/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sodavands is
Fra : CCjunior
Vist : 3060 gange
100 point
Dato : 23-06-07 17:42

opskrifter på sodavands is søges

Almindelig saftevand, krystaliseres utroligt meget og saften vil gerne synke til bunden af isen.
Juice har jeg ikke prøvet endnu.

Andre ideer ??
Nogen erfaringer ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 17:45

Der er ikke så mange andre muligheder....

Sodavands-is er jo kun vand og smagsstof.....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-06-07 18:16

ja, men dem du køber og putter i fryseren, krystaliserer ikke og "saften" løber ikke ned i den ene ende af isen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-07 18:25

At de krystalliserer er sikkert fordi "beholderne ikke er lufttætte......

At saften skulle skille har jeg ikke observeret, men kommer vel lidt an på hvilken saft/smagsstof du bruger.... (der er sikkert noget stabilisator i de købte...)

Hvad med at prøve med sodavand efter udrystning af kulsyre......

Vi forsøgte sidste år med cola-terninger - 1½ liter cola - godt udrystet for kulsyre - derefter i terningsposer - det blev super.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-06-07 19:19

her kan du downlode opskrifter på flødeis sorbe og mange slags sodavandsis. http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=54085

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-06-07 22:47

hmm valde - jeg kan ikke se noget om sodavands is i dit link - udelukkende sorbet is som er det nærmeste

den gængse måde er lufttætte beholdere - kan købes til formålet - og så bare saft eller juice.

Vi har også prøvet med rester af "døde" sodavand - bla cola osv - det bliver fint fint

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-07 02:34

Grunden til, at de sodavandis man køber er to ting:

Nemlig at der er noget "antikrystalliserings-stof" i, og så at de bliver frosset på en anden og meget hurtigere måde end i hjemmefryseren.

Al is der indeholder vand vil krystallisere når du hjemmefryser, det er "naturens orden" med den temperatur en hjemmefryser har.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-07 10:20

Citat
Al is der indeholder vand vil krystallisere når du hjemmefryser, det er "naturens orden" med den temperatur en hjemmefryser har.
????????????????? isterninger krystaliserer da ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 10:40

Prøv at købe en kasse HJEM-IS....

Læg dem i fryseren UDEN kasse......

Efter et stykke tid krystalliserer en del af dem også.....

Tror det gælder AL is der ikke er i lufttætte beholdere......

1 literis der er taget hul på krystalliserer også.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 10:41

I princippet er det jo det der sker i frysere (derfor afrimes).....

Enhver åbning og lukning giver ny luft......

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-06-07 12:10

hmm.. kunne desværre godt lyde lidt rigtigt. men det kræver lige et forsøg..hehe.. har en lufttæt behlder som jeg vil prøve at bruge.. bare for at se hvad der sker..

Det med sodavandsis skal da lige prøves..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-07 12:14

Jeg plejer at bruge juice...
Dels er det sundt, og dels er det en anden slags sukker, der er i. Så smagen bliver mere i isklumpen uden at rende ud.

Den nye juice af blandede bærfrugt fra haven er rigtig god og velsmagende til røde is.
Og de gule is laver jeg af ananas eller af multifrugtjuice. Mums!

Hvis juicen er meget sød, så kan det være nødvendigt at fortynde den en lille smule.. Ellers smelter den for hurtigt.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 16-07-07 20:09

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-07 20:32

Selv tak......