/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
HURTIG HJÆLP må 1 bank
Fra : ladies
Vist : 1340 gange
137 point
Dato : 26-06-07 22:33

må en bank ændre min nemkonto uden min tilladelse?+jeg skiftede bank i forbindelse med samlivsophør og min nye bank indberettede derefter min nye konto som nemkonto den 30-5 ,
da jeg så idag var inde på nemkonto opdagede jeg at den gamle bank har ændret min nemkonto tilbage til dem selv uden min tilladelse altså de har været inde og ændre sådan at pengen nu går ind hos dem istedet for i min nye bank ?????det har de gjort den 22-5 er det lovligt og hvad kan jeg gøre?????

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 26-06-07 22:34

ps det er den 22-6 de har gjort det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-07 22:39

Tal med din nuværende bank om problemet, de kan sikkert hjælpe dig med at løse problemet.

Det kan jo være en fejl.

Kommentar
Fra : eZtaR

Dato : 26-06-07 22:44

Hvis bankskifte-papirarbejdet endnu ikke er gået igennem er de i deres gode ret til at gøre det.. Sådan fik jeg det ihvertfald forklaret

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 26-06-07 23:20

der er ikke noget bankskifte arbejde jeg havde konto med min eks-oprettede så en ny konto i min nye bank som indberettede den nye konto som nemkonto det er registeret på nemkonto den 30-5-2006-og så er det at den gamle bank er gået ind og ændret den den 22-6 uden min tilladelse og fordi de kunne se at jeg ikke havde nemkonto hos dem mere

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 137 point
Dato : 26-06-07 23:36

DU bestemmer hvilken konto du vil bruge som nemkonto....

http://www.nemkonto.dk/wo/1025563.asp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-07 23:41

Det er selvfølgelig en fejl af din gamle bank. Men du burde også have oplyst dem om at du skiftede nemkonto.
Jeg vil mene at din gamle bank må erstatte dig tab, hvis du får det i den anledning. En forklaring kan være at der sker mange daglige transaktionsfejl i bankverdenen, som velmenende bankfolk, så prøver at rette op på. En gang imellem er de så bare lidt for emsige.
Du vil have et problem, hvis jeres fælles gamle konto er i underskud, eller du på anden måde skylder den gamle bank penge. Forbered dig på et slagsmål, som du vinder til sidst, hvis de har taget af indbetaling til NEM kontoen.

Få en forklaring fra den gamle bank, og skynd dig så at
--få den nye bank, til at tage NEM kontoen tilbage.
- meddel den gamle bank at du ikke længere vil være delagtig i den fælles konto.Det skal du gøre skriftligt med kvittering fra banken. Ellers vil du kunne hænge på hvad den tidligere samlever finder på af overtræk.

Lad os høre hvordan sagen slutter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 23:47

Kommunen/staten (som jo bruger kontoen) kan også rette det og evt. føre beløbet tilbage hvis du ikke har adgang til den gamle konto....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 23:53

Hvordan ændrer jeg min NemKonto?
Det er nemt at ændre din NemKonto, hvis du for eksempel skifter bank. Det kan du gøre på to måder:

Kontakt din bank og bed dem om at ændre din NemKonto for dig. Du kan også ændre din Nemkonto gennem de fleste netbanker.
Du kan ændre din NemKonto her på nemkonto.dk . Det kræver blot, at du har en digital signatur.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 27-06-07 07:42

det er problemet at min eks efter jeg havde flyttet havde fået et minus pga træk på den*fællsekonto*(ikke mit overtræk) efter jeg var flyttet da jeg/min nye bank jo havde lavet min konto om 30-5 var jeg jo ligeglad,og så er det at banken uden min tilladelse flytter nemkonto tilbage til dem,jeg har været inde på nemkonto og rette det tilbage til den ny bank i går aftes da jeg opdagede det, men er bange for at kommunen ikke kan nå at stoppe min pension/boligsikring da det jo udbetales på fredag-og s står jeg uden at kan betale mine udgifter den 1-det jeg gerne vil vide er om det er lovligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-07 07:59

Kommunen kan trække pengene tilbage.....

Du skal henvende dig STRAKS og fortælle dem at du ikke længere har adgang til den gamle konto de benytter og HAVDE skiftet til en anden.....

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 27-06-07 18:49

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-07 18:52

Selv tak - håber det lykkedes

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-06-07 22:24

Husk snarest - hvis du stadig står som 'medkontohaver' på den gamle 'fælles konto' at meddele banken at du ikke længere vil hæfte for fremtidige hævninger. Først så kan du være ligeglad med om der hæves