/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
fremleje
Fra : missjosephine
Vist : 2761 gange
100 point
Dato : 21-06-07 20:19

hejsa.
jeg ved ikke om mit ? kan komme ind under denne rubrik, men forsøger alligevel
jeg vil rigtig gerne ha en venlig vejledning i, hvormeget man kan tillade sig i, at tage i fremleje af min lejlighed. om nogen herinde har erfaring med dette, en der selv fremlejer eller en der udlejer.
jeg regner med at skulle fremleje i de 2 år man må.
har fået at vide fra administrator, at jeg må tage 3 mdr's depositum + 1 mdr's extra husleje.

jeg har en fast husleje på 3192,- incl. hybridnet og acontovarme.
den rene husleje er på 2488,- og
antenne/hybridnet er på 153,- og
ac. varme er på 550,- (den kan man dog selv regulere, men bedst at sætte op)

jeg vil fremleje den delvis møbleret hvilket vil sige, med seng, sofa, div.reoler skriveborde og lænestol + et skab og nogle få lamper, da jeg ikke gider slæbe disse ting med mig.

men tingene er jo stadig mine. ikke voldsomt meget værd, men dog funktionelle og brugbare.

lejligheden er en andelslejlighed på 3½ værelse, 87mq, stuen, fælles vaskeri og diverse kælderfaciliteter i form af festlokale og cykelopbevaring.
vi har fjernvarme. der er helt nyinstalleret brusekabine i køkken, 2 år gammelt skønt varmluftkomfur og 3 år gammelt lækkert køleskab.
endvidere er der loftrum.

meget centralt på ydre nørrebro, med alt i indkøsmuligheder,banker, skoler og inst. og parker.
10 min på cykel til fælledparken, 5 min. til nørrebro runddel. metroen ved frb. station, 15 min på cykel og til nørreport st. og 5 min til nørrebro st.+ busser lige udenfor døren.

hvor meget kan man tillade sig at lægge oven i den pris jeg selv gir, når den så ligeledes er delvis møbleret?
er der nogen der kan vejlede mig lidt med det.....

ciao og på forhånd tak.
miss.j

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 21-06-07 20:25

Hejsa..

Noget af det du skal tænke på er at efter man kommer over et vist husleje indtægt om måneden i 2004 var det 2500 kr. skal du betale skat af indtægten...! Endvidere er et godt pejlepunkt lignende lejligheder i området hvad tager de for leje af lejhed. At den er møbleret burde i forhold til prisen ikke have noget at sige, idet dette er en fordel for visse lejere....

Jeg tror uden at kende særlig meget til KBH at en pris under 7000 kr. mdr er meget billig.... Tager lige lidt udgangspunkt i Aalborg....

Husk du skal jo nok sætte lidt til side hvis noget af det ikke er så pænt når du kommer hjem..!

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 21-06-07 20:29

Hejsa
Syndes lige du skal tjekke den her hjemmeside med hensyn til betaling af skat for fremleje..

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=133774

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 21-06-07 20:32

Du skriver, at det er en andel. Det betyder efter min mening at du roligt kan lægge noget forrentning af andelen oven i huslejen. Hvis andelen er 500.000 kr. og forrentningen er 5% p.a. betyder det 25.000 kr. mere om året.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-06-07 20:33

At fremleje betyder jo bare i realiteten at en anden går ind og overtager dine rettigheder og pligter.

Det betyder så at den du fremlejer til skal have de samme betingelser som du selv.

Såvidt jeg ved er det ikke lovligt at fremleje en almennyttig bolig til en højere leje end den man selv giver, jeg tvivler også på at det er tilladt i en andelsforening.

Helt personligt ville jeg da betragte det som en ulempe at lejligheden var fyldt med møbler som en anden ikke gad attage med og i hvertfald ikke noget jeg skulle betale ekstra for

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-06-07 20:34

DER ER EN GYLDEN REGEL DER SIGER OM UDLEJNING.

BOLIGENS STAND:
RINGE STAND CA. 585,- KR PR. M2 PR. ÅR
PÆN VELHOLDT STAND CA. 750,- KR PR.M2 PR. ÅR
FLOT TIP TOP STAND CA 1000,- KR. PR M2. PR. ÅR

SÅ KOMMER ALT DET ANDET OVENI, DETTE ER REN HUSLEJE.

MEN SÅ KOMMER DET SELVFØLGELIG OGSÅ AN PÅ OM DET ER LANGT UDE PÅ LANDET, ELLER LIGE I NÆRHEDEN AF UDDANNELSES STEDERNE.

LANGT UDE FÅR DU MÅSKE KUN 3-400,- KR OG ALLERBEDST PLACERET KAN DET VÆRE LANGT OVER DE 1000,- KR PR. M2 PR. ÅR.

SOM DU KAN SE ER DET KUN DIG SELV, DER TIL SIDST KAN VURDERE DET.

HVOR MEGET DU SELV BETALER PÅ DINE LÅN, ER SAGEN GANSKE UNDERORDNET.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 21-06-07 20:46

alle uddannelsessteder er lige rundt om hjørnet. universitetet, rigshospitalet, landbohøjskolen, kbc. panum. det hele...

jeg bor jo ikke langt ude på landet når jeg bor i københavn.

jeg må godt tage extra for en fremleje. disse spørgsmål er ordnet, har talt med formand og administrator.
og selvfølgelig skal man betale extra for en delvis møbleret lejlighed, hvis tingene blir ødelagt, ligesom andre ting kan blive ødelagt.
folk der vil leje den, ved jo den er møbleret og det kan i mange tilfælde være en fordel.
min andelsværdi er 1.1650,-
jeg har ingen lån. den blev købt kontant for 14 år siden.
kender ikke noget til den der regel .
og har aldrig hørt om at skulle betale skat af andres husleje.
dewt er jo stadig min lejlighed og jeg lejer den jo bare ud til en anden mens jeg er væk.
så ville administrator ha fortalt mig om det da jeg snakkede med ham.
selvfølgeloig hvis jeg tager 10.000,- om mdr...så er det jo ågerpriser, men så har lejeren jo også ret til at gå til huslejenævnet.

jeg ved godt hvad det er at fremleje....

mangler bare at finde ud af, hvad er en rimelig og human pris at ta for de faciliteter jeg har beskrevet i mit indlæg og intet andet.......

ciao j.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 21-06-07 22:03

Det du siger med at betale skat er at når du fremlejer din lejlighed, der har du formodentlig en merindtjening end dine faktiske udgifter, denne indtjening skal du betale skat efter, dette er reelt en indtjening som du vil have. Og som alle ved i DK skal man betale skat af indtjening. Tag lige og læs det, selvom din administrator ikke har fortalt noget om det.. Det kan jo være at hun/han ikke er bekendt med dette. Det ville være træls med en ubehagelig efterregning ikke..

Jeg vil mene udfra de kritiere der er stilt op, hvis det var en lejlighed i aalborg at prisen burde ligge mellem 7-8000 kr. Ved godt at priserne er noget højere i KBH, men tænk lige hvad kunne du selv tænke dig at betale for en sådan lejlighed som din... Hvis ikke du ejede den.....

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 21-06-07 22:09

UPS kan lige se det ikke har noget med merindtjening men lejeindtægten du skal betale skat af - bundfradrag. Idet din andel formodentlig ikke overstiger over 2 milll er bundfradraget 24000 kr.

dvs leje + acconto vand - bundfradrag = til beskatning....

Dette er jo også logisk idet de udgifter du har til lejligheden ville du jo alligevel have haft selvom du ikke fremlejede den...!

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 22-06-07 07:20

Her i midtjylland hvor jeg er i øjeblikket lejer mange ud til Polakker. De udlejer pr. seng, og det er typisk 1500-2000 kr om måneden. Men du kan sikkert gøre som du selv vil, det gør andre jo.
Jeg kender een der har købt et billigt hus, og sat 19 senge ind i diverse værelser, og Polakkerne betaler hver 2000 kr for en måned her. Det er jo en god indkomst, men om det er tilladt ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : jomi01

Dato : 23-06-07 16:15

Du skal spørge i kommunen hvad du må udleje den for, det har vist noget med beskatning at gøre.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 23-06-07 16:21

hvorfor kommunen? det er jo ikke en kommunal lejlighed men andelslejlighed.
miss.j

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-07-07 14:20

En tommelfingerregel ved fremleje er 90% af de samlede udgifter. De sidste 10% skal du selv betale, så får du ikke vrøvl med skattefar.

Fremleje er ikke en forretning, men en både at beholde lejligheden i en priode hvor man ikke lige skal bruge den

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-07-07 18:29

nixen....jeg skal ikke selv stå for nogen udgifter selv, når jeg fremlejer..der er noget du har misforstået....når jeg fremlejer den, er den ikke min i den periode en anden bor der...eller det vil sige det er min,(da det er mig der står som ejer), men jeg udlejer den til anden hånd, som dermed står for de alm. udgifter og vedligeholdelse.
ifølge lejekontragten har man visse retigheder som lejer og forpligtelser ligesom man har i en hvilken som helst anden lejelejlighed.og man skal ovderholde de regler og love der e rvedtaget i andelsforeningen.
det eneste jeg var interesseret i at vide med mit stillede spørgsmål var, hvor meget man kan tillade sig at tage mere end den "normale" leje, når man fremlejer delvis møbleret.lejer er indforstået med møblerne og hvis vedkommende ikke gider dem, sættes de på loftrum.og jeg gider ikke tjene på det, for jeg gider ikke alt det bøvl med skattevæsnet bagefter.
mvh..miss.j

Annuller spørgsmålet
Fra : missjosephine

Dato : 20-07-07 00:20

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål