/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Frigor kummefryser virker ikke
Fra : kuno173
Vist : 3430 gange
200 point
Dato : 24-06-07 08:36

Min Frigor kummefryser virker ikke. Jeg kan ikke få motoren til at starte når jeg drejer på knappen hvor man instiller frysetemperaturen. Den røde advarselslampe lyser, det er vel fordi temperaturen i fryseren er for høj. Jeg har prøvet at tænde for lynfrys. Lampen tænder også, men andet sker der ikke. Er der en knap hvor man kan restarte fryseren, eller er der noget andet man kan gøre. HJÆLP
mig hurtigt, da mine ting er ved at tø op.
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-06-07 08:39

du skal nok have fat i en kølemontør eller elektriker. det lyder som om der er gået et relæ eller en thermostat. det kan også være kompressoren. og det er desværre ret kostbart.
måske er løsningen bare en ny fryser

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 24-06-07 08:41

Chek at der er skruet op for termostaten. Følgende fejl er de mest sandsynelige:
1/ Defekt termostat. Denne skal "klikke" når du drejer frem og tilbage - gør den ikke det kan det skyldes at trykket er gået i kapilarrøret (føleren). Skift termostaten. Chek det evt. ved at kortslutte termostaten. HUSK altid at afbryde for strømmen. (Bør kun udføres af fagfolk).

2/ Defekt startandorning. (sidder på kompressor.) Der findes flere typer. Husk model-nr. på skab OG på kompressor ved bestilling. Danfoss-relæer sidder med 3 stikben på kompressoren og brænder ofte igennem, når de går i stykker.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 24-06-07 11:22

Jeg har også haft en Frigor (275 liters) der gjorde sådan

Det var kompressoren der var røget......om det kan betale sig at reparere den = udskiftning, afhænger af om fryseren er mere end et par år gammel.....for det er halvdyrt.

Så du kan ikke gøre andet lige nu, end at finde et andet sted til dine frostvarer, og så få fat i en montør og høre om det kan betale sig at reparere den.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : kuno173

Dato : 24-06-07 12:21

Tak for svaret dova. Jeg har testet termostaten som var ok, der var også strøm til kompressoren. Så der er nok ikke andet end at købe en ny fryser.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-06-07 19:47

Prøv lige at slukke for strømmen til fryseren ca. 10 min..............og så tænd den.
Er kompessoren varm.