/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
tømmers egenvægt mm.
Fra : klemme2006
Vist : 1585 gange
200 point
Dato : 23-06-07 14:35

Hvor finder jeg en tabel med gængse tømmerdimensioners egenvægt. Eller endnu bedre: en tabel med tømmers maksimale spænd ved forskellig linjelast.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-06-07 16:46

Tømmer opførere sig jo ikke ligesom metal. Vægten vil jo svinge afhængigt af hvor tørt det er og om det er kerne træ.

Men ellers er det DS 413 du skal ha fat i.. http://nyttf.dk/?pagetype=book&vareid=57124981
Kontakt en bygnings konstruktør eller en produktionsteknolog inden for træ og tag dem med på råd.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 24-06-07 10:30

Tror ikke du får så meget ud af læse DS413 som der er henvist til. Men i så fald at du læser den skal du også bruge DS09 og DS410 der definerer hvilke laster du skal regne med. Men kikker du i teknisk ståbi finder du dels liste over egenvægte. Den kan lånes på (teknisk) bibliotek.

Konstruktionstræ vejer omkring 500kg/m3, så er det jo egentlig bare at gange sammen.

En tabel kan du måske finde i træ28 eller SBi-anvisning 183 (mener jeg den hedder). Men der er som regel så mange ting der spiller ind at det ikke er muligt at lave bare en eller to tabeller der er dækkende, medmindre tabellerne er konservative!

Hvad skal du have lavet??

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 24-06-07 20:57

Jeg skal lave en etageadskillelse (udnyttet førstesal). Der er 6.80 m fra spærfod til spærfod, og målt langs med kippen er rummet 4,10 m. Egentlig skulle etagedækket laves af 220x58 og understøttes i tredjedelspunkterne af 2 stk L30 300x90. Den konstruktion synes jeg tager alt for meget lofthøjde, så jeg tænkte på istedet at lave synlige bjælker 7"x7", pr 1 m. understøttet på midten. Understøtningen træder istedet for et hovedskillerum og spænder 4.10 m. Jeg har regnet mig frem til at en dip 14 er mere end rigelig og den vil jeg så skjule i en bjælkekasse. Hvor stor er et æstetisk spørgsmål - jeg modtager gerne bud. Traditionelt mener jeg at man ville bruge en 7"x7", da nedbøjning var noget man levede med.
Min overvejelse er så om jeg skulle erstatte dip14'eren med et regulært stykke tømmer og hvor kraftigt det så skulle være? Det er jo rart hvis man ikke slår hovedet imod.

Jeg regner med at lave selve etageadskillelsen ved at lægge 45x75 rekler på tværs af bjælkerne pr 600 og derpå 22mm gulvspån, isolering mellem reklerne og spredt forskalling og to lag gips på undersiden

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 200 point
Dato : 25-06-07 19:53

Umiddelbart vil jeg mene at du skal bruge en limtræsbjælke som du så monterer træbjælkelaget ind på siden af (for at reducere højden). Men ellers er en stålbjælke oplagt. Det kommer jo alt sammen an på hvor langt limtræet skal spænde på langs i huset.

Du bør tage kontakt til en rådgivende ingeniør og få råd - husk at da du ændrer anvendelse skal du ansøge kommunen som også skal have beregninger på etagedækket.

Evt. kan vi finde ud af noget (er selv konstruktionsingeniør). Du kan kontakte mig på konstruktions_ingenioer@hotmail.com, medsend gerne en tegning med mål på rummet!

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 05-09-07 20:11

Tak for svaret fisherprice. Undskyld smøleriet