/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
indstilling af antal pixel???
Fra : dhmoelsted
Vist : 655 gange
200 point
Dato : 28-06-07 19:28

jeg har et camara med 8 mill pixel og 3 stjerner og et 2 gb sd kort så jeg har plads nok , i camara manual anbefales indstillingen 8 mill og 2 stjerner ,min søn siger gi den fuld knald på 8 mill 3 stjerner, jeg tager alm billeder og udskriver ikke meget over A5 størelse , jeg forespurgte så camarafab. han gav det råd at gå ned i 5 mill pixel og 3 stjerner da stjerner bestemmer kvali af billede
er i forvirret ,jeg har mest lyst at gøre som sønnen siger det giver ca 850 billeder 8 mill 2 stjerner ca 1150
hvad siger i ??

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 210 point
Dato : 28-06-07 19:35

Hej dhmoelsted
Min fotohandler anbefalede mig at indstille mit kamera til den største opløsning da det giver den bedste dybde i billederne, og så er det også lettere at redigere i billederne eller hvis du vil udskrive dem i plakatstørrelse.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 28-06-07 19:44

Hejsa..

Min fotohandler sige at hvis man har nok billeder at gøre med, på sit memerycard, så giv den fuld knald, så har du også den bedste mulighed for at redigere billederne, hente detaljer i billedet og gøre dem tydelige..

Gør som din søn siger..

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-06-07 20:06

Du kan lytte til andres råd eller du kan danne dig din egen mening.

Det er nemt nok: Tag billeder med alle mulige opløsninger og med 1, 2 eller 3 'stjerner', indlæs dem i computeren og vurdér selv. Husk at prøve at forstørre billedet 'helt vildt' - du vil altid kunne finde fejl - du skal bare finde ud af HVOR groft der skal forstørres før du kan se fejlene. Fejl afsløres bedst på computeren - papir er lidt mere tilgivende.

'Stjerner' - bare så du forstår hvad det går ud på - er et spørgsmål om hvor 'hårdt' billedet komprimeres. Hvis der komprimeres meget hårdt vil du kunne se at der ved overgangen mellem to farver er nogle mærklige fejl.

Du skal kunne gemme billederne. En DVD til 3 kr kan 'kun' gemme 4,7 GB. Det tar længere tid at behandle (beskære, rotere, farvekorrigere etc) store billeder. Det er rart med plads til 'nok' billeder i kameraet. Jeg har aldrig været over 450 billeder efter en to-ugers ferie. Er opløsningen ubegrundet for lille kan du ikke anvende små udsnit så nemt. O.s.v.
Selv lavede jeg den test og konstaterede at jeg ikke (eller næsten ikke) kunne se forskel på det du kalder to og tre stjerner, så jeg startede med at anvende højeste opløsning men kun 'to stjerner'. Nu gør jeg dog mere i 'tre stjerner', da jeg ikke synes det giver nogen væsentlige ulemper.

Lyt til andre, men ret dig efter din egen mening.

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 28-06-07 20:37

Tak for svaret bjarnebr.tak alle tre gider ikke den får det den kan trække som min søn soger man kan altid gøre "mindre" men sjældent rette op på svag billed , har just det op