/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden "leger" med killinger
Fra : o.v.n.
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 26-06-07 13:15

Når jeg skriver "leger" så er det fordi jeg ikke bryder mig mig om legen, ved ikke om de små katte gør det er kun når alle er ude, både hund og katte, de små som har krudt i R¤¤¤¤ og hunden som gerne vil være med, hunden er en stor legesyg labrador han, på lidt over et år og killingerene er omkring 6-7 uger, hunden fanger en af de små og bærer den til græsplænen, lægger sig og slipper katten, den lille spæner tilbage til de andre killinger, hunden kommer og henter en ny, indtil jeg griber ind, så slipper den øjeblikkelig og ser meget flov ud, men altså ikke mere end at når jeg vender ryggen til, så forsætter "legen", hunden er ellers lydig og meget opsat på at glæde mig, er rigtig glad når han får ros for at gå pænt og udføre de hundekunster jeg lærer ham, men de der killinger er for stor en fristelse, hvad gør jeg ? Når de små kommer ind, skal de bruger lang tid på at få pelsen i orden, de er helt savlet til, han har dem helt inde i munden og jeg er lidt bange for at han kommer til at bide til, hvorfor kan killingerne ikke lige give ham en over snuden, med kløerne ude

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-06-07 14:10

Hvor er kattemor i detteher????
Hvis mor er "bortkommet" så prøver han måske at være mor for dem.. Mærkligere ting har man da hørt før...

Hvis du ikke vil have det, så skal du stoppe ham. Hver gang.

Men jeg tror ikke, at han gør killingerne fortræd.. Ellers VILLE de da nok miave eller kradse ham. Det er vist kun dig, der er utryg...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-06-07 14:15

Citat
vist kun dig, der er utryg...
ja det håber jeg kattemor er tilsyneladende ved at vænne dem fra, hun gider ikke deres pjat det er kun en gang imellem de får lov at patte hende, og der er heller ikke ret meget at komme efter, allerede fra 2-3 ugers alderen har jeg givet de små tilskud af mad, de blev simpel hen så tynde og sultne, at jeg var nødt til at gøre noget.
Arbejdet kalder er hjemme igen, en gang over midnat og glæder mig til at læse en masse forslag

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-07 14:52

Jeg synes du skal gribe ind.! Killingerne er for små til at være i stand til at "sætte sig i respekt" ved at kradse hunden, og hvis de gør, så kommer killingerne højst sandsynligt i et større dilemma overfor hunden. Kattemor er tilsyneladende vant til hunden og føler ikke den er til fare for hendes killinger. Prøv at adskilde dem, i hvert fald en del af dagen, - eller prøv at sætte hunden på plads med NEJ eller VÆR SØD og lignende. Husk at rose hunden når den gør det rigtigt. Tror ikke det er ondt ment af hunden, men overfor sådanne små killinger, kan det for dem synes ret afskrekkende og voldsomt, ja, bare hundens størrelse og tempo i foretagende, er skræmmende, set fra killingernes synsvinkel.
Hunden kan jo også af kådhed kommer til at skade en af de små, og dét ville da være forfærdeligt for dig at opleve.
Vi var i en lignende situation for et år siden med en ung hvalpet Labrador Retriever. Udenfor havde vi en lille huskattekilling gående. Hunden var helt vild med killingen og rendte efter den hele tiden, samt fangede den, for killingen kunne ikke rende lige så hurtigt som hunden. Den blev også velted omkuld og båret i munden, samt tjattet til med en pote. En legesyg hund kan godt være lidt for voldsom opverfor sådanne små, så vi kunne ikke holde til at se på, det måske kunne ende galt. Det endte med vi lavede en stor indhægning til hunden, så den kunne løbe "næsten" frit, samt havde sit hundehus, og killingen kunne gå hvor den ville ind og ud af indhægningen, som det passede den. Hvis hunden blev for voldsom, fik killingen en chance for at smutte udenfor, - var alt i orden, blev den indenfor hos hunden. Ja, de to var faktisk rigtig glade for hinanden, men man skal jo ikke friste skæbnen unødigt. Det går godt i dag, og voksne katte har hunden respekt for, skønt den er glad for alle katte. Dog, en sidste bemærkning, - hønsene, de bliver bare jagtet hver gang, for dét er lidt for sjovt!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-06-07 15:04

Hej o.v.n.
Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke blande mig i det spil mellem hunden og killingerne, for hvis hunden ville dem ondt havde den forlængse knækket ryggen på dem. Det den prøver på er at holde dem inde på græsset, hvor den sikkert har lært at den må være, så det må også gælde dem (mener den). Vær du glad for at din hund ikke anser dem som et jagtbytte, men som en del af flokken.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-06-07 15:05

Jeg synes, det lyder som en rigtig god ide, at du indretter dig sådan, at killingerne SELV kan søge hen et sted, hvor hunden ikke kan komme.
Hvis killingerne selv vælger at være sammen med hunden, så synes de nok det er ok.

Det ER jo netop en labrador RETRIEVER, du har. Den er genetisk præget til at bære rundt på ting.

Men selvfølgelig kan en ung hund være for vild og voldsom for små killinger... Jeg har bare ikke indtrykket af at det er DET, der bekymrer dig? Det er mere noget med om hunden kommer til at bide dem, ikke?

Det du beskriver lyder netop IKKE som en vild og voldsom leg. Men som en sjov og forsigtig leg mellem dyr af helt forskellig størrelse..

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-06-07 15:32

jeg syntes du skal lade dem lege, når du skælder hunden ud vil den føle at du sætter ham nederst
i hirakiet og dette gør altid en hund "ked" af det og jalusi kan opstå.
blot en betragtning.
MV

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-06-07 16:06

Der sker helt sikkert ikke de små noget.

Hunden kan bære et råddent æg uden der sker noget, han har helt sikkert kontrol over hans gab.

Jeg havde en veninde, der havde killinger (altså hendes kat) og hendes hund opførte sig nogenlunde som din hund, det var en fornøjelse og se på.

pyt med pelsen, det er jo kun spyt fra hunden og derfor et uskadeligt middel for kattene.

Desuden tilslutter jeg mig kimpetersens teori.

Nyd, at dine dyr har det som hund og kat og glæd dig over din kærlige og omsorgsfulde hund.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 26-06-07 21:42

havde engang en pyreneer, so var "mor" for kattekillingene. Hver gang hun forlod dem, overtog han. Behandeledem ordentil, var sød og rar, men overtog kattemors rolle. Gik fint, lad ham fortsette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-07 01:19

Tak for de gode indlæg, jeg tror heller ikke at hunden vil skade dem, men er lidt i tvivl om det rigtig hele tiden at komme med kommadoen NEJ, det er som ovenfor nævnt er god hund, som er opsat på at gøre mig glad, ved at gøre som jeg ønsker, vi går/løber på lande vejen uden snor, ingen problemer, han gør som jeg siger og får mange ros for det, og jeg kan stoppe en løbetur efter en hare, bare ved at råbe NEJ, derfor er jeg i tvivl om det er den rigtige vej med misserne, han skulle nødig opfatte det som om han stod under kattene, jeg overvejer forslaget om en slags løbegård så de små kan undvige, det vil jeg lige sove på og skrider til point uddeling ved middagstid i morgen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-06-07 07:28

Det lyder som om, at din hund går ind under den kategori der kaldes "bløde hunde" så pas på med for megen NEJ.

Hans instinkter byder ham simpelthen og gøre det han gør og han gør det nok kun af kærlighed til de små.

Du kan jo med ærlighed sige til de nye killingejere, at de er opdraget med omsorg.

Kommentar
Fra : join

Dato : 27-06-07 11:23

Hej o.v.n

nu vil jeg også lige blande mig lidt ..

Du må redde dine misser !! Som minimum skal de afskærmes, så de har mulighed for at vælge hunden fra - senere kan du så se om de har lyst til at vælge hunden til ??

Dit instinkt for at det IKKE er ok, synes jeg du skal holde fast i. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du tvivler ??

Dine misser er alt for små, og deres missemor er ovenikøbet ved at vænne dem fra (og har måske aldrig været den mest vidunderlige mor disse killinger kunne have drømt om ?)

Du skriver:...

>>"Når jeg skriver "leger" så er det fordi jeg ikke bryder mig mig om legen,"
o.v.n hold fast i det!! Det er det eneste rigtige !!

>>"ved ikke om de små katte gør "
jo, det ved du ...

>>Hunden... "lægger sig og slipper katten, den lille spæner tilbage til de andre killinger, hunden kommer og henter en ny, indtil jeg griber ind, så slipper den øjeblikkelig og ser meget flov ud"

Killingerne løber væk fra hunden, de 'stemmer' med fødderne. De vil væk fra den hund !! Det kan slet ikke misforstås: De vil væk !!
>>"de små som har krudt i R¤¤¤¤ og hunden som gerne vil være med, hunden er en stor legesyg labrador han, på lidt over et år og killingerene er omkring 6-7 uger,"

Kattene skal vel ikke være legetøj for hunden ???
Både hund og kat er rovdyr, og i lege øver /opøver alle dyr sig ud i 'voksenlivets' færdigheder. Du må ikke sætte ulven til at vogte får (killinger) !! Han må formentlig heller ikke gå ind og hente dine sut-sko og gnave på dem?? Han er stadig så meget hvalp, at du må lære ham at skelne. Hov,,, nu gik der hul i missen, eller hov missen gik i stykker - det er hvad misserne har i vente, hvis du ikke ændrer på det.

Din hund er formentlig en go' og velmenende hund, der er glad for legekammarater. Men en go' hygge-onkel-hund, der er meget lang vej endnu !! Men giv ikke op - du må forme ham den vej, at han ender med at vogte hele familien!!.

Din hunds 'leg' havde været ok, hvis det havde været med en ligebyrdig hundehvalp, eller voksen-hund, der evnede at sige fra. Oversat til menneskehistorier ville det svare til at sætte de små børn til at passe på babyerne... den går jo heller ikke - det ender altid i skrig og skrål - det skal monitoreres, der skal vejledes, formes etc.etc..

Som minimum SKAL dine killinger have mulighed for at vælge hunden fra. Dernæst kan du jo undersøge om, og i givet fald hvis killingerne vælger hunden til, altså selv går hen til hunden og opsøger /kontakter hunden. Her begynder kontakten at være ok.
>>"indtil jeg griber ind, så slipper den øjeblikkelig og ser meget flov ud, men altså ikke mere end at når jeg vender ryggen til, så forsætter "legen", "

Her vil jeg klart anbefale, at du holder fast, her SNYDER hunden jo dig... Han 'glemmer' at lystre farmand. Målet må vel være at du kan stole på ham, at han lystrer, også når du vender ryggen til. Hunde der bestemmer over manden, de er ikke til at have med at gøre... Det er frygtelige hunde... De giver uoverstigelig bøvl senere... Det er desværre ikke et sjældent syn at se hunde der lufter manden. Men jeg hører til dem der mener, at det er manden der skal lufte hunden. Altså at der er manden der har styr på hunden og ikke omvendt. Hunde er flokdyr - de kan faktisk godt lide regler.

>>"han skulle nødig opfatte det som om han stod under kattene,"

Jeg tror snarrere du skal overveje om det FARMANDS eller HUNDENS misser ??? Jeg håber, at du vælger, at det skal være farmands misser. Misserne skal vel også have et godt misse-liv?? Killingerne må opleve hunden som en terrorist, og hvis ikke de går i stykker af hans behandling, er jeg sikker på at de vil forlade området /huset lige så snart de er store nok.

>>>"er lidt i tvivl om det rigtig hele tiden at komme med kommadoen NEJ, det er som ovenfor nævnt er god hund, som er opsat på at gøre mig glad, ved at gøre som jeg ønsker,"

o.v.n, du har gode ønsker og dem skal du fortælle til din hund. Til din hund har du jo rigtigt mange 'JA' så giv ham dog de 'NEJ' der er på sin plads.

På langt sigt, giver det det bedste resultat - du er jo ked af det med misserne - og det er en god ting. Hvis du ikke fortæller din hund at han gør dig ked, ved han jo helle ikke, eller hvordan han kan gøre dig glad. Giv ham chancen for at gøre dig glad, bl.a. ved at fortælle hvornår nej er nej !!

hilsen
join

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-07 13:13

Tak for svaret akle. Tak til alle for gode indlæg i har sat jer ind i min situation, og svarene har overbevidst mig om, at en eller anden form for hegn må være løsningen, så de små kan smutte udenfor hundens rækkevidde, jeg har absolut ingen ting imod at de omgås hinanden, men var utryg ved den nye "leg", hunden vil dem ikke noget ond, men kunne måske komme til at skade dem, indendørs går det fint, hunden løber rundt og ser på, men gør dem ikke noget, kun når de vil sidde i hans kurv, så bliver de vippet ud med snuden, og det har han lov til, det er HANS kurv og ikke en kattekurv! Igen tusind tak for svarene, desværre er der kun en som kan få point, men jeg fik ideer at af alle indlæg, tusind tak

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-06-07 13:14

TAK for indlægget 'joi'!!!
Endelig én der har samme mening som mig. - Faktisk tænkte jeg her, (da jeg åbnede en ny kommentar), er der da slet ingen, der tænker på de små missers væ og vel, men kun på hundens?
Er jeg ene i det her forum om min mening mht. killingerne og hunden. (Se mit tidligere indlæg kl. 14.52).
Mit hjerte bløde for de her killinger!
MVH Akle

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-06-07 13:18

o.v.n. jeg kan lige se, at killingerne får en lille lufttur når de indtager kurven.

Kommentar
Fra : join

Dato : 27-06-07 14:23

Selv tak akle. Tillykke med dine stjerner - de var velfortjent. Ja vi er nogle stykker der holder både af hunde og af katte. Og som holder af at de holder af hinanden. Det gør o.v.n jo i særdeleshed også - ellers var spørgsmålet slet ikke blevet stillet. o.v.n har derudover en ualmindelig dejlig hund.... og de kommer ikke af sig selv. Tillykke o.v.n - Ovenikøbet med EGEN HUNDEKURV..

hilsen
join

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-06-07 14:57

Selv tak, o.v.n.
Glæder mig, at du kunne drage nytte af svarene, og poj-poj med foretagende.
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-07 01:57

Det var rigtig dejlig med de mange gode indlæg, har i set hund og kat ? Jeg havde et "spørgsmål" da de små begyndte at krave at kassen, for at gå på opdagelse i den store verden: http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=46224

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 28-06-07 05:48

hvor er det et dejligt billed.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-06-07 13:14

Yndigt af begge!