/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Fedt eller kalorier?
Fra : mr-question
Vist : 499 gange
50 point
Dato : 21-06-07 18:54

Når man skal tabe sig, hvad skal man så kigge på?? Fedt eller kalorier??
For på løbebåndet står der jo hvad man taber af kalorier..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-06-07 19:23

ja kalorier og fedt og sukker er jo nogenlunde samme sag. Der er lidt on det lher.http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-06-07 19:37

For at forbrænde fedt, kræves der energi. Energien kan udregnes i kJ (kilo Joule eller den lidt gammeldaws enhed kcal (kilo-kalorier).

Når du løber på løbebåndet, kræver det en vis energi, og den opgives i dit tilfælde som kcal. Det tal du får at vide er altså hvor meget arbejde du har leveret, opgivet i kcal.

For at forbrænde 100g rent fedt kræves et arbejde på omkring 3800kJ.

1 kcal * 4,184 kJ/kcal= 4,184 kJ

Hvis man løber i en time, så forbrænder man omtrent 1209 kcal * 4,184 = 5058kJ

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-06-07 19:50

Med andre ord, du skal kigge på din kost, og finde ud af hvad den indeholder af energi.

Dernæst har du alle dine almindelige sysler (arbejde, havearbejde, bil og cykelkørsel, gang osv. osv) der kræver en vis energimængde. Alt dette kræver for unge kvinder ca. 8400kJ/døgn, og for ungfe mænd omkring 11700kJ/døgn.

Dvs. hvis du "spiser energi" svarende til 8400kJ så skal du forbrænde mere end dette ved at motionere.

Valg af kost har selvfølgelig også indflydelse - hvis du skærer ned på kulhydraterne (altså undgår for meget hvidt brød, kartofler, pasta, ris o .lign.), er kroppen "tvunget" til at begynde at forbrænde fedtdepoterne. Vil du ikke undvære brød og lignende, så vælg fuldkornsudgaverne, da lange kostfibre (som også er kulhydrater) kræver mere energi at forbrænde.

Det er f.eks. dette "Lene Hansson"s og "Atkins" slanke-koncepter går ud på.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-06-07 20:23

LEV ALMINDELIGT SUNDT.

BEGYND MED AT FINDE UD AF HVOR MANGE KALORIER DER ER I DE FORSKELLIGE MADVARER.
KØB DIG EN VÆGT, DER KAN VEJE NED TIL 1 GR.

INDTAG SÅ 1100 KALORIER OM DAGEN, EN SYNDIGHED, TÆLLER DU BARE MED.
HVIS DU ER MERE SULTEN, SÅ DRIK VAND, SÅ FORTYNDER DU MAVESYREN, DET TAGER SULTEN.

EFTER EN UGE HAR DU CA. TABT. 1-2 KG.
DE EFTERFØLGENDE UGER TABER DU 1/2 - 1 KG OM UGEN.

JEG GÅR UD FRA DU ER NORMAL, OG IKKE SENGELIGGENDE, SÅ DU RØRER DIG NORMALT.

HVIS DU MOTIONERER HELT VILD FOR AT TABE DIG, OG DU PLUDSELIG STOPPER, TAGER DU DET HELE OG MERE END DET, PÅ IGEN.

HVIS DU SPISER EN OSTEMAD, OG LØBER DIG EN TUR FOR AT TABE DEN, ER DU SÅ SULTEN, NÅR DU KOMMER HJEM, AT DU SPISER 2 OSTEMADDER MERE.

HVIS DU FORSTÅR HVAD JEG MENER.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-07 12:14

Der er nogen som tror at man kun kan blive fed af at spise fedt. Sådan er det ikke
Man bliver heller ikke sød af at spise sukker.( kulhydrat)
Man får heller ikke muskler og bliver stærk af at spise protein.

Alle tre sødevaregrupper indgår i stofskiftet og forbrændes for at skaffe legemet den nødvendige energi til fysisk arbejde og til livsprocesserne, som også er der når vi er i hvile.

Føde med alle tre plus noget mere er nødvendige for at vi kan få nødvendige byggesten til kroppen.
Men det er kun en minimal del af føden, som går til det formål, det meste forbrændes for at skaffe energi.
Hvis man indtager for meget føde oplagres der fedt, enten ved at der af andre stoffer dannes fedt, eller ved at fedtforbrænding substitueres af anden forbrænding.

Brutto resultatet er, at man bliver fed af al slags for meget mad, uanset hvad slags det er.

Ved substitueringen er det ikke alt, der tæller lige meget, og derfor bruger man kalorietabellerne til at vurdere efter. I teknikken hedder det kcal, men der er årelang tradition for at ernæringsfolk skriver det som " kalorier".

Det er ernæringsmæssigt farligt at spise for ensidigt, og for ekssempel helt undgå fedt. S får man ikke de essentielle fedtsyrer, og heller ikke de fedtopløselige vigtige vitaminer.
Selv fra vitaminpiller optages de ikke uden samtidig fedtindtagelse.

Kommentar
Fra : Kelina

Dato : 10-07-07 15:32

Jeg kikker altid på kcal.
Og der må helst ikke være over 100kcal pr. 100g.
Men fedtprocenten skal heller ikek være for høj hellere.