/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot fra CD
Fra : Jrod
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 22-06-07 18:39

Hej Eksperter ;)

Jeg sider her med en kammerats 3 år gamle Bærebar.

Han vil gerne have genistalleret windows og have startet maskinen op på en frisk.

Det er jo normalt ikke noget problem, man sætter jo bare sin windows CD i cd rom drevet og booter maskinen op på ny. Så plejer man jo at få den besked der hedder "tryk på en tast for at starte fra CD" Meeeen ikke her hos mig, og jeg fatter det ikke!!

Jeg har selvfølgelig været inde i BIOS og ændre boot rækkefølgen, så den booter på CD først, dernæst HD og til sidst Floppy. Men det hjælper ikke en dyt!!

Jeg er løbet tør for ider selv, så måske nogen af jer kan hjælpe mig?

Jeg har selvfølgelig testet CD fra min egen computer og den virker fint nok, jeg kan godt boote fra den, Det er den Orginale CD som fulgte med hans bærebar da han købte den, så den skulle jo være go nok. Har os prøvet med min egen Windows Installations CD men uden held.

Det er som om den slet ikke går ud og læser på CD drevet under opstart. Den blinker godt nok på cd drevet (i ved den lille lysdiode der blinker når den læser) Og CD køre os rundt lige kort!

Hjææælp..

Lidt info om maskinen. Compaq Presario 2100 med windows XP/Home

Hvis i vil have mere info så bare spørg løs, jeg har hele weekenden til at lave den.. hihi.

Ellers go weekend til jeg all.

Glen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-07 18:44

Lyder som om der er noget galt med drevet på den bærbare.......

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 22-06-07 18:52

Hov, kom til at sende en tom besked.

Jamen probleme er at drevet virker fint, den kan godt læse CD'er og brænde CD'er ingen problemer der...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-07 19:09

Det er så nok ikke en boot CD du har.
Du kan hente 6 stk disketter på nettet eller en boot CD og så skife over til din XP CD

se lige her:
http://www.kandu.dk/Tip15879.aspx

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:17
Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:18

Kommentar
Fra : Lost

Dato : 22-06-07 19:25

Prøv at deaktivere alle andre bootmuligheder, end lige netop Cd drevet.
Det har før løst problemet.

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 23-06-07 09:06

Under post kan du vælge boot rækkefølge uden at gå i bios,hos mig er det F8,men det plejer at stå et sted på skærmen under post
n.b. post er lige når den starter op før den begynder at indlæse Win.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 23-06-07 12:22

Hej igen all.

Tak for alle jeres svar.

Okay 1: Det er en boot cd jeg har, jeg har jo testet den på min egen Pc og den virker. Det skrev jeg os i min forklaring af min problem.

2: Jeg kan ikke Deaktivere nogle af boot mulighederne, jeg kan kun lave om på rækkefølgen.

3: Jo under post kan jeg trykke på ESC for at ændre boot rækkefølgen, men det får jeg ikke noget ud af, den fortsætter bare med at boote fra HD lige meget hvad jeg gør.

4: Det er altsammen meget fint med alle mulige boot CD'er jeg kan hente på nettet, men når jeg ikke kan få den til at boote på CD så hjælper det jo lige vidt.

Har overvejet at prøve med Disketter istedet, men jeg har ikke lige en liggende, det er længe siden jeg har haft det.. hehe.

Andre gode ider?

Fortsat go weekend. :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 12:25

Vi når så tilbage til:

Der er noget galt med drevet........

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 24-06-07 00:55

Troede faktisk jeg havde skrevet det.. hvis jeg scroller lidt op så står der at drevet virker fint, jeg kan læse CD'er og Brænde CD'er.. men kan der så være andet med drevet galt da?

Kommentar
Fra : Lost

Dato : 24-06-07 10:02

Det er muligt du har ret når du påstår, at du i BIOS ikke kan deaktivere alle andre boot muligheder, end lige netop Cd drevet. Men jeg har også ret når jeg hermed hævder, at det har været en mulighed på alle de computere jeg har haft mellem hænderne gennem tiden, og det er ikke så få.

Hvis du fortæller hvilken BIOS er der tale om, så vil jeg gerne prøve at kigge nærmere på det.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 24-06-07 12:56

Jamen selvfølgelig, jeg vil meget gerne fortælle dig hvilke BIOS der er tale om, Hvis du fortælle mig lige præcis hvad du vil vide, så skal jeg forsøge at oplyse dig.

På forhånd mange tak.

Glen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-06-07 17:03

Hvis Cd'er kan læses på det CD-drev
Hvis din boot CD kan boote på andre computere

Så er det sansynligt at din bios ikke står til First boot på CD

Når indstillingerne ændres skal det også lige gemmes.

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 24-06-07 18:36

nu husker du at trykke på en tast på tastaturet ikke ????
Altså under opstart de kan nemt gå så stærkt at men næsten ikke kan se at den
skriver tryk på en tast hvis du ønsker at starte fra CD !!!!!
Goodboy

Accepteret svar
Fra : Finn90

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-07 18:08

Hent den af de filer hjem der passer til din XP-Cd her >

http://www.helgec.dk/xp-install.html

Det er vigtigt, at du vælger den rigtige, ellers virker det ikke.
Hvis der står sp1 på den cd du har er det den du skal hente.
Det er en fil du henter hjem, kør den og der oprettes 6 disketter.
Så lægger du bare din cd i drevet, booter på disketterne og det kører derudad.
Husk at rette 1st boot i bios til floppy.

Nu håber jeg dette bliver lagt ind i tråden, det er første indlæg.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 29-06-07 10:43

Hejsa,

Beklager den lange ventetid på svar.

Til e.c: Jeg har selvfølgelig gemt instillingerne i BIOS, det er jo ikke første gang jeg sider ved en computer

Og til goodboy: Ja, det samme til dig, jeg husker at se om beskeden "tryk på en taste for at starte på CD" kommer op. (det gør den ikke) det er heller ikke første gang jeg geninstallere windows

Til Finn: Takker, jeg prøver dit link, det ser ud til at være nemt og hurtigt at gå til.

Jeg vender tilbage med et svar på hvordan det er gået.

Til Lost: Jeg ville gerne hvis jeg kunne overbevise dig om at man altså ikke kan deaktivere nogle muligheder for boot rækkefølgen på den bærebar computer vi taler om. For det kan man altså ikke, man kan kun ændre på rækkefølgen. Og du har ret i at det kan man på de fleste computere, men ikke på den her altså.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 29-06-07 23:55

Så køre det, windows er installeret forfra, uden problemer i installationen.

Jeg var bare nød til at starte installations programmet fra Diskette af, den computer vil af en eller anden grund ikke boote fra CD.

Så jeg gjorde det at jeg bootede på de 6 disketter, formatere hardisken og installerede Windows på ny.

Alt gik som smurt.

Jeg takker mange for jeres hjælp, alle sammen. som sedvanlig en fornøjelse her på kandu

Endnu en gang tak.

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 29-06-07 23:56

Tak for svaret Finn90.

Kommentar
Fra : Finn90

Dato : 30-06-07 09:05

Selv tak, godt det kører for dig nu.

Mvh
Finn90.