/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
sprunget tandrem
Fra : CCjunior
Vist : 882 gange
200 point
Dato : 27-06-07 21:33

Arrrgghhhh.
Tandremmen er sprunget på konens bil.
Det er en Reno 19 1.4 fra 1996
Er der nogen der kender den motor ? vil gerne lige høre en sandsynligheds beregning på om der skal ny motor i eller om jeg kan slippe med at skifte tandremmen ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 21:36

Kørte hun 90 Km i timen er motoren med sikkerhed finito.
Tomgang så er der håb.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-06-07 21:37

Hun siger det ikke sagde skral = håb ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 21:42

Skrald ikke - i hvilken hastighed eller
motoromdrejninger.
Hiv tændrørene af og se om motoren
kan turne med håndkraft.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-07 21:44

Citat
Hun siger det ikke sagde skral = håb

Så lyder det helt usandsynligt med sprunget tandrem, for det plejer man bestemt ikek være i tvivl om

Nå, men du slipper uanset hvad ikke bare med at skifte remmen.

Sandsynligheden for, at ventiler/styr er ødelagt/bøjet er meget stor.

Jeg tror ikke den motor der er udstyret som eks. de gamle Opelmotorer, hvor der sad nogen "sikkerhedstapper" oppe ved ventilerne, der brækkede i stedet for at motoren blev smadret.

Hvis den er kan du se det ved at pille ventildækslet af, og se om der er noget knækket af nogen steder.....hvis der er det, er der en lille chance for at motoren kan reddes.

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-06-07 21:49

Jeg har pillet dækslet af og den er knækket/sprunget.
Hun kørte by kørsel og kørte ca 50-60 km/t
Hun siger at det var som om den døde. at den ikke ville gi gas.. så jeg troede egentlig at det bare var fugt i systemet, men desværre...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-07 21:50

En eller flere ventiler, plejer at blive bøjede.
Så topstykket skal af, og ventiler kontrolleres (Spritprøven for at se om de er tætte)
Normalt skal topstykket altid planslibes, før det monteres med ny pakning.
Tandremmen og tandremhjul, fornys også.
ialt Ca. 6000kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-06-07 21:56

hmm.. med den pris, så kan det vist bedre svare sig at få en ny motor i.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-07 22:27

Nææ, det er da lige før det koster 6000kr at få en motor lagt i, så kommer motorens pris, og hvad så med dens tandrem osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-06-07 22:33

så så..rolig nu.. jeg har folk til den slagt arbejdslønne er ikke så høj. har en kammerat som er billig i drift og en svoger som skruer biler.. så det er forhåbentligt materialerne der er dyrest.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-06-07 22:38

Sandsynligheden for at ventilerne er bøjet er stor, og en reparation af den slags løber hurtigt op i 5000,00 kr. Det er opvejning om du vil ofte disse penge på denne motor, (km.-stand m.m.) eller finde en motor med måske færre antal kilometer o.s.v.. --- Lad en mekaniker råde dig og give et bud.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-07 08:38

Citat
så så..rolig nu.. jeg har folk til den slagt arbejdslønne er ikke så høj. har en kammerat som er billig i drift og en svoger som skruer biler.. så det er forhåbentligt materialerne der er dyrest.

Hvorfor spørge her når du har eksperter der kan råde dig og reparere.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-07 16:19

Det er normalt kun et vist antal af ventilerne, som skal skiftes,

Materiale forbruget er de pågældende ventiler, toppakning, rem, dækselpakning og
slibepasta til lappe de nye ventiler i sæderne. Ca et par tusinde kr.

Skift også mellemhjul til remmen, ellers går det bare galt igen.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 16-07-07 18:21

Tak for svaret transor.

3 ventiler, en vandpumpe, tandrem og strammer hjul.. så er vi kørende igen.
desuden er der også blevet til ny servo rem og dynamo rem..

ialt ca. 2500,-