/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
printerserver
Fra : solem
Vist : 474 gange
40 point
Dato : 23-06-07 15:04

Er der mon en der kan hjælpe mig.
Vi har her i huset en router, hvortil der er tilsluttet 3 pc`ere. På den ene pc er der installeret en printer, som deles med de 2 andre. MEN dette kræver jo at PC 1 er tændt, da det jo er her printeren er installeret. Hvordan løser man dette problem. således at alle 3 kan udskrive doc på printeren ,uden at PC 1 er tændt. ? Evt gennem routeren men hvordan

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-06-07 15:29

Jeg har købt mig en lille printserver, til hver printer. Det er en lille boks til et par håndører.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-07 15:32

Det kan du ikke, med den nuværende opsætning, hos mig er printeren tilsuttet en usb stik på routeren, så routeren virker som printserver, hvis ikke du har en printer med indbygget net kort eller usb på routeren, kan det ikke lade sig gøre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-06-07 19:13

En printserver er ganske rigtigt svaret. Det skal jo bare tilsluttes dit netværk og når den er installeret på alle pcer er den altid tilgængelig på nettet, hvis den er tændt. Men pas på andre kan også bruge den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-06-07 19:25
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-06-07 19:26

Hvad mener du med, at man skal passe på, for "andre kan også bruge den"?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-06-07 23:43

Printerservere findes i mange forskellige udførsler og antal af porte.
Nogle køre rent parralel, medens andre køre rent USB, og så er der dem som har begge dele.
Jeg ville nok vælge en kombinations printerserver, med tre porte, så man var lidt fremtidssikret.
Men det er jo dit eget skøn af dit behov her og nu, og i en rum tid fremover!

Ellers er der den løsning, at købe en printer med indbygget netkort, så den kan tilsluttes direkte til netværket.
Jeg kan så lige tilføje, at jeg selv har købt en farve laserprinter med netkort for kun 450 kr. på QXL auktionen. Der har været flere af dem på auktionen, så måske skulle du se lidt på det!
Du kan se det annonymt på www.qxl.dk og søge på printere! - Men du kan blive gratis medlem, så du også kan købe!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-06-07 23:49

Citat
..... Men pas på andre kan også bruge den.

Ja nogle routere kan ikke rigtig beskytte den medens andre kan det. - Her er det bl.a. MAC-filtret der bestemmer hvilken adresser der accepteres på lokal nettet.
Nogle routere bruger kun MAC-filtret på den trådløse del, medens andre bruger det på hele lokalnettet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-06-07 01:52

Det værste der kan ske, er at nogen bryder ind, og printer på din printer, det kan de ikke have noget ud af, andet end at printeren til sidst løber tør for blæk.
Har aldrig hørt om at nogen har gjort det.
Og kan de bryde ind i netværket, tja, så er mere nærliggende, at det er for at skade dine computere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-06-07 23:18

Ja det var faktisk bare det jeg mente. Så derfor sørg for kryptering