/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
beskæring af stor ahorn
Fra : nosus
Vist : 5096 gange
65 point
Dato : 24-06-07 21:35

Jeg har en kæmpe ahorn på min grund(30-35 år gammel). Den skygger for en stor del af haven ; men det er også et enormt flot træ.
Er det muligt at beskære det når det er så stort og gammelt - evt tage de nederste grene væk og tynde inde i træet - evt også toppen?
Koster det en formue at få gjort.
Jeg bor i Østjylland . Kender nogen gode "beskærere" ????
Venlig hilsen nosus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 21:47

Jeg kan ikke se at alderen, skulle forhindre en beskæring, og så er det i august, september og oktober, at ahorn skal beskæres, læs lidt mere om emnet her: http://www.bo-groent.dk/plante_vejledninger/plantevejledninger.htm klik på Prydbuske og træer, til hørje i det brune felt, der er 6 sider om beskæring af træer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-06-07 22:09

Den holder sagtens til en gang beskæting - - men bliver det pænt? Jeg synes ahornets specielle grenbygning bliver ødelagt, jeg ville fælde det helt.
http://www.nygaard.eu/index.php?URL=rejse_til_skotland
http://www.noerholm.dk/traefaeldning/traefaeldning.htm
Jeg kender ikke nogen af de nævnte firmaer

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 75 point
Dato : 24-06-07 22:14

synd, synd, synd. plant en unge fra træet og fæld det efter at ha sagt undskyld. Beskæring af voksen ahorn vil kun skæmme og fjerne træets værdighed

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 25-06-07 10:32

Du kunne vælge at topfælde det så der sår x meter tilbage af stammen, som du så kan bruge til foderbrædt, eller bygge en lille platform til ungerne, hvis du har sådan nogle, eller hvad du kan finde på at bruge sådan en stamme til

Godkendelse af svar
Fra : nosus

Dato : 25-06-07 20:07

Tak for svaret pbp_et.Ja det bliver nok det jeg gør
Venlig hilsen nosus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-07 12:23

glæder mig. Jeg har det samme problem på mit feriested, så jeg er ved at dyrke børn fra træet og vil græde den dag stedts karaktertræ blir fældet