/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Navn på hæk?
Fra : vith
Vist : 1626 gange
100 point
Dato : 21-06-07 17:21

Jeg har en hæk jeg ikke kan identificere. Den er løvfældende og har aflange grønne blade. Den har fået gule blomster som efterhånden bliver mørkerøde og så kommer der sorte bær inden i blomsten. Sådan ser den ud lige nu.
Hvad er det for en hæk, hvad hedder den og kan man lave stiklinger - og hvordan?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-06-07 17:54

Kan det være såddan en ?
http://www.bakker.dk/Catalog/Productdetail.aspx?parentcategoryname=56&selectedcategoryname=58&productid=5964&R=5964-010

Er den rigtig "firkantet" eller er det store runde buske ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-07 17:58

Min første tanke var at det er en Potentil, men der passser det ikke med bladene

http://images.google.dk/images?q=potentil&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

Er det ikke muligt at du kan tage et billede af hækken og sætte det ind her

http://www.peecee.dk/

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-07 18:01

Hej Klojs
Desværre - det er det ikke. Blomsterne er mindre, har nærmest kun 2 blade og så sidder der et par sorte bær indeni. Jeg ved ikke hvilken form hækken har, for den var klippet da jeg flyttede ind. Men tak for forslaget.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-06-07 18:07

aflange blade? Er de ikke fligede? Lange flige? jeg forestiller mig at det er en spirea. Den kan du tage stiklinger af nu. De bløde skud sættes langs yderkanten af en stor urtepotte, vandes, der trækkes en hvid plastpose over, den sættes varm og i skygge. Den eneste fare er at de mugner fordi posen skal være lufttæt, det tager ca 6 uger inden de har rødder og plasten kan fjernes. for at undgå at de mugner tages kun en lille top med en tre blade. De skal ikke åbnes for eller vandes i de 6 uger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-07 18:10
Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-06-07 18:15

Noget her du kan genkende ?

http://www.faerdighaek.dk/PFHsortimentbeskriv.htm

Ellers må du simpelthen igang her fra en ende af. Kan da sige at den første på listen ikke ligner det du beskriver.

http://da.wikipedia.org/wiki/Buske_i_Danmark

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-06-07 18:16

Glemte lige denne, hvor du kan se en begrænset beskrivelse

http://www.dueplant.dk/plantebase/dan-bot/dhaek/dhaekaj.html

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-07 18:29

Hej Nordsted1

Der kom jeg nok lige på arbejde, den mulighed ke4ndte jeg ikke, men så fik jeg lært det.
Her er links til billederne jeg lige har taget.

http://peecee.dk/?id=53901

http://peecee.dk/?id=53902

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-07 18:44

Vith.... Man skal lærer så længe man lever, eller hvordan det nu er

Jeg gi'r op, sådan en tror jeg ikke jeg har set tidligere.

Hvis ikke der kommer en "buskkyndig" på banen, må du klippe lidt af hækken og tage med på en planteskole

Følger spændt med på sidelinjen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-07 18:46

Vedr. det at lave stiklinger, ville jeg forsøge med et par små grene, komme dem i en mørk flaske med vand, og se om de ikke slår rødder. Evt. bøje en gren ned på jorden og lægge en sten og jord over. (stenen for at holde grenen nede)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-06-07 19:41

Mange buske kan formeres ved at bøjle en gre ned, så den er dækket med jord. den metode jeg nævnte er den proffessionelle anvender, Den kan forbedres ved at dyppe rodenden af stiklingerne i Floramon, det fåes i planteskoler og er et roddannerhormon. Metoden med at stikke dem i en flaske med vand, kan også lykkes. De danner en del hlvide rødder - vandrødder - når de så bliver stukket i jord skal de til at danne det rodsystem der skal optage næring, til trods for det lykkes den metode tit især med stueplanter.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-07 22:30

Tak for de mange forslag til hvordan jeg kan lave stiklinger, men da jeg planlægger at forlænge hækken med ca. 100 m, er det temmelig mange stiklinger, derfor vil jeg gerne vide præcis hvilken metode der er mest effektiv til netop denne hæk. Det kræver nok at jeg ved hvad det er for en hæk - og det ved jeg stadig ikke!

Er der virkelig slet ikke nogen herinde, der ved det?

Venter spændt!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-06-07 23:07

Den metode jeg forsøgte at beskrive hedder "urteagtge stiklinger". Jeg valgte den fordi den kan anvendes til de allerfleste buske. Når du skal bruge en tre fire hundrede stiklinger, er det jo ikke nok med en urtepotte! Du må lave en række i haven og dække med hvid plalstgolie. Her er metoden beskrevet: http://www.dr.dk/DR2/seerneshave/Haveråd/20060315002955.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-07 23:13

Prøv at sende dine billeder hertil

http://www.kolding.dk/geografisk_have/0028299.asp

Iih den Korea kornel -Cornus kousa- faldt jeg for da jeg var på besøg i haven for nylig, er den ikke bare smuk??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-07 23:26

Hej Valde
Det skulle da godt nok være en stor urtepotte!
De nye skud er godt nok urteagtige, men resten (det gamle) er træagtigt, så jeg ved ikke - er det hele planten, der skal være urteagtig?
Jeg har forsøgt at skære både nye skud og træagtige smågrene af og sætte dem ned i jorden (det har jeg hørt man kan gøre med liguster), men de visner ret hurtigt. Måske fordi jeg ikke begrænsede antallet af blade, som der står i dit sidste link!?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-07 23:28

Californisk gedeblad vil jeg gætte på, den har små gule klokkeformede blomster, som senere bliver som de billeder du viser.

En meget brugt hæk og læbælteplante

http://www.ihaven.dk/lex.asp?ID=7

mvh dova

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-07 23:53

Hej Nordsted1
Jo, den er meget smuk, den Korea (har du stiklinger?)
Jeg har nu sendt en forespørgsel til Geografisk Have - så er det spændende om de kender den.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-06-07 01:04

Og hvis de svigter dig i Geografisk... så klip en lille gren af, en hvor både blomst og bær er på, put den i en plastikpose sammen med en klump køkkenrulle (et stk. køkkenrulle som du har gjort godt vådt under den kolde hane - og derefter har vredet godt ). Luk for posen og afsted til nærmeste planteskole

Jeg ved heller ikke hvad det er for en, jeg synes ellers jeg kender mange planter osv. - men denne genkender jeg ikke, men den er da helt utrolig smuk og meget meget dekorativ. Jeg ville osse gerne vide hvad den hedder - håber du skriver her, når du får et navn på den

Venlig hilsen og natnat fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 05:46

Vith... Nej jeg har ikke nogle stiklinger af den Korea Kornel, den skulle være til at købe.

Jeg kan se du skriver du har skåret grene af og sat i jorden, det er ikke den metode jeg ville prøve.

Jeg ville bukke en gren fra busken ned så den rammer jorden og derefter lægge en sten på, så grenen bliver liggende og derefter komme jord på.

Eller klippe grene af og sætte i vand i en mørk flaske

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-06-07 11:47

Tusind tak, dova!
Du har ret - det er en CALIFORNISK GEDEBLAD! (Lonicera xylosteoides)
Den er iflg. dit link i familie med kaprifolie.

Så mangler jeg bare at vide, hvordan jeg bedst laver stiklinger

(kan man dele pointene mellem flere????)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 12:30

Godt det lykkedes.

Nej du kan ikke umiddelbart dele point mellem flere, den eneste måde man kan gøre det på er, at oprette spørgsmål med nick'et i spørgsmålslinjen, og henvise til dette spørgsmål.

Prøv at lave stiklinger ved at sætte grene i vand, alm. kabrifolie vil da gerne sætte rødder på denne måde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-06-07 13:09

Når der er bær på, så er der givetvis også frø.
Tidligere konsulent i Jysk haveselskab Helge Petersen, har givet en anvisning på frøformering af forskellige buske - jeg husker jo ikke on din hæk var iblandt - Han sagde at man ikke skulle så den slags om foråret; men derinod som Vorherre ville gøre. Altså når de falder af. De skal ligge i jorden vinteren igennem og få vekslende frost tø fugt, så skulle de være parat til spiring om foråret. Jeg har prøvet ned forskelligt, dog ikke gedeblad, de lykkedes alle. Også Liguster de gror jo også bare man stikker en tør pind i jorden.
Her er et link til havenyt. De har eksperter man kan spørge on forskelligt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-06-07 13:11

Glemte linket: http://www.havenyt.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 13:22

Her er så yderligere en variant i hvordan du kan formerer hækken, gren med fod, men kik hele
indlægget igennem, der er også et par gentagelser

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=47082

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 13:23
Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-07 14:32

Du skal lave stiklinger af den på følgende måde:

klip nogen grenstykker ca 6-7 cm lange, hvor der midt på sidder et par blade.......du kan sagtens bare tage en lang gren og klippe i stykker på den måde

De grenstykker sætter du i fugtig jord i potter , sådan at bunden af bladene er i ´jordoverfladen.....og så pakker du potterne ind i plasticposer for at holde på fugten.

Det er bedst at lave stiklingene hen i juli måned.

mvh dova

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-06-07 17:39

I skal have tusind tak allesammen for alle jeres forslag og gode råd - jeg er overvældet!

KONKLUSIONEN er, at min hæk er en Californisk Gedeblad. Det latinske navn er Lonicera xylosteoides eller Lonicera ledebourii (i nogle links står det ene og i andre det andet).

Mht. stiklinger er der ikke entydige svar. Jeg har derfor besluttet, at når hækken alligevel snart skal klippes, vil jeg afprøve alle jeres forslag - så må der da være noget der lykkes!

For en måneds tid siden klippede jeg cirka 50 stykker af, både urteagtige nye skud og ældre træagtige. Disse stak jeg bare ned i jorden for enden af kartoffelrækkerne. Få dage efter så det ud til, at alle bladene bare visnede og så opgav jeg den metode og har ikke kigget til dem side. Nu har jeg lige været ude og kigge, og det viser sig, at under ukrudtet er der faktisk 9 af dem der vokser!! Halvdelen har fået 5-6 nye blade og en enkelt har endda fået et sideskud.

Pointene går til dova, der identificerede hækken.

Endnu en gang - tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 22-06-07 17:42

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 17:55

Selv tak, godt det lykkedes at få opklaret mysteriet.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-06-07 15:24

Hej alle interesserede!

Her er så afslutningen:

Jeg har fået svar fra geografiskhave@kolding.dk

som skriver, at det er en gedeblad, Lonicera ledebourii "Vian"

og den er let at formere via stiklinger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-06-07 16:04

Så var Dova da på sporet. Efter jeg havde været i Koling skrev jeg til dem vedr. den Korea Kornel, jeg kunne ikke se navnet derovre og kunne godt tænke mig at få oplyst navnet, for sådan en må jeg da eje på et tidspunkt, derfor vidste jeg at de helt sikkert også ville hjælpe dig.

Godt du fik den fornødne hjælp. Pøj pøj med stiklingerne

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-09-07 14:18

Opfølgning til dem det måtte interessere:

Jeg fik rigtig mange gode ideer til hvordan jeg kunne lave stiklinger, og da jeg skulle bruge mange sprang jeg over hvor gærdet var lavest.

Der blev klippet hæk og alt afklippet blev mere eller mindre ukritisk stukket i nyfræset jord efter at de nederste blade var fjernet.

Det blev til ca. 1700 stiklinger og håbet var at omkring halvdelen ville overleve.

Efter 2½ måned i jorden viser det sig at ca. 1695 har overlevet - så nu er der til mange meter hæk.

Og så sagde min gamle dansklærerinde at man aldrig skal springe over hvor gærdet er lavest!!

http://peecee.dk/?id=68317
http://peecee.dk/?id=68318

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-09-07 14:43

Hej vith... dejligt at hører at du fik så mange planter ud af det, det er måske lige før du har fået for mange

Tak fordi du tog dig tid til en opfølgning

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-09-07 16:51

Hils din gamle dansklæreride og sig: Man skal da altid sprige over hvor gærdet er lavest, alt andet ser da dumt ud, hvis man da ikke ligefrem er højdespringer.

Man ved jo nok hvad hun mener, "nemlig gør dit arbejde ordentligt" Det har du jo så også gjort - tillykke!