg har prøvet med det som ligger på CD'en som fulgte med bundkortet.

Nå.. jamen så fandt jeg da os lige en lille smart program som hedder Aflash fra ASUS, det er et program som kun kan køre i DOS. Det står klart og tydeligt i readme.txt filen at det ikke kan køre i Windows DOS mode tilstand. så jeg opretter selvfølgelig en start diskette til at boote fra så jeg ikke kommer i windows, men kun i DOS. Jeg ligger så Aflash.exe på disketten os + jeg ligger min BIOS driver på os som hedder .ROM til efternavn. Når jeg så er bootet i DOS, køre Aflash.exe så for jeg en feljmeddelse der hedder ERROR!! Could not find BIOS 'Hook. og jeg ryger tilbage til A:\ promten.

Er der andre måder man kan gøre det på, eller gør jeg det måske forkert?

Glen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-07-07 11:47

Der er flere måder at gøre det på,bios chipset har en smart funktion(længre historie)
Sådan gør du det lettest>
formater en diskette og læg rom filen på den,inget andet en den enkelt fil,men man skal omdøbe den til>

A8N32SLI.ROM

det er nok der det går galt du har ikke omdøbt den.
Så lader du bare disketten sidde i drevet og genstartet,
når den så starter op så holder du>
ALT + F2
tasterne nede(du holder alt nede og så taster du på f2 når den starter op)

Spørg lige nu vis der er noget du ikke forstår.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-07-07 11:48

Citat
bare skal bruge det BIOS update program

det virker ikke vis man har creative lydkort.
(lang historie)

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 01-07-07 15:57

Jeg har et creative lydkort.. underligt at det ikke virker så, men den historie må jeg få en anden gang..

Jeg tror ikke der er noget af det jeg ikke forstår, men hvad sker der når jeg booter op og trykke Alt + F2 med disken i A drevet? det finder jeg selvfølgelig ud af.. hehe.

Prøver, og vender så tilbage til dig.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 01-07-07 16:44

Ja jeg har ihvertfald fået ny BIOS ny, den kom med en fejl i starten, lige efter den havde flashet med success, skulle jeg trykke for at genstarte, det gjorde jeg så. Da den så bootede op fik jeg en Cmos Error. Hvor jeg skulle trykke F1 for at gå i setup, eller F2 for at load Default settings. Jeg trykkedede så F1 for at komme i BIOS.
Jeg forlod så bare bios igen med det samme uden at ændre noget. Så startede maskinen op normalt. Men min Sata HD er der stadig ikke liv i. Jeg var så i BIOS igen for lige at tjekke instillingerne. Sil var sat til Raid, den lavede jeg så om til Sata2 som du har sagt tidligere. Ellers er alt andet som det var i den tidligere vertion af BIOS. Men stadig ingen Extern Sata HD.

Prøver lige med den helt nye version af BIOS. Altså den der heder Beta fra ASUS's hjemmeside.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 01-07-07 16:58

Den fejl jeg fik under POST hed "Cmos Checksum bad" men den forsvinder så snart jeg sætter Sil til Sata 2 istedet for Raid.
Jeg ved ikke hvorfor den kommer, har ikke forstand på RAID eller Cmos..

Men nu har jeg så BIOS ver. 1405 hvor jeg før havde 1303 så nyere der den da blevet..

Men mit problem er ikke løst..

Kan det have noget at gøre med at den Externe SATA disk jeg har aldrig har været brugt før, og jeg derfor er nød til at tilslutte den maskinen på normal vil først, altså bare inde på bundkortet, så formatere disken så den er genkendt og klar til brug i winXP. Så flytte den tilbage i dens Externe boks? Eller vil det ikke have noget med sagen af gøre overhovedet?

Jeg skyder bare lidt i tågen her..