/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
P bøde / Italien
Fra : lucerne01
Vist : 2266 gange
100 point
Dato : 24-06-07 23:25

Hej

Fik en p-bøde i Italien i juli måned 2005, jeg var på tidspunktet ikke helt klar over hvad det var da intet stod på engelsk, tysk el. lign og valgte derfor ikke at betale.
Nu har jeg d.d. altså næsten 2 år efter, modtaget en opkrævning fra European Municipality Outsourcing på denne bøde.
Har de virkelig myndighed til opkræve mig den bøde ?
Og skal de ikke kunne dokumentere at jeg holdt ulovligt parkeret med f.eks et billede ?
Og hvordan har de fået min adresse, er flyttet og den bil jeg havde på det tidspunkt er solgt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 23:33

Citat
Har de virkelig myndighed til opkræve mig den bøde ?

Nah.....

Det kan de ikke, men de kan forhindre dig i at komme til Italien hvis de opdager dig.....

Det er jo en administativ gæld - sikkert ikke en bøde men en afgift....

Så sov du roligt, medmindre samme køretøj skal derned igen....

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-06-07 23:36

Myndighed har de sikkert til at opkræve din bøde, men sandsynlighed for de vil ofre ressourcer til det er tvivlsomt. De har formentlig overgivet sagen til et firma, som har specialiseret sig i at inddrive fordringer med udgangspunkt i no cure no pay. Det er jo ikke godt at vide, hvad det er for et firma som gav dig bøden, vi har også herhjemme meget aggressive parkeringskontrolfirmaer.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-07 00:29

Skriv til dem at det ikke var dig, men at du havde lånt bilen til din nu afdøde onkel, eller ham din kollega, der er flyttet til Rusland. så opgiver de.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-07 01:08

E.M.O inddriver udenlandske bøder for det italienske politi - de udskriver ikke selv bøder. Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (lov nr. 429 af 6. juni 2005) indeholder den fornødne hjemmel til at italienerne kan få danske myndigheder til at inddrive bøden. Vi kan gøre noget tilsvarende hvis en italiener overtræder en P-restriktion her i landet. Jeg vil tro at det er via dette samarbejde de har fået din adresse. Jeg formoder at det fungerer som i DK, at føreren har pligt til at betale hvis han kan findes, ellers er det ejeren eller den registrerede bruger.

Jeg tør ikke gætte på hvor meget de vil gøre ud af inddrivelsen. Det kunne lyde som om det nemt kunne blive temmelig besværligt og beløbet er vel ikke verdens største. Men er det urimeligt af dem at kræve at du betaler bøden?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-06-07 07:27

Jeg oplevede at få en hastighedsbøde i Schweiz, og den danske betjent der besgøte mig for at kontrollere om je gville vedkende mig bøden gjorde mig opmærksom på at selvom de igennem det danske udenrigsministerium kunne få at vide hvem jeg var udfra mit registreringsnumer, så kune de ikke rigtig gøre mig noget hvis jeg ikke betalte, medmindre jeg kørte i samme bil i Schweiz igen, så ville de kunne tilbageholde mig til bøden var betalt.
Andre regler gælder i de nordiske lande, hvor der findes et konkret samarbejde omkring inddrivelse af bøder og afgifter.

Om Italien og parkeringsafgifter falder ind under samme kategori som Schweiz og hastighedsbøder ved jeg ikke, men foretag eventuelt en diskret forespørgsel hos den lokale sheriff

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 25-06-07 09:42

Hvor meget er bøden egentlig på ? Kunne være sjovt at vide hvad de tager i andre lande.

Husk også på, at du måske bliver registreret i deres udenlandsk register, så du står som skyldner for en bøde. Det kunne tænkes siden de har fundet din adresse.
Det betyder jo intet her, men hvis du en dag igen skal til Italien er det måske betryggende at vide at gælden er ude af verden, hvis det er et lille beløb, frem for at en eller anden betjent forlanger at se dit pas og checker..

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 25-06-07 11:28

Tak for svarene, lader den lige stå lidt længere til nogle flere indspark.

Det er helt rimeligt at jeg skal betale bøden, jeg har kvajet mig og parkeret et sted hvor jeg ikke har sat p-skive. At det så nogle gange kan være ret svært at finde ud af de Italienske skilte det er en anden historie !

Bøden lyder på 59 euro.

Godkendelse af svar
Fra : lucerne01

Dato : 28-06-07 19:12

Tak for svaret henrikkrebs.