/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Wallpaper - Grænsen mellem kunst og Porn~
Fra : Uffe29
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 25-01-03 00:21

Jeg er ved at bygge en hjemmeside stille og roligt op, og i den forbindelse skal den bl.a. indeholde wallpapers til skrivebordet.
Jeg ligger inde med nogen tusind stykker, men så er det så spørgsmålet kommer:

Hvornår er det pornografiske billeder, jeg er ikke interesseret i at have advarsler på min hjemmeside, omvendt er jeg heller ikke interesseret i at støde nogen.
1) Er det ok at man kan se kønshårene sålænge det ikke er dem der bliver fokuseret på ???
2) Er bryster pornografisk???
3) Hvor går grænsen

Jeg er selv far, og havde egentlig tænkt mig at vurdere hvad jeg selv ville tillade at mine børn ser, men hvad mener du/i

Ps. Det er ikke muligt at se hjemmesiden (endnu) !!!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-01-03 00:26

det er jo et spørgsmål om etik - helt klart - det der støder mig, eller en anden - behøver jo ikke at være stødende - og da jeg ikke kan se dem, er det svært - hvis jeg så dem kunne jeg med mit "feministiske" blik hurtigt afgøre hvad MIN mening ville være - måske det netop er det du kan gøre - få nogen forskellige ( blandet køn og alder ) til at komme med deres mening - men som sagt det er liiidt halvsvært på baggrund af noget man slet ikke har set.

hvis du vil have min mening kan du jo sige til - så kan du maile mig dem ( nogle af dem ikke flere tusind )

Fnoller

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-01-03 00:26

der skulle stå : det der støder mig, eller en anden - behøver jo ikke at være stødende FOR DIG .....

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 25-01-03 00:48

Kære Uffe

Hvis du selv kan være i tvivl om dine billeder er kunst eller porno, så tror jeg næsten at du selv har givet svaret ...............så må det ligge tæt opad porno, ellers var du ikke i tvivl, vel????

Jeg er også mor

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-03 06:13

Per definition er pornografi er alt skriftelig, billedlig eller formet materielle som har til hensigt at virke seksualt ophidsende, men materieller der ikke har denne hensigt kan også betragtes som pornografi hvis det bærer det egenskab at kunne ophides (nogen)! Ordet er idag desvære ofte misnormeret til kun at dække faktisk seksualt handling i bred forstand.

Som du er indepå er det et spørgsmål om holdning. Det er straks svært når man har 2 modstridende interesser at ikke vil støde nogen men stadig vil lade din udstilling ligge i det offentlige rum hvor politivedtægten gælder. Ved at sætte advarsel op og kræve aktiv indtræden i et afgrænset rum vil ikke kunne fritage dig fra ansvaret om indholdets anstødlighed, hvis der er offentlig adgang dertil. Dette vil kræve kontroleret adgang af alder pt 16år i danmark.

Du rammer ind i et meget elastiskt og konstant ændrende område. Siden 30. maj 1969 hvor folketinget ophævede "loven om forbud mod pornografiske billeder" (til voksne) er pornografi relaterede sager ført ud fra :

Citat
Straffelovens kapitel 24. - Forbrydelser mod kønssædeligheden

§ 234. Den, som sælger utugtige billeder eller genstande til en person under 16 år, straffes med bøde.

ved tilfald uden vederlag anvendes :

§ 232. Den, som ved uterligt forhold krænker blufærdigheden eller giver offentlig forargelse, straffes med fængsel indtil 4 år eller under formildende omstændigheder med bøde.

Mht "uterlig" og "utugtig" er det erkendt som en retstilstand der er udsat for skiftende tiders skiftende vurderinger og efter dom U1988 244 (stærin-dildo sagen)fastslået at det skønnes udfra den gældende politivedtægts §12 stk 1

Citat
Normal politivedtægt §12, stk.1

(... forkortet udrag ...)

På eller ud til ... andre steder, hvortil der er almindelig adgang, må opsætning ... eller udstilling, ... af skifter eller billeder ikke finde sted, når det er egnet til at forstyrre den offentlige orden eller når ... billederne er af fornærmelig karakter. Det samme gælder ... og udstilling af ... billeder når disse er af anstødelig karakter.

seneste cirkulær jeg har kunne find referance til er fra 1999 hvori det kræves at der skal være tale om afbildning af homofile kønslig forhold eller sadistisk indhold eller andre perversiteter. Man forledes til at tro at dette er blivet ydligre libraliseret siden da, udfra hvad der står freme rundt omkring i børnehøjde i mange kiosker. (se også justitsministeren Frank Jensen redegørelse fra rigsadvokaten i folketinget 17/8-1999)
- http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S2552.htm

Bryster, kønsbehåring, kønsdele og selve samleje er ikke længere betragtet som utugtige eller anstødende i følge tidens fortolkningen af politivedtægten.

Personligt mener jeg at en enkelt ny website blot bliver en dråbe i havet af med mere eller (forhåbentlig) mindre anstødende indhold. Det vil ikke betyde noget som helst om du så helt lod være med at lægge det ud på nettet. Der er rigeligt af det i forvejen til, at dem der søger det kan finde det og dem der ikke søger det får det smidt i fjæset alligevel.

Da området ikke kan reguleres må dem der ønsker beskyttelse mod det, selv tage affair og instalere en XXX filter.

Hvis du vil markere dig ordentligt, ville jeg foreslå at du linker, eller ligefrem tilbyder download af netindholds filterprogrammer sideløbende med dit "kunst" på dit website, sådan at bekymrede forældre har muligheden for at begrænse hvad deres poder udsættes for.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

-http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Straffeloven_kap_24.html
-http://www.politi.dk/p04/Lokale_Vedtaegter/Politivedtaegt.htm
-http://www.purelove.dk/Sexualmoralen_i_Danmark.htm

Godkendelse af svar
Fra : Uffe29

Dato : 22-02-03 19:40

Tak for svaret Master_of_KeFir.