/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hundetis-pletter på græsplænen
Fra : hovsada
Vist : 5066 gange
100 point
Dato : 24-06-07 22:27

er der noget man kan gøre for at få gang i græsset igen (foreslå nu ikke at få hunden til at tisse andre steder- det gør den OSSE !)

jeg tænker på et stof, der neutraliserer det, der ødelægger græsset, som nu har store og mindre gule visne pletter. Kan jeg mon bare drysse græsfrø på ?

Kommentar
Fra : karus

Dato : 24-06-07 22:48

Citat
er der noget man kan gøre for at få gang i græsset igen

Det kommer efterhånden hvis hunden holder op.

Ellers er der ikke noget at gøre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 23:01

Begynd med hunden, en tur til dyrlægen med den, hunden har muligvis en sygdom som gør tisset så sur at græsset går ud, tis er normal at opfatte som gødning til plænen, der skal virkelig overdoseres 100l pr kvadratmeter eller mere, før græsset svides eller går ud

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-06-07 23:08

Ja stø græsfrø på: Men du skal først skifte jorden i ca 5 cm s dyvde, Der er ingenting der kan neutralisere det, Det skyldes overdocering med forskellige salte, fortrinsvis kvælstofholdige. den jord dul fjerner kan du bruge som gødning i f. eks rosenbedet.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-07 23:42

Hvad er det dog det indeholder, det hundetis?

Vi har fået ødelagt vort store (50 m2) møgdyre tæppe i stuen - vi har pletter af hundetis 5-6 steder fra den gang vores datter og svigersøns to dejlige vovser var hvalpe. Nu er hundene renlige men vores tæppe er stadig plettet.

Jeg har prøvet ALLE de gode råd jeg har fået, både af læg og -fagmænd samt alle de råd jeg har kunnet læse mig frem til.
Alle mulige og umulige væsker, glycerin efterfulgt af citronsyre - ja alt. Det sidste råd med at indsmøre pletten med glycerin ig derefter rense med citronsyre fik pletten (vi prøver på een ad gangen) til at forsvinde i to uger, hvorefter den begyndte lige så stille at dukke frem igen. Hver eneste gang vi har forsøgt os med et råd, er pletten enten helt eller delvis forsvundet men den kommer altid igen ca. en uge efter forsøget.

Er der nogen af jer der ved hvad det er, af skrsppe sager, der er i det irriterende hundetis?

Undskyld 'hovsada', jeg kom liiiige til at låne din tråd men jeg så straks en mulighed for at finde et svar i dine svar - for et eller andet MÅ der være i hundetisset? '
Vi har også disse bare pletter på græsplænen, jeg vil derfor ivrigt følge tråden - men hos os, er problemet med pletter i græsplænen, blevet 'overskygget' af problemet med vores kun 3 år gamle kæmpestore og møgdyre tæppe.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-06-07 23:56

Jeg er godt klar over at græsset kommer igen efter gennemvanding over længere tid - og det tar tid - jeg kan jo først vande selv, når jeg ser pletten !
...hvis det er salte er der vel noget der kan neutralisere, men hvad ?

skal jeg mon ind på "kemi-siden" ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-06-07 00:31

Citat
skal jeg mon ind på "kemi-siden" ?
er du sikker på at hunden ikke har en nyresygdom

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-07 00:36

Giv hunden mere vand, så bliver pisset ikke så koncentreret, og hunden vil sikker også få det bedre.

En meget stor del af alting, også medicin udskilles gennem nyrerne og ender i urinen. Derfor afspejler den ret præcis hvad dyret æder. Med overdreven proteinindtagelse og for lidt vand kan urinen blive så rig på urea at det vel kan svide i en tør periode.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-06-07 00:37

Jamen o.v.n. - de to hvalpe jeg taler om, de er ikke syge, det er bare deres tis der er så forbandet stærkt, det får mig til at tænke på at hundetis MÅ indeholde et eller andet som ikke er til at få væk.

Begge hvalpe har været igennem div. dyrlægetjeck og fundet friske.

Når hvalpenes tis kan formå at lave disse 'døde' pletter i græsplænen og ødelægge et tæppe, så må der være noget syre af en slags i tisset.
Måske man skulle prøve at spørge en dyrlæge...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-06-07 00:59

Hej vil.du, svaret var ikke ment til dig, jeg ved desværre ikke hvordan man får pletter af tæpper, men jeg ved at der hvor min hund har sit foretrukne lette ben træ, der gror græsset som besat, jeg gøder ikke græsplænen, gider nemlig ikke fare rundt med plæneklipperen hele tiden, og jeg har før hørt om nyresygdomme hos hunde, der gik græsset ud der hvor hunden lå, det vil sige, hunden svedte mineralerne ud, de blev ikke udfældet ordentlig i nyrerne, det var så en tanke om også en sygdom kunne være årsag til at græsset går ud, ved at blive tisset på, normal vil det bare gro stærkere, jeg tør næsten ikke nævne det, men det kommer alligevel, har spørgeren drysset gødning ujævn og selv svedet plænen, og så hunden foretrækker de bare steder til sin nødtørft

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-06-07 06:20

ALTSÅ ....

...min hund har altid vand til rådighed.

...den er frisk og sund (ingen medicin )...unghund ....

...det var samme problem sidste sommer (mærkelig nok var græsplænen fin for en måned siden !)

.....jeg gøder IKKE plænen.

...jeg kan ikke udelukke at den tisser mere på de visne pletter,
men jeg kan jo ikke indhegne dem

...tilsyneladende er jeg ikke den eneste med det problem

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-06-07 07:58

måske skulle jeg nævne at det er en tæve jeg har ! gad vide om det gør en forskel, en bekendt med to tæver har samme problem, når jeg tænker efter.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 25-06-07 08:20

1. Altid rigeligt med frisk vand
2. Ikke kun tørfoder, men mere varieret
3. Så vidt det er muligt, så hold øje med om det er et bestemt sted den tisser
4. Vand efter med en alm. vandkande, der hvor du evt. opdager det
5. Græsfrø er jo fuldstændig ligegyldigt, det går samme vej hvis der bliver tisset på det
6. Uanset hvad, så kommer græsset igen af sig selv, der skal meget, meget mere til
at slå det helt ihjel

Jeg går ud fra at der er en tæve, og sikkert også en hvalp. De har en langt mere "stærk"
urin end voksne og hanner, så får den adgang til mere vand, skulle det udligne sig.

Op med humøret, med kærlighed og tålmodighed kommer man langt,
det er jo kun en lille trold du har med at gøre.
I den sidste ende får du mere glæde end sorg over sådan en vovse.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-06-07 09:15

1stanley1

der er nu ikke noget i vejen med mit humør/fodring af min hund o. lign

spørgsmålet var af nysgerrighed ang kemien - jeg kan ikke bruge dit svar til noget overhovedet !

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 25-06-07 09:56

Jamen så er du i et helt forkert forum, min ven

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 11:15

Hej vil.du

du skriver at dine pletter på tæppet KOMMER IGEN...
Citat
Alle mulige og umulige væsker, glycerin efterfulgt af citronsyre - ja alt. Det sidste råd med at indsmøre pletten med glycerin ig derefter rense med citronsyre fik pletten (vi prøver på een ad gangen) til at forsvinde i to uger, hvorefter den begyndte lige så stille at dukke frem igen. Hver eneste gang vi har forsøgt os med et råd, er pletten enten helt eller delvis forsvundet men den kommer altid igen ca. en uge efter forsøget.

Jeg er kommet til at tænke på at du formentlig rent faktisk har fået fjernet det hundetis der var i tæppet, MEN du har formentlig også fjernet tæppets SMUDS-AFVISENDE OVERFLADE. Kunne det tænkes at det ikke var 'tis' pletten der kom igen, men at det var en ny plet, men på samme sted. Hvis du fjerner tæppets smuds-afvisende imprægnering, vil lige netop dette sted være meget sart og modtage snavs. Har du prøvet at genimprægnere den renvaskede plet ??? Det tror jeg ville løse dit problem -

Med hensyn til hundetis der svider plænen - kunne det tænkes at hunden foretrækker at tisse på de samme 3-7 (eller hvor mange det nu er) steder/pletter igen og igen, for så kunne det tænkes at græsset svides ved overgørdnin ??

fortsat god dag
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 11:29

vil.du>>>

herudover,,, hvis din 'rent-vaskede-plet' ikke er tildækket med f.eks. et rent håndklæde, indtil det VÅDE område er fuldstændigt 100% tørt, da vil tæppets vådhed i sig selv, være et sted, hvor fødder/fodtøj bliver 'tørret' rene, hver gang man passerer den våde plet. Et tæppe kan saktens holde på fugtighed i rigtig mange dage,, måske endda en uge ..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-06-07 11:46

Nej salte kan da ikke uden videre neutraliseres: De kan fortyndes med vand. Når det er stof er det kun vand, eventuelt sæbe. Glycerin efterlader et fedtstof (sukker) Citronsyre kan blege nogle farver.
Det er ikke fordi det er en tævehund! Ser i ikke Søren Ryge i tv? Han viste engang hvad hans uvane med at tisse i den nærmeste busk udenfor døren havde ført til. Den var visnet af ganske almindelig Søren Rygetis: (Urinalis fatalis, kaldte han problemet).
I mindre mængder er det gødning, i større mængder er det gift. Man ser det også på lanmdet, ved udkørsel af ajle, lige når man åbner kan der komme for meget og græsset visner.

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 13:12

Ja, valde det er lige præcist det jeg tænkte på !!

vil.du>>
herudover, herudover,,,
kom jeg til at tænke på at dine pletter på gulvtæppet,,,
1) i første omgang vil et vådt område være mørkere i farven end et tørt område
2) når området tørrer op, vil det vaskede område MÅSKE fremstå lysere end det områder der ikke blev vasket - altså en lys plet !!
3) i dette tilfælde vil den lyse plet, faktisk være p.g.a. et rentvasket tæppe, og afsløre at det er det resterende gulvtæppe der er uvasket, altså med almindelig jævnt fordelt gulvtæppe-snavs ??
4) løsningen kunne være at give hele de 50m2 gulvtæppe en gang tæpperens med en tæpperenser. De kan lejes hos Silvan eller lignende.

En tæpperenser-maskine puster sæbevand ud i gulvtæppet og suger det straks op i samme arbejdsgang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-07 15:44

Er du stoppet helt med at fodre hende med græshopper??
DET kunne være en del af problemet..

Ellers må jeg foreslå: Mange flere gåture. Hunde skal ikke bruge deres have til toilet. De skal ud og skrive små søde våde breve til deres artsfæller.

Græsset kommer tilbage, når hun tisser på sine ture i stedet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-07 15:49

Nåeh, nej... Din problemhundetæve Frantz er jo en agatudse...

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 25-06-07 17:11

Tak for svaret vil.du.

du var vidst den eneste der ikke begyndte at fortælle om sygdom, foder og luftning---og fordrejede hele spørgsmålet !- TAK FOR DET

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-06-07 17:32

Når du ikke kan se hvornår du får et godt og velment råd - Så gå du ned i Matas og køb en strødåse med hundetisneutralisator - Strø et tyndt lag på hver gang! _.)

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-06-07 18:49

var rønnebærrene sure ? Valde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-06-07 20:14

spørgeren er da i hvertfald!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-06-07 00:12

Hmm....tak skal du ha' - men jeg var da vist osse den eneste der tyvstjal et hjørne af dit spørgsmål for at gribe chancen for at få et svar selv

Før porten lukkes, vil jeg da lige tilføje at det råd med at smøre pletterne ind i glycerin, lade det sidde et døgn og derefter gnide med en citronsyreopløsning, det råd fik jeg altså fra sådan en forbrugerdims.
Og ja - pletterne ser ud som om de er væk, efter de forskellige behandlinger, vi har, efter hver behandling ladet håndklæder ligge over det våde sted i ca. en uge, et par gange endda mere, vi har så fjernet håndklædet og pletten syntes at være forsvundet - efter nogle dage, ca. en uge, er den så begyndt, lige så stille, at dukke op igen.

Og hovsada - vi har osse de bare pletter i græsplænen! Vi vander stedet igennem og smider græsfrø...og der sker ikke en disse. Vi håber at plæneproblemet vil have løst sit selv på et tidspunkt, i mellemtiden må vi så bare håbe at vufferne rammer samme sted engang imellem, så vi ikke får sådan et månelandskab

Men ak, måske må vi bare se i øjnene at der er nogle ting man må lære at leve med, dog ikke vores tæppe, det vil vi skifte og så må vi lukke øjnene mens vi betaler - og smile og så bare håbe på at de unge ikke anskaffer sig en ny hvalp lige med det samme

Held og lykke med din plæne - MEN - prøv at spørgs hos jeres dyrlæge, de må da, om nogen, kende svaret på spørgsmålet

Held og lykke med det!
Venlige regnvejrshilsener fra Dorthe.