/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vasken lugter af kattepis.
Fra : Samsingen80
Vist : 3641 gange
50 point
Dato : 25-06-07 22:41

Hejy kandues!

Vores vask lugter af kattepis hver morgen når det er lang tid siden afløbet har været brugt.

Hvad kan det være?

og hvordan fjerner vi det?

Kommentar
Fra : me67

Dato : 25-06-07 22:45

Kunne det ikke være vandlåsen der løber tør.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 22:46

Hvilken vask er der tale om ?? Køkken? Badeværelse?

Er der monteret vandlås ?

Er det en gammel eller ny installation ?

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 25-06-07 22:53

Der er installeret vandlås.

Det er en helt ny køkkenvask.

Vi er ret sikker på at vores kat ikke har tisset i vores vask

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 23:08

Det lydder da mærkeligt - der må være noget galt med den vandlås, har du prøvet at rense den ??
Sidder den forkert f.eks. meget langt fra din vask ??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-06-07 23:26

Den vandllås er nok utæt! Prøv at lægge en tør avis underm se om ikke den drypper. Så må du have skiftet den pkning der er utæt, eller strammet den samling der ikke er ordentlit samlet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-07 09:12

Hvis den er ny så kan det ikke være "snadder" i overløbet.
Hvis:
Står den og gurgler en gang i mellem eller ved brug af andre afløb.
Holder lugten op så snart der kommer vand ned i afløbet.
Så er vandlåsen løbet tør i løbet af natten..................er den monteret korrekt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-06-07 11:59

Tag en alvorlig samtale med den kat - lugten af kattepis kommer da kun fra katte !

//bentjuul

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-07 12:24

Man er jo nød til, at give Bent juul ret i at kattepis kommer fra katte! Men hvis virkelig katten ikke har mulighed for at besørge i vasken, så må det vare en kloaklugt, der lilgner kattepis! Så kan fejlen kun være i vandlåsen - Kend den på knækket - I bunden af knækket sidder der en skrueprop, den er beregnet til rensning af vandlåsen. Den kan også være skruet forlidt i, og derfor utæt. Hvis vandlåsen løber tør for vand i løbet af natten
n, så vil den om morgenen lugte af kloak (kattepis)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-07 12:41

det kan være at udluftningsrøret, som klassisk går over taget, er tilstoppet, så en vask,der tømmes ét sted på stammen suger vandet ud af én eller flere vandlåse.
Hvis man kan komme på taget, kan man løfte zinkhætten af og prøve med en laaaaang flaskerenser eller noget i den stil.
Hjemme hos mig selv har jeg fået installeret en vacuumventil, som sikrer, der ikke kommer undertryk i stammen.
De første mange gange blev fruen og jeg godt nok forbløffet, når der pludselig kom en slubrende/snøvlende lyd ovre fra hjørnet af badeværelset, men det er meget bedre end det rustne rør, der ragede op igennem lokalet, og taget er blevet en smule kønnere.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-06-07 15:59

Måske skulle du for en sikkerheds skyld tjekke, om katten tisser i vasken om natten? En kat med blærebetændelse eller nyresten tisser steder, hvor den ved, det er forbudt for at henlede opmærksomheden på problemet. Vores gør i hvert fald. Den gamle hankat tisser fx. på de hvide felter på badeværelsesgulvet, ikke de farvede.

Hvis du lægger en lille bitte tot køkkenrulle ell. lign. over afløbet om natten, kan du se, om det er vådt. (tør først vandet væk). Hvis ikke katten tisser der, så er det nok i gang med vandlåsen. Hvis det heller ikke hjælper, så prøv med afløbsrens et par nætter. Ellers er det nok en VVS'er.

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : blumen1

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-07 11:19

Prøv at hælde kogende vand og 1/2 L klorin i afløbet hver anden dag i en uge.

Som vvs-mand kommer vi tit ud for dette scenarie - som regel skyldes det "spar på vandet" vanvid :0)

Jo mindre vand du bruger, jo flere lugtgener fra afløb.

Mvh Søren

Godkendelse af svar
Fra : Samsingen80

Dato : 27-08-07 18:18

Tak for svaret blumen1. Virker umiddelbart