/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Prins Christians tæppe
Fra : straussSøs
Vist : 5388 gange
40 point
Dato : 24-06-07 20:49

hej
Er kan nogen der kan hjælpe mig med at finde opskriften på Prins Christians tæppe
Jeg skal nemlig være mormor

Kommentar
Fra : straussSøs

Dato : 24-06-07 20:51

Kommentar
Fra : nira

Dato : 24-06-07 21:19

Tillykke.
Jeg er lige begyndt at strikke prinsesvøbet.
Opskriften var i Ude og Hjemme nr. 18 den 2 maj i år, måske kan de hjælpe dig.
Ellers kan det købes som strikke kits her
http://www.marknodesign.dk/product.asp?product=8954

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-06-07 21:20

Du kan også prøve at læse denne tråd

http://www.kandu.dk/spg87457.aspx

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 25-06-07 07:07

hvis ikke snart stormb dukker op, kan jeg sende dig opskriften. stormb skal have pointene, for det er hende, der har givet mig opskriften.
hilsen runa.

Kommentar
Fra : Markno

Dato : 25-06-07 17:39

Kære Stormb.
Er du venlig straks at fjerne min opskrift fra denne side, tak!
Det er brud på loven om copyright at kopiere andres værker eller lægge dem på nettet.
Jeg prøver faktisk at skabe mig et levebrød med min butik.
Og jeg har betalt for retten til at måtte oversætte og udgive denne opskrift.
Det beder jeg dig respektere.!
Mange hilsner - Marianne Knorborg - www.markno.dk

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-06-07 22:18

Kære Stormb.
Er du venlig straks at fjerne min opskrift fra denne side, tak!
Det er brud på loven om copyright at kopiere andres værker eller lægge dem på nettet.
Jeg prøver faktisk at skabe mig et levebrød med min butik.
Og jeg har betalt for retten til at måtte oversætte og udgive denne opskrift.
Det beder jeg dig respektere.!
Mange hilsner - Marianne Knorborg - www.markno.
Og fjerne noget fra dene side tror jrg ikkr man kan så du må lade den værer som dem er sket er sket

dr.dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-07 23:00

Markno......
Citat
Opskriften var i Ude og Hjemme nr. 18 den 2 maj i år
... så du har ikke ophavsret til den men fået lov at bruge den - ligesom ude og hjemme - og sikkert ret så mange andre

Kommentar
Fra : Markno

Dato : 25-06-07 23:06

Nu er det altså mig, der har lavet det store arbejde med at oversætte opskriften for Ude og Hjemme og du kan tro, jeg har copyright på min egen tekst!!!
Ude og Hjemme har købt rettigheden til at trykke min opskrift i bladet.
Bare lige så vi har det på plads!
Jeg har bedt holdet bag kandu.dk om at slette opskriften - og regner stærkt med, at det bliver gjort.
Mange hilsner Marianne Knorborg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-07 23:35

Markno

Kan man på din hjemmeside købe opskriften uden også at være tvunget til at skulle købe garn !!!!!

Hvis jeg nu bestiller Ude og Hjemme nr. 18 i år (2007) så skal jeg ikke betale 350,00 kr, men det bladet koster+ forsendelse.

Jeg har måske ikke læst din hjemmeside 100%, men er det muligt kun at købe en opskriften.

Måske ville jeg bruge en anden type garn end den du sælger !!!!!

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 26-06-07 00:00

Kære Markno

Jeg er meget ked af at jeg har jogget i copyrighten.

Jeg regnede med, at når den var blevet udgivet i et ugeblad, og der står ikke noget om copyright,

så måtte man bruge den som man havde lyst til.

Jeg har stadig originalen liggende og har ikke fundet noget sted, hvor der står noget om copyright.

Hvis kandu fjerner indlægget, så er det da i orden med mig.

Mvh stormb.

Kommentar
Fra : Markno

Dato : 26-06-07 08:54

Kære Ans.
Nej - jeg sælger ikke opskriften - den er gratis sammen med garnet.
Til gengæld kan du henvende dig til Ude og Hjemme, hvis du har lyst til at købe bladet.
Men mit garn er overlækkert til dette tæppe!

Kære Stormb.
Der er altså copyright på alt, hvad du finder i aviser og ugeblade - ligesom på bøger.
Du har kun lov til at bruge det til personligt brug - og det er slet ikke tilladt at lægge noget på nettet.
Men hvis du nu havde spurgt mig - så havde du sikkert fået lov til at dele opskriften med en veninde i et lukket forum - men kun hvis der udtrykkeligt havde stået, at det var min opskrift!!!
Sådan er reglen nemlig - værkets skaber (i dette tilfælde mig) skal altid afgive tilladelse til al brug af værket (min oversættelse) til andet end udelukkende privat brug - og skaberens navn SKAL nævnes!!
Kan I alle have en god dag!
Mange hilsner Marianne - www.markno.dk

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 01-07-07 01:07

Så er den blevet fjernet. Tak skal I have.

Jeg skal nok passe bedre på en anden gang.

Mvh stormb

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-07 01:26

Citat
Markno

Dato : 26-06-07 08:54

--------------------------------------------------------------------------------
Kære Ans.
Nej - jeg sælger ikke opskriften - den er gratis sammen med garnet.

Er du sikker på, at det holder !!!!!! En gratis gave må ikke være betinget af et køb.

Men det vil jeg da lige undersøge.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-07-07 08:27

www.markno.dk

Citat
Søgeresultat:

Søgning på "copyright" gav intet resultat...

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-07-07 08:42

Lidt om copyright.

http://www.leksikon.org/art.php?n=5022

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-07-07 09:10
Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-07-07 00:54

anf for da.... da - når du køber HappyMeal får du en legedims, når du køber Anders And, sidder der en dingenoktisk legedims på bladet osv. osv. osv...

Der ER copyright på de ting, sådan er det bare.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 02-07-07 01:13

Citat
Mange hilsner Marianne - www.markno.dk

det er smart at du brokker dig over copyrighten på en strikkeopskrift,,,og så samtidig smider linket til din forretning. har du spurgt kandu.dk om lov til,at du reklamerer ganske gratis på deres hjemmeside?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 13:47

Citat
vil.du

Dato : 02-07-07 00:54

--------------------------------------------------------------------------------
anf for da.... da - når du køber HappyMeal får du en legedims, når du køber Anders And, sidder der en dingenoktisk legedims på bladet osv. osv. osv...

"Når" jeg køber Anders And, så er det for bladets skyld og ikke legedimsen. HappyMeal købes heller ikke for legedimsen skyld. Det er noget, der bliver leveret med.

Det kan du ikke sammenligne med en strikkeopskrift.

Hvis jeg vil købe en strikkeopskrift, så er jeg i min gode ret til det uden at være tvunget til at købe garn for 350,- kr.

Desuden bruger Markno/Marianne billeder, som er taget af TV 2 på sin blog og samtidig her i tråden skriver

Citat
Der er altså copyright på alt, hvad du finder i aviser og ugeblade

Jeg har ret til at købe en opskrift uden at være tvunget til at købe garn.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-07 20:37

Jeg skal lige spørge straussSøs har du fået din opskrift ??????????

dr.dem

Kommentar
Fra : straussSøs

Dato : 02-07-07 21:19

Hej dr.dem

Ja TAK - er ked af at det har givet så meget bøvl.. Det er første gang jeg bruger kandu .

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-07 21:20

OK VI starter fra en ende af

Citat
Med copyright har en rettighedshaver ejendomsretten til produkter som f.eks. bøger, og det er forbudt for andre at kopiere dem. Når forlag og aviser bruger deres copyright, betyder det, at de ejer kopierings-rettigheden til disse tekster, billeder og lignende. Ingen andre må kopiere dem.

Korekt ingen kopier

Citat
Ophavsret
Ophavsret er knyttet til copyright, men begrebet er mere fokuseret på forfatternes ret til egne værker. I Danmark er ophavsretten funderet i: Ophavsretsloven (Bekendtgørelse af lov om ophavsret - Lovbekendtgørelse nr. 710 af 30. juni 2004).

Med de sidste 50 års eksplosive vækst i medieproduktionen er der utallige rettighedshavere som filmproducenter, kunstnere, musikere, komponister og fotografer.

Copyright og ophavsret er begge funderet i lovgivningen og den juridiske praksis. Hvis man forbryder sig mod copyright og ophavsret, bliver kopiprodukterne beslaglagt eller destrueret. Desuden kan man blive pålagt at betale bøde og erstatning til rettighedshaveren.

Alså muligvis bøde?

Citat
Citatret
Copyright og ophavsret modsvares af citatret. Alle har ret til at citere en bog og en artikel uden at skulle betale for det eller skaffe sig tilladelse til det. Denne ret er dog begrænset i forhold til kunstværker. Desuden er der i praksis en fri brugsret, hvor man må bruge den viden og de oplevelser, man har fået af andres originalværker. Dette kan også siges på den måde, at copyright og ophavsret kun giver ejendomsret til et værks specifikke form. Andre kan frit tage ideen og gendigte et nyt værk efter samme ide.

Citerer man alså ingen bøde eller retsag ?

Fra en anden lille kandu skriv sammen
Citat
Lilleprinsens svøb
Fra : aliceohlers Vist : 893 gange
160 point
Dato : 07-05-06 19:51

--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Er der nogle som har prøvet at strikke lilleprinsens svøb. Jeg er igang med det, men får hele tiden en fejl med for mange masker i hulmønstret, selvom jeg har prøvet flere gange. Jeg opgiver snart det mønster hvis der ikke er nogen der kan hjælpe mig.
Håber på nogle svar.
Hilsen Alice

--------------------------------------------------------------------------------
Favorit

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-06 21:39

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Alice - Husk lige at han ikke længere hedder Lilleprinsen. Han hedder Kristian. Han bliver nemlig engang Kong Kristian d. 11. Ligesom hans far bliver Kong Frederik d. 10.

På Sønderjydsk ( Kedde krysjen og Fedde krys )

Den gamle Kong Kristian d. 9 (Kedde jenkrys)
Kong Kristian d. 10. (Kedde krys)
Kong Frederik d. 9 (Fedde jenkrys)
Dronning Margrethe (Magge tow)

Dine håndværks-mæssige spørgsmål kan jeg ikke umiddelbart hjælpe dig med, jeg kunne henvise dig til nogle danske hjemmesider, men dem kan du sikkert finde selv. Hilsen Arne.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-05-06 22:08

--------------------------------------------------------------------------------
Herligt med lidt Danmarkshistorie, meeeen det er da vigtigt at få den lille nye prins' nevn skrevet korrekt - han hedder ikke 'Kristian' men 'Christian', han er endda døbt

Citat
H.K.H. Prins Christian
Christian Valdemar Henri John, Prins til Danmark, er født den 15. oktober 2005 på Rigshospitalet i København. Hans Kongelige Højhed er søn af D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen.

http://kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=k_dk_familien_christian

Med venlig hilsen Dorthe - Royalist

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-05-06 22:23

--------------------------------------------------------------------------------
Hej aliceohlers.

På følgende link, kan du se en del om Christians svøb - blandt andet fremgår det at man først troede at svøbet var hæklet men derefter fandt ud af at det er strikket - du skal scrolle laaaangt ned - lige under midten, der står det (der er en hel del spændende undervejs )

http://66.249.93.104/search?q=cache:-tUegb7xd8UJ:www.overskrift.dk/feedinfoitems.asp%3FFeedID%3D4517+strikkeopskrift+sv%C3%B8b&hl=da&ct=clnk&cd=5&lr=lang_da

- når du er på stedet, henvises der til en amerikansk side hvor der er billede af svøbet og der står at det var dette svøb prinsen bar ved dåben:

http://www.angelfire.com/wi/knitting/shawl.html

Angående det sidste link - der kommer en masse 'skidt' op, det er nemt at klikke væk men nu ved du det

God fornøjelse med siderne
Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 08-05-06 00:23

--------------------------------------------------------------------------------
hej med dig
Jeg har strikket lilleprinsens svøb. Hvilken mønsterpind er det det går galt med, og hvad er det der går galt?
Mvh Stormb

Kommentar
Fra : aliceohlers

Dato : 08-05-06 16:46

--------------------------------------------------------------------------------
Hej til jer alle
Tusind tak for de gode råd og hjemmesider som jeg endnu ikke har været inde på, men det skal jeg da.
Til stormb: det er på den 13p i inderborten jeg har 4 masker for meget, og jeg har pillet op og startet forfra, men det bliver ved med at være det samme. Det skal lige siges at jeg ikke har original opskriften men en der har skrevet den over, så måske er der fejl i den. Jeg får original opskriften imorgen af en, så må vi se om der er en fejl.
Er det blevet pænt? Man kan måske få lov til at se et billede af det?
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-05-06 18:08

--------------------------------------------------------------------------------
Kære vil.du - 1000 tak for irettesættelsen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-05-06 22:33

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Arne.

Forstå forskellen mellem 'irettesættelse' og 'rettelse'
Jeg hører ikke til dem der uddeler 'irettesættelser' dette lader jeg andre om.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 09-05-06 09:42

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Alice
Ja det er blevet flot, og meget lækkert at bruge. Jeg har strikket mit i ren merino-uld, og det er superblødt. Håber du får løst problemerne. Jeg her skrevet 13. pind til dig. Lad mig høre hvordan det går.

13. p: slå om, 3r, (slå om, 1r) 2 gange, (2r sm) 4 gange, *(slå om, 1r) 6 gange, (2r sm) 6 gange*. Gentag fra * til* indtil der er 19m tilbage, (slå om, 1r) 6 gange, (2r sm) 4 gange, (slå om, 1r) 2 gange, 3r.t

Kommentar
Fra : aliceohlers

Dato : 09-05-06 22:09

--------------------------------------------------------------------------------
Hej stormb
Nu har jeg fået originalopskriften, og der var fejl på pind 9 i den kopi jeg havde, så nu strikker jeg bare derudad, og det ser ret flot ud på nuværende tidspunkt.
Jeg strikker i Lanett som er en merinould som også er lækker. Det er til mit fjerde barnebarn der skal have det, det er blevet en hel tradition at de får et tæppe hver.
Så tusind tak for hjælpen, så jeg ved hvor jeg skal henvende mig hvis jeg får problemer senere hen.
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 10-05-06 00:31

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Alice
Det er også Lanett jeg har strikket et i. Det bliver bare super lækkert og varmt. Mine arbejdskolleger blev helt vilde da de så det, og måtte straks have opskriften. Der er i hvert fald en af dem der har fået strikket et.
MVH stormb

Kommentar
Fra : aliceohlers

Dato : 25-06-06 13:48

--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen
Ja så er jeg her igen. Jeg er fuldstændig gået i stå igen med mit svøb. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal strikke yderborten, jeg har læst og læst og har lige nu opgivet hvordan den strikkes, så hvis jeg kunne få lidt hjælp igen ville det være dejligt.
Til stormb: jeg var lige inde og læse din profil og så du var flyttet fra sjælland til jylland, det er jeg også for 1½ år siden. Jeg bor på Mors hvor bor du? Jeg er flyttet fra nordsjælland.
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 25-06-06 17:34

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Alice
Når du har strikket sidste pind på den 4. side slå du 17m op og strikker tilbage over disse 17m + 1m fra inderborten. Så ud igen, og tilbage + 1m fra inderborten. Det vil sige at yderborten strikkes vinkelret på inderborten. Du tager hele tiden 1m mere med fra inderborten på hver anden pind. Når du når hjørnet fortsætter du bare med næste side.
Jeg håber forklaringen kan bruges, ellers må du spørge igen.

Jeg er flyttet til Bramming fra Søborg for godt tre år siden, og er glad for flytningen.
Mvh stormb

Kommentar
Fra : holger06

Dato : 25-08-06 18:17

--------------------------------------------------------------------------------
Hjælp jeg mangler opskriften på prinsens svøb. Mit er der fejl i, det er så ærgeligt.
Fra Lone

Dette er samme opskrift som blev sat ind her tidligere, man diskuterer. men ingen bryder ind, heller ikke www.markno.dk det er jo Marianne Knorborgs opskrift der diskuteres????? som er taget fra nettet eller UDE OG HJEMMET

Copyright er tidsbegrænset. På en bog og en artikel kan man kun holde copyright i 70 år, derefter bliver værket givet frit. Derfor angives Copyright med årstal. © Finn Hansen, 2005. Hvis værket er omarbejdet og revideret, da skrives en periode som for eksempel således: © Copyright, 1998-2003.

Jeg har ikke kunne finde noget som helst der står © Copyright på www.markno.dk, måske en fejl eller hvad.

Der er mange flere regler der kunne skrives ned her , men jer opfordre Marianne Knorborg til at komme med dokumation at hun har Copyright og andre til at komme med deres mening

skulle denne tråd blive lukket køre den videre her http://www.kandu.dk/Spg106501.aspx

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-07 21:25

Citat
Hej dr.dem

Ja TAK - er ked af at det har givet så meget bøvl.. Det er første gang jeg bruger kandu

Ingen bøvl bare det skæg vi selv sidder på

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-07 21:36

Kære straussSøs
En anden gang så husk og citerer

dr.dem

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 20 point
Dato : 02-07-07 22:23

Citat
Kære straussSøs
En anden gang så husk og citerer

UPS det var til stormb

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : straussSøs

Dato : 04-07-07 22:07

Tak for svaret dr_dem.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-07-07 22:11

Selv tak