/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tænding - Puch
Fra : Puch1
Vist : 1527 gange
100 point
Dato : 23-06-07 00:25

Tænding?
Hvordan tjekker jeg om platinerne trænger til at blive skiftet? hvordan tjekker jeg kondensator?.
Evt. Tændspole? Og så lysspolen, da der pludselig ingen lys er på den?

- Tak

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-07 00:36

Hvordan tjekker jeg om platinerne trænger til at blive skiftet?
Hvis den ikke kan starte, Hvis platinerne er forbrændte, hul eller bjerg på fladerne.
Er du i tvivl så skift.
hvordan tjekker jeg kondensator?.
Hvis platinerne gnister meget så er kondensatoren dårlig.

Evt. Tændspole?
Den er ok, hvis der er gnist.

Og så lysspolen, da der pludselig ingen lys er på den?
Den fejler nok ingenting, men fejlen er ude i forlygtens kontakt, eller begge pærer er gået.
Fejlen kan også være nede ved blokken, hvor ledningerne kommer ud fra tænding/lysspolen, og samles med ledningerne ud til tænding/lys.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 24-06-07 19:09

En ting til.

Jeg har en 20 mm dellorto på nu, og den kan køre, men køre ikke mere end 40-45 stykker. indsugningen Er 20-21 mm. Den er poleret, udstødningskanalen er poleret, stempeltoppen poleret for bedre at komme af med gasser.Skyllekanalerne og gjort større hvor de sidder på blokken for at benzinen bedre kan komme op. Jeg har filet mange kanter væk så benzinen bedre kan komme op.

Er det fordi den laver for mange Ohm?
Der sad en tændrørshætte der kunne klare 1 Ohm, den kørte den meget dårligt med, satte jeg en på der kunne klare 5 Ohm, og den kørte lidt bedre, men ikke meget stærkere? Er det tændrøret der skal udskiftes. Det er et NGK B6HS.
- For det lyder som om der sidder omdrejnings begrænsning, for den tager slet ikke topomdrejninger, og den får ikke for meget benzin.
??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-06-07 20:09

Er det fordi den laver for mange Ohm?
Den kan ikke lave Ohm, det tændspolen laver er Volt

Der sad en tændrørshætte der kunne klare 1 Ohm, den kørte den meget dårligt med, satte jeg en på der kunne klare 5 Ohm,
Det er nu nok KOhm (1000 Ohm)
Der skal iflg. dansk lov være tilstrækkelig modstand, så der ikke er generende udladninger, som genere TV og radio. For ellers får de huse og biler i nærheden af Puchen støj på deres Radio/TV
Derfor skal du have enten modstand i tændrørshætten, eller i tændrøret.
Altså nu har du en radiostøjdæmpet tændrørshætte, og skal derfor ikke have et radiostøjdæmpet tændrør, hvilket du heller ikke har, da der ikke er et R i tændrørets kode.

og den kørte lidt bedre, men ikke meget stærkere? Er det tændrøret der skal udskiftes. Det er et NGK B6HS.
Det kan bedst ses på tændrøret, om det bliver for varmt eller koldt (Om det er lige ved at smelte eller er sodet/olieret)
Men da motoren er tunet, skal der et tændrør på der har højere varmetal (For at lede varmen væk)
Men du er allerede gået et tal op i varmetal, så det skulle være fint, men ellers gå et trin yderlig op, feks. til B7HS :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1011805642&n=1686035170&pn=1686046518
MEN JEG TROR DIT TÆNDRØR ER LIDT SODET, og så skal du ikke gå op, men beholde det du har.

- For det lyder som om der sidder omdrejnings begrænsning, for den tager slet ikke topomdrejninger, og den får ikke for meget benzin.
Når den ikke tager omdrejninger, er der 2 muligheder:
1. Den får for meget benzin.
2. Den står til at tænde for sent. (Derfor skal du dreje tændingsgrundpladen ved at løsne de 3 skruer i de aflange huller, og dreje hele grundpladen, med alle spoler og platiner). Den skal drejes så langt den kan modsat omløbsretningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 24-06-07 21:30

Okay tak. Jeg prøver i morgen. Så må vi se om der ske ændringer. (:

Godkendelse af svar
Fra : Puch1

Dato : 24-06-07 21:30

Tak for svaret pallebhansen.