/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af nabotræ
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2214 gange
100 point
Dato : 27-06-07 12:41

Min naboes træ hænger godt og grundigt inde på min grund - så det skygger meget og nogle steder genere mit hus.

1) Må man beskære det der hænger på min egen grund ?
2) Må man beskære det det kan være til fare for huset ?

Kommentar
Fra : join

Dato : 27-06-07 12:50

du skal læse lidt i hegnsloven
http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Citat
§ 19. Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således, at hegnet herved beskadiges.
Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over hegnet, at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.
Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at være farlige for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter naboens begæring pålægge ejeren at fjerne.
Stk. 4. Ejeren af en til skov grænsende ejendom kan kræve, at skovejeren i skellinien kapper grene i større højde end i stk. 2 anført, når hegnsynet efter indhentet erklæring fra lederen af statsskovdistriktet eller, hvis denne skønnes inhabil, fra en af Miljøministeriet udpeget sagkyndig finder, at betydningen af sådan kapning væsentlig overstiger de af kapningen følgende ulemper for skovbrynets landskabelige værdi eller for skoven.
Stk. 5. Om grene, som fra andre bevoksninger end skove vokser ind over hegnet til nabogrunden i større højde end i stk. 2 anført, kan kappes eller forlanges kappet, afgøres af domstolene.
Stk. 6. Hække om gårds- og huspladser, haver, gartnerier, planteskoler og frugtplantager er hver af parterne berettiget til at klippe på den mod hans ejendom vendende side.
Stk. 7. Hvor kapning eller klipning foretages i henhold til stk. 2, 4 og 6, skal arbejdet udføres på forsvarlig måde og på passende årstid. Det ved kapningen eller klipningen fremkomne kvas tilfalder den, som har ladet arbejdet udføre.
Stk. 8. Drives der løsdrift af husdyr på de til et levende hegn eller en skelgrøft grænsende arealer, skal den pågældende lodsejer i passende afstand herfra opsætte og vedligeholde et beskyttelseshegn af tråd el.lign., således at beskadigelse ikke kan finde sted.
Stk. 9. Husdyr må ikke tøjres så nær ved levende hegn eller skelgrøft, at dyrene kan beskadige hegnet eller grøften.

hilsen
join

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-06-07 14:03

ta en snak med naboen over en kop øl og nå så frem til noget i begge kan leve med ( evt skriftligt ) -hegnslov og øvrig jura ang problemer i skel er noget man bruger hvis man gerne vil være uvenner med sine naboer og selv vil have noget at få mavesår over

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-07 14:04

Har du prøvet, at snakke med naboen. Det er tit lettere, at blive enig end man tror. En fredelig løsning er altid at foretrække. Det gør det også lettere, at finde en løsning på fremtidige problemer. er det ikke muligt, at blive enige, så er der altid hegnsynsmændene, de er der for det samme.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-06-07 14:29

Jeg vil jo gerne vide noget om emnet FØR jeg taler med naboen - derfor dette spørgsmål.

Hegnsloven havde jeg læst

Kommentar
Fra : join

Dato : 27-06-07 14:39

Du vil ha' og du vil ha' ...

- Ubesvarede 2
- Besvarede 22
- Annullerede 11

Hvad har du selv af konstruktivt at byde ind med? Du glemmer vist lige at folk sidder og besvarer ulønnet og på frivillig basis.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-07 14:49

hvad mere vil du vide om emnet end det du har læst i hegnsloven?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-06-07 15:10

f.eks andres erfaringer med emnet - retspraksis eller lign.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-07 18:07

Retspraksis? Der er langt mellem retssager, om havetræer. Men hegnssynet, har erfaring med afgørelser. De bruger meget energi på at få parterne til at enes om hvor præs den gren skal kappes ,før de afsiger deres endelige kendelse.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-06-07 20:45

Problemet er også at hegnsloven ikke kan benyttes i dette tilfælde da der ikke er tale om et hegn i almindlig forstand, derfor gælder de naboretlige regler.

Er der nogen der har kendskab til dette ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-06-07 22:12

Min nabo kom pænt og spurgte om en gren der hang ud over vejen, kort efter jeg flyttede ind. Den havde knækket hans antenne på lastbilen, før jeg købte huset, så kunne selvfølgelig godt se problemet. Men vi blev sgu hurtigt enige om at grenen skulle skæres ned og det blev gjort dagen efter. Han blev tilfreds, men jeg vidste heller ikke at problemet var der før han gjorde opmærksom på det.

Så snak med ham, det er ikke sikkert han ved at grenene generer. Gode naboer er noget af det bedste man kan få, det er jeg så heldig at have

- Anden

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:11

Hej Thomas. Du er i din gode ret til at skalpere din nabos træ - mht det der rager ind til dig. Men har du spurgt om det måske også generer dem? Det kan være at træet helt skal væk. Måske I hár talt sammen om det. Måske træet kom først, hvis det er så stort som du beskriver - for det er vel ikke dit hus der står for tæt på træet vel ?

Accepteret svar
Fra : Arborist

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-07 10:57

1/ Ja, du må beskære træet - de grene der hænger ind til dig - ved skæl.
men gider du selv se på et halvt-skalperet træ ?
2/ jeg går ud fra dit hus står på din grund? så grenene hænger altså ind over skæl ...
3/ hvem kom først dig/naboen/træet ?
4/ mange problemer løses lettest over en kop kaffe - elller en kølig et eller andet.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-08-07 10:07

Tak for svaret Arborist.