/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpen bider
Fra : Lubov
Vist : 1865 gange
20 point
Dato : 24-06-07 10:29

Hej
Vi har en lille dobermann hvalp på 15 uger. Den bider og napper meget, springer op og kradser både når vi står op og specielt også når vi sidder ned. Vi har prøvet at ignorere den, sige NEJ til den og gå væk fra den, men lige lidt hjælper det. Vi kan heller ikke bare vende ryggen til, for så fortsætter hun med at bide/kradse som gør afsindig ondt og vores tøj bliver revet i stykker : )
Hvad skal vi gøre ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 24-06-07 10:45

I skal ikke gå væk for så er det den der bestemmer.
Skub den væk på en kontant og afvisende måde samtidig med, at der siges NEj!.

Vores gjorde det samme da han var hvalp og det kræver nogen ihærdighed for en doberman er en stædig hund med kraftige tendenser til dominans.
Vores er nu en aldrende herre og mere rolig, men der har været mange år med en hund, der ofte går sine egne veje så hvis nogen spørger til hunden advarer jeg dem mod at anskaffe en doberman med mindre de har masser af tid og energi til at aktivere og træne hunden.
En pragtfuld race, men den kræver sin mand/kvinde at holde styr på også selv om bideriet slet ikke er et udtryk for agressivitet.

Sørg for at gå til hvalpedressur med den og helst et sted hvor der findes tilsvarende hunde.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-06-07 10:50

I skal aflede hundens opmærksomhed med at give hende noget hun får lov at bide i. Hvalpe skal aktiveres, og hvalpe har brug for at bide i noget. Tag lange gå- og løbeture med hende, og ret så vigtigt; mæld hende til et hvalpekursus. Der lærer I alt om hundekropssprog og hvordan I skal opføre jer overfor hunden. Det er nemlig ikke hunden det er noget galt med.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : Lubov

Dato : 24-06-07 11:07

Tak for svaret BjarneD.

Vi afviser hende også på samme måde som du beskriver, men oplever at det eskalerer til tider, men vi fortsætter og ser om ikke det bliver bedre.
Ja det er en pragtfuld race, har også haft en før hende her, så jeg kender til/har erfaring med racen. Oplevede bare ikke at "den gamle" gjorde det samme som hvalp..
Vi er også blevet tilmeldt et hvalpekursus : )

Tak for svaret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-06-07 11:14

Held og lykke med doberpigen!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-07 12:07

En dober skal have masser af opmærksomhed i form af lydighedstræning. Lige fra hvalp af.

Der er forhåbentlig en grund til at I har anskaffet jer lige netop en dober? Hvad skal I bruge hende til?

Hvis ikke I giver hende et job, så vil hun selv finde på noget at lave..

Denneher side er ret god fordi den på en nem og sammenlignelig måde fortæller om alle mulige forskellige racers egenskaber. Hvis du kikker på racen "dobermann pincher", så vil du se at den er helt "oppe i det røde felt" m.h.t tre ting: 1) motions og aktiveringskrav, 2) Ejererfaring og 3) dominans i forhold til fremmede hunde.

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-06-07 16:46

Man skal aldrig skubbe en hund væk, hvis man ikke ønsker dens opmærksomhed. Hunden vil opfatte det som kontrakt og en del af legen. En hund man vil afvise skal man ignorere.

Til de mere stædige af slagsen laver jeg en mild opløsning eddikevand, og giver den et pust, hvis den gør noget som ikke er ønskeligt. Det virker næsten med det samme.

Ligeledes kan en ja-nej øvelse være godt for en hund i den alder. Sæt hunden af, læg en godbid på gulvet ca en meter fra den, hav din hånd i nærheden, så du kan snuppe godbidden før hunden, hvis den gør noget som ikke er rigtigt. Når godbidden lægges, siger du nej med en mørk stemme (og hunden må selvfølgelig ikke tage den) straks efter siger du ja med en lys stemme, og hunden må tage godbidden. Øvelsen kan varieres på mange måder, også på bordet når hunden skal lære, at det er menneskeområde.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-06-07 18:08

Forskellige metoder til forskellige situationer og racer. SUUK!