/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træ har væltet mur
Fra : legind
Vist : 1088 gange
150 point
Dato : 29-06-07 09:34

jeg har et problem i min have står der et træ som i stormen har væltet en ca 20 år gammel mur
enkelt muret og den var meget vakkelvoren i forvejen og meget dårligt muret en h profil jern skinne holdte muren nu kræver min nabo hvilket er meget ubehalig og snakke med at forsikringen skal betale nu er han så sur at han siger at han fælder træet eller skære alt af der sidder på hans side hva kan han det og hvad gør jeg det muren har kunne vælte hvornår det skulle være muren er hans og er den så ikke til fare hvis den skal støttes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 09:43

Hvis muren er hans kan han jo gøre hvad han vil.... (med muren)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 09:45

Og har dit træ lavet skade på hans mur - så er det forsikringen der træder til.....

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 09:55

hans eller min da det er storm skade muren var meget mør man kunne kigge igennem fugerne da det hun er en enkelt sten række intet binder den den ville faktisk vælte ind til mig og da jeg har børn ville det ikke være forsvarligt at opbygge den på samme måde

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-07 10:10

Hvis træet er dit kan han ikke fælde det, men han har så vidt jeg ved ret til at fjerne det der er på hans side af skællet.
Prøv at kontakte dit forsikringsselskab, det lyder somom de skal dække den mur. Det lyder ikke somom det kan betale sig for dig at gøre modstand - specielt ikke når du mener muren er til fare for dine børn.

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 10:12

den var til fare før den væltet

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-07 10:18

hvad er dit spørgsmål?

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 10:21

det er at når muren var så vakkelvoren i forvejen kan han så kræve at jeg skal betale muren er 20 år gammel var ca 165 høj hvis en ny skal bygges skal den jo ikke bare ha en række sten og støttes af en H profil rusten skinne

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 10:23

muren var ikke 100 kr værd man kunne rykke den meget let de øverste sten lå ikke fast

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-07 10:26

Jeg tror ikke murens værdi tillægges betydning i skyldsspørgsmålet, men lad forsikringen tage den konflikt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 10:30

Om det er din eller hans forsikring der betaler er underordnet.....

I melder det jo begge til jeres respektive forsikringer - så ordner de selv resten....

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 10:48

ja det må vel være det har snakket med kommunen hegns loven gælder ikke her da det er et enkelt ståndene træ som stadig står

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 10:51

Glem alle love og foreskrifter.....

Det ordner forsikringerne indenbyrdes.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-06-07 11:07

Jeg tror nu ikke ,at man kan forlange at naboen bygger sit hus så solidt, at ens træer kan vælte ind i det uden at gøre skade!

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 11:21

det er en læ mur og træet er ikke væltet

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-06-07 11:22

muren står faktisk op af træet eller stod

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 11:26

Alt det der er ligegyldigt......

Det er en forsikringssag......

De skal nok udrede alt det lovmæssige og erstatningsmæssige.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-06-07 11:41

Der er noget der hedder hegnsynet, lad dem afsige en kendelse. Går den ud på at muren kom i vejen for træet - ja så er du jo frikendt!
Hvorfor har i ikke begge to anmeldt det til jeres respektive forsikringer? De sender en sagkyndig ud for at afgøre hvis forsikring der skal dække. De har erfaringen - vi andre har nok aldrig hørt om at muren fik skylden!

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 150 point
Dato : 29-06-07 12:27

Mon ikke det er naboens egen forsikring der skal dække stormskader, det tror jeg, men som flere allerede har sagt kontakt dit forsikringsselskab og få det klart belyst.

Glem iøvrigt om muren var gammel - det vil en taksator afgøre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-06-07 12:56

Jeg undrer mig hver gang nogen gør sig uvenner med naboen om den slags. Ligegyldigt hvor sur stodderen lyder, så siger man da bare jeg har en forsikring, jeg ringer til dem med det samme, så får du nok det du skal have:

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:04

Din nabo er i sin gode ret til at skalpere den del af træet, som hænger ind over hans grund. Dét bliver sikkert en ret grimt træ. Prøv at finde ud af tingene i meninghed. Så kan det være at både mur og træ bliver stående - eller hvad I nu bliver eninge om.

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 24-07-07 09:46

Tak for svaret bentjuul. det var hans forsikring der skulle dække