/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergisk Hund anbefal foder
Fra : GIBben
Vist : 3610 gange
100 point
Dato : 21-06-07 11:14

Vores rottweiller blandingstæve har netop fået konstateret allergi.

Hun har kløet sig helt voldsomt i en periode på ca 2½ mdr. men i starten mente dyrlægen blot det var loppeallergi fordi hun er meget følsom.
Det blev så ved så hun kom til dyrlæge der nu mente hun var allergisk. De har startet hende ud med Royal Canin Hypoallergenic, men det koster jo som bekendt en KRIG især for en hund på 44 kg.

(hun har indtil nu været fodret med Bosch Maxi Adult foder baseret på kylling)

Hun får tabletter og skal langsomt trappes ned for at se om foderet ændrer hendes kløe. Pt. klør hun sig ikke, men hvis hun begynder igen konkluderer dyrlægen at det ikke er foderet hun er allergisk over for, men noget andet. Der skal herefter tages prøver.

SÅFREMT der er tale om foderallergi er jeg meget interesseret i at høre om andre typer hyperallergiske fodremidler der koster max 375-400kr/pr 15kg. Kender i nogle ? (Det skal ikke bare være lam/ris etc. men allergi fodre)

Indtil nu må vi fortsætte med RC og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 21-06-07 11:38

Øv det er altid ærgerligt. når en hund får konstateret allergi.
Jeg ved at flere med allergihunde, godt kan bruge Fromm, da der ikke er tilsat hvede og majs. Du kan evt. læse mere om Fromm her: http://hundeogkattefoder.dk/fromm.htm

God bedring

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 21-06-07 13:31

Hej GIBben
Jeg har selv haft en hvid amstaff som desvære måtte aflive sidste år i pga allergi... Hun havde det der hedder atopi.( indhalerings allergi)
dvs det sådan set er næsten alt hun var allergisk overfor...
Hun fik fodret fra Sportsmann Pride med lam og ris...
Hun fik medicin Prednisolon... og jeg håber da ikke at det er det dumme medicin at du har fået til din hund , for det åd nemlig hendes indre organger op...
Vi havde ofret næsten 18000 kr på hende ved dyrelægen med div prøver og skrab osv...
Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis jeg kan hjælpe dig...
venlig hilsen
gitte

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-06-07 14:01

Nu er det jo ikke sikkert, at det er foder-allergi..

Hvis de piller hun får er Medrol eller prednisolon eller noget tredie binyrebarkhormon, så kløer hun sig IKKE. --Lige meget hvilken type allergi, hun har.

Hvor gammel er hun??

Jeg ville nok forsøge mig med BARF-fodring. Der er flere, der har haft succes med at fodre allergihunde med BARF. Det kræver noget fryserkapacitet, men ellers tror jeg ikke, det er dyrere end de forskellige special-tørfodere.

http://www.madtilhunden.dk/barf.htm

Fordelen ved BARF er også, at hvis din hund skulle vise sig at have støvmideallergi, så kan du ALLIGEVEL ikke fortsætte med at give hende tørfoder. For alle produkter, der indeholder tørrede vegetabilske bestanddele, indeholder også lagermider, der er nært beslægtede med støvmider.

Her kan du se lidt om priser:

http://www.barf.dk/shop/frontpage.html

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 21-06-07 14:04

Det var ikke særligt venligt af jeres dyrlæge, at han ikke oplyste jer om at Prednison præparater afkorter hundens liv. Man kan bliver nødt til at give hunden prednison, hvis alle andre muligheder er prøvet, og så kan man diskuttere om hunden skal have et kortere liv uden smerter/gener. Men man bør som hundeejer absolut få muligheden for et valg.

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 21-06-07 14:21

Lad mig lige slå fast at hun IKKE får predisilon.

Vores dyrlæge sagde hun kunne tilbyde det, men at hun ikke ville anbefale det, idet hun ikke ville give det til sin egen hund.

Jeg er ikke hjemme så jeg kan ikke lige se hvad det hedder, men jeg ved det var noget andet, blot for at tage lidt af kløen indtil foderet tager sin virkning.
Tabletterne blev trappet ned i sidste uge og skal trappes ned igen nu her i morgen.

Hun er ikke holdt 100% op med at kløe, men det er aftaget meget.

Bine er kun 2 år gammel og hun har fået samme foder siden hun var hvalp (Vi skiftede jo naturligvis til voksenfoder da hun blev voksen, men stadig samme mærke).

Det er supersvært med allergi men et eller andet sted så håber jeg da det er foderallergi for det er da det nemmeste at kurere for hunden. Så skal man ikke igennem alle de prøver og tests, som vores dyrlæge fortalte os kunne tage op til et år at få klarlagt (Dyrlægen er allergiexpert).

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-06-07 15:35

Når Bine er 2 år, så KAN du være "heldig" at det "bare" er foderallergi...
For det meste viser inhalationsallergierne sig tidligere. Min hanhund var kun 7-8 mdr da han startede med at klø sig og smide pelsen.

Jeg kan ikke rigtig finde noget om det foder, Bine har levet af. Det KAN have indholdsstoffer, der i længden giver risiko for allergi...

Men det er godt, du har en fornuftig dyrlæge. Hun lyder næsten som min..

Prøv at snakke med hende om BARF fodring. Hvis du kan overskue det, så giver det også mulighed for at lade Bine starte med at leve af ganske få forskellige ting. Hvis hun bliver symptomfri af det, så kan man prøve at tilsætte en ekstra ting og se, om det går godt.. Din dyrlæge kan hjælpe dig med at lave en foderplan.

Her er lige en side mere om allergi og råfodring:
http://www.123hjemmeside.dk/Lunamus/4867327

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 21-06-07 17:01

Jeg fandt indholdsfortegnelsen på Bosch Adult maxi, og der er desværre majs som første ingrediens, dvs at det er det, der er mest af i fodret. Så er der også meget hvede i foderet, og hvede er et kendt allergen. Siden kan ses her: http://www.bosch-tiernahrung.de/en/produkte.php?x=showprod_hund2&cat=9

Der ER forskel på pris og kvalitet: Et billigt foder skiller sig ud ved, at størstedelen af proteinkilden kommer fra majs, hvede, korn, eller soja. Det er en billigere proteinkilde, og derfor kan foderet sælges til lavpris. Er det et kvalitetsfoder, vil proteinkilden være animalsk og typisk komme fra kylling eller lam, kødet er ofte tørret og malet til kødmel.

Lad os håbe at det er foderet som har givet allergi.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-06-07 22:49

Jeg har selv en allergi-hund, som har været igennem alle mulige allergi-tests uden resultat. Dyrlægen kunne konstatere, at han er allergisk, blot kunne det ikke konstateres overfor hvad.
Allergien giver sig udslag i kløeende røde pletter på poter og pletvis på kroppen. Efter næsten 1 år på penicilin, kunne min hund ikke klare mere og begyndte at kaste op. Så jeg følte mig nødsaget til at gå nye veje.
Inden da havde jeg imidlertid prøvet alle mulige slags allergifodre af - uden resultat. Jeg gil også over til BARF i en periode, men heller ikke dette gav nogen ændring.
Det eneste, der har hjulpet på min hund, er urtetabletter fra Wolle. Så han får 16 urtepiller i sit foder hver dag, + 1 Immolina (algeprodukt som booster immunforsvaret) + 1 Ultra Omega 3-6-9 (fiskeolie samt 2 andre olier, som er gode mod hudlidelser).
Det har hjulpet så markant, at min dyrlæge har sagt, at jeg endelig bare skal blive ved på denne måde.
Han får ikke allergi tørfoder, da jeg endnu ikke har oplevet et foder, der hjalp ham, men han får et godt produkt fra Oliver's.
Det kan jo være et utal af ting, jeres hund er allergisk overfor, så jeg ville nok lade hende teste, selvom det er dyrt, og selvom der stadig er den risiko, at der ikke kan konstateres noget bestemt, som forårsager det, som i min hunds tilfælde.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 22-06-07 00:36

Jeg har også hund med allergi..

Men seriøst find nu lige årsagen først, så tager vi den derfra. og små slag alle sammen. fordi man har allergihund behøver det jo ikke betyde masse penge ud af lommen, syntes i har det med at skræmme livet af folk pga lidt allergi

der mange der sælger godt allergifoder også som tørkost til rimlige priser...og hvad i så siger om tørfoder så har det hjulpet på min hund, den er helt over alt kløeriet.

Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-06-07 12:49

Det kommer jo helt an på hvad hunden er allergisk overfor.

Hvis det er foderallergi, så kan det være enormt svært at finde ud af. Det viser sig ikke bare i en test. Til gengæld er det jo ret let at løse problemet hvis man først har fundet ud af at hunden ikke kan tåle majs eller gluten.

Hvis det er inhalationsallergi, så kan det ved forskellige tests konstateres hvilke ting hunden er allergisk overfor. Om det er støvmider, pollen, fjer el.
Tit finder man ud af, at der er tale om flere forskellige ting, ---og der kan komme flere ting til i løbet af livet. Det kan være rigtig svært at undgå de ting, hunden ikke kan tåle.

Foderallergi skyldes tit, at hunden har været udsat for allergifremkaldende stoffer i foderet igennem længere tid (lavprisfoder).

Inhalationsallergi er tit arvelig, og næsten altid en allergi imod stoffer der er naturligt forekommende omkring os..

Forneden på denne side er der en god artikel af dyrlæge Kristian Pedersen fra Ålborg Dyrehospital:

http://www.123hjemmeside.dk/nicola/706454

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-06-07 13:33

Hvis du kigger på hjemmesiden www.kiplers.dk kan du læse om en hundejer, som hjalp sin meget syge hund af med alle hudproblemer efter den blev sat på BARF kost. Man kan også maile til denne hundejer, som siger at hun stiller sig til rådighed, hvis man har nogen spørgsmål.

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 27-06-07 13:09

Jeg er virkeligt R A S E N D E lige nu.

Den første dyrlæge vi var inde hos sagde at hun aldrig ville anbefale prednisilon, da vi så kommer retur til allergieksperten ordinerer hun tabeletterne og vi går i gang.

Efter jeg skrev herinde gik jeg så hjem og læste indholdsfortegnelsen, og hvad fandt jeg ?

PREDNISILON!

Det er virkelig for dårligt at to dyrlæger fra samme klinik kan have så forskellige meninger.

Jeg tør ikke stoppe behandlingen af hende og kører videre som planlagt.

Bine er netop gået ned i dosis af tabletterne og jeg syns hun er begyndt at klø sig igen. Ikke voldsomt meget men hun klør, og det startede faktisk samme dag som dosis blev sat ned.

Hun er på 3. uge af foderet og jeg ville da mene det skulle have taget over på nuværende tidspunkt således hun ikke skulle klø mere hvis det var foderallergi ?

Hendes allergitegn FØR vi startede forløbet viste også udflåd i øjnene. Dette kan jeg ikke umiddelbart forbinde med foderallergi ?

Jeg tvivler desværre på foderet er synderen efterhånden.

I øvrigt vil jeg lige "forsvare" vores foder lidt. Bosch er absolut ikke et "billigt" foder. Det koster 450kr i vejl. pris for 15 kg. Vi valgte det netop fordi der var så mange gode ingridienser i og fordi det var et gennemtestet kvalitetsfoder.

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 27-06-07 13:10

I øvrigt vil jeg lige tilføje at Bosch hundefoder er hyppigt brugt i Schæfer-kredse hvor allergi er et udbredt problem (Vi har trænet i schæfer-regi og Bine er ½ schæfer)

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 27-06-07 13:15

GIBben
ikke for at gøre dig ked af det , men min hund døde af prednisolon ..... hendes indre organger sprang simpelthen.... de er så giftigt det medicin, men der virker skal det så lige siges...
du må meget gerne skrive til mig hvis jeg kan hjælpe dig....
hilsen
gitte

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 27-06-07 13:27

Hej Gitte!

Jeg er MEGET klar over at prednisilon er noget LORT rent ud sagt.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan jo ikke bare stoppe behandlingen ?

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 27-06-07 13:30

GIBben
nej det er rigtigt, men fortalte dig det jo også kun...
jeg skar lidt ned i hendes medicin, så hun kun fik ½ pille hver 3 dag....
man kan også få prednisolon i salve
ville bare hjælpe jo

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 27-06-07 13:44

Hej Gitte!

Jeg er superked af hvis jeg kom til at fremstå snerrende eller sur over dit indlæg.
Jeg er virkelig kun glad for I skriver og kommer med råd og vejledning herinde da jeg ikke har den fjerneste erfaring med allergi.

Jeg er ked af at det endte på den måde med din hund. Min dybeste medfølelse!

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 27-06-07 14:09

GIBben
Jeg har din fulde forståelse med din reaktion... kender det alt for godt selv ang min afdøde hund.... man er total i vilrede over når man kan se at ens kære hund lider....
Jeg har selv grædt mange tåre pga min hund for jeg kunne se at hun kløede så ufatlig meget og man kan ikke gøre noget...
men prøv med fodret lam og ris... det kørte vi på og det hjalp også meget på hendes kløe..
du kan se mine hunde her
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1563

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 27-06-07 14:18

Ok så er det et dyrt foder, men når jeg kigger på ingredienslisten, ser jeg majs og hvede, som er et kendt allergen.

Ingredients:
Maize, fresh poultry meat, wheat flour, wheat, wheat middlings, animal fat, fresh meat meal, barley, rice, beet pulp, fish meal, hydrolysed meat, yeast (dehydrated), peas, sodium chloride, potassium chloride, (NZ) green lipped mussel extract max. 0.25 % (nutritionally supports formation and function of cartilage), chicoree powder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-06-07 14:56

Ja... Min hund døde også af følgevirkninger efter prednisolon.

Han startede med piller da han var ca. 1 år og måtte stoppe med dem da han var ca. 3 år. Da han døde var han 4½ år.
---Fra han var 3 år blev han allergitestet og desensibiliseret. Og vi var lige sluppet fri for allergien.... da han fik en dødelig autoimmun sygdom -som var forårsaget af prednisolonen...

Det bedste råd jeg kan give dig er straks at gå i gang med at finde ud af, hvad din stakkels hund er allergisk overfor.

Hvis dyrlægen siger det er fødevareallergi, så gå øjeblikkelig over til at give din hund foder der består af max. TO ting, f.eks. kartofler og EN slags kød. Og det bliver du ved med at fodre med mindst den næste måned. Hvis du har kunnet trappe hendes medicin ned og måske helt stoppe, -og hun alligevel har det godt-- så kan du tilføje EN ting til menuen, -f.eks. ris eller en anden slags kød. Og så fortsætte med DEN menu til du er HELT sikker på, om hun kan tåle den eller ej. Altså min. en måned.
Allerhelst skulle du have en dyrlæge til at kontrollere, om der er en forbedring. Jeg tænker på, at din hund jo sikkert har røde skjolder eller udslet rundt omkring på kroppen?

Da min hund blev desensibiliseret, så blev han undersøgt en gang om ugen over hele kroppen. Og dyrlægen skrev hver gang nøjagtig ned, hvor meget udslet, han havde. Det var hos ham især poterne og lysken. Så han fik meget hurtigt lært at springe op på bordet, lægge sig på ryggen, og række poterne frem én efter én.. Det var praktisk, for han var en berner sennen på 50 kg.

Men det at have en hund med allergi, det er SÅ hårdt, at alle vi der har prøvet det, har nogle minder der gør rigtig ondt. Når vi advarer mod prednisolon, så er det jo fordi VI SELV har givet vores hunde det... Og det ER effektivt. Hvis ikke man kan få allergien under kontrol på anden måde, så KAN man give sin hund nogle få gode symptomfri år med prednisolon eller lignende. I dag bruger man vist lige så tit cytostatika... som jo også er ret giftigt...
Men det er slemt at være nødt til at give sin hund medicin, der med tiden vil slå den ihjel.....

Start med en meget begrænset menu nu, -når du alligevel ikke rigtig tror på dyrlægens foder...

En voksen hund kan sagtens leve på ganske få fødeemner i nogle måneder, så lad være med at give ekstra vitaminer eller kosttilskud.

Din hunds løbende øjne BEHØVER ikke at have noget med allergien at gøre? Det er meget almindeligt, at unge hunde får øjenbetændelse. Eller det kan være irritation hvis hun bliver luftet i marker med græspollen. Pollen kan irritere øjne og næse selv uden at man er allergisk.

Min dejlige Ramses levede glad og gerne af ris og kylling i 5-6 måneder. Han spiste 2-3 kyllinger om ugen... Dengang kunne man købe 5 for en "hund". Så det var ikke fordi det var så dyrt.. Ris bliver man jo ikke ruineret af.
Men Ramses havde IKKE foderallergi, -han havde inhalationsallergi. Han kunne bare ikke tåle tørfoder.

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 27-06-07 17:12

vi lige fortælle at vores hund fik medicin fra den var 1 år til den var 4 år....

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 28-06-07 13:35

Jeg hører med skræk på at jeres guldklumper har fået prednisilon i flere år.

Bine skal heldigvis kun have det ca 14 dage endnu (6 dage med 1 pille og 10 dage med ½). Så har hun fået det i 1 måned.
Herefter skal hun til dyrlægen igen og der skal tages stilling til om det ER foderallergi eller ej.

Hun skal IKKE have mere Prednisilon, det vil vi kraftigt stille os imod hvis vi bliver tilbudt. Men det var heller ikke planen.

Planen var at "nulstille" hende vha. medicinen og RC Allergifoderet.
Hvis dette viser sig ikke at virke, så skal hun testes og tests sendes til USA for at fastslå hvad hun så er allergisk overfor.

Vores dyrlæge sagde at de fleste allergier var foderallergi og det var jo så også det "billigste" hvis det var foderallergi, derfor ville hun ikke starte de større tests op før vi havde udelukket foderallergi.

Vi har hende heldigvis forsikret, så det gør ikke så meget om det bliver dyrt, men i sidste ende er det jo ikke pengene, men netop det at se på vores lille (store) guldklump lider sådan, og man intet kan gøre.
Hun er jo sådan en glad hund normalt, og hun har virkelig været "sig selv" under medicinen, men hun skal ikke være sig selv på prednisilon. - NEVER

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 28-06-07 13:37

Gitte - Skønne hunde. Jeg har aldrig set en hvid staff tæt på, de er egentlig rigtig kønne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-07 15:25

Ja, det er al den kløe og lidelse der ikke er til at holde ud. Og det er jo derfor man giver sin hund prednisolon -eller cytostatika- hvis man ikke kan få allergien under kontrol. Det er jo alligevel bedre end aflivning...

Jeg håber rigtig meget for jer, at det kun er få fødevarer Bine ikke kan tåle...

Det, at hun først har fået symptomer som 2-årig kunne jo godt tyde på, at det er noget i foderet hun er blevet allergisk overfor..

Og forhåbentlig har I et godt forsikringsselskab. Så er det kun medicin og selvrisiko hver anden måned, I kommer til at betale.. (--Det kan nu også være nok...)

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 02-07-07 10:48

Ja vi har heldigvis et godt selskab som betaler 80% af dyrlæge regningen.
Det syntes vores dyrlæge også vi skulle tjekke før vi begyndte behandlingen, og det gjorde vi.

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 04-07-07 13:43

UPDATE!

Vi er gået ned til en ½ pille (prednisilon) nu, og Kløen er tiltaget en hel del.

Det skete som ved sidste nedtrapning, nærmest allerede et par timer efter dosis blev sat ned.

Tvivlen er tilbage......jeg tror ikke det er foderallergi :(

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-07 15:19

....men det kan være foderallergi mod et af de stoffer, der er i det foder du får fra dyrlægen...

...Indholdet i dyrlægefoderet:

Citat
Ris, hydrolyseret sojaproteinisolat, animalsk fedt, mineralske salte, roetrævler, hydrolyseret fjerkrælever, vegetabilske olier (herunder boragoolie), zeolit, frugto-oligosakkarider (FOS), fiskeolie, L-tyrosin, kelaterede spormineraler, taurin, DL-methionin, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer.

(fra: http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=7063&lang=da )

Hvis din hund f.eks. er blevet allergisk overfor fjerkræ eller ris, så tåler hun HELLER IKKE dyrlægens foder...

Og du er HELT sikker på, at hun ikke får andet at spise end tørfoderet? IKKE noget med en bid brød eller en kiks i det skjulte? Har du BØRN i huset?

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 09-07-07 14:15

vi har holdt diæten 99% vil jeg sige.

Hun har fået pillerne i en lille klat leverpostej og så har hun fået et par blade icebergsalat i perioden.

Derudover er der røget et par kattelorte indenbords på vores gåture, men det er jo umuligt at gardere sig imod.

Vi har ikke børn i huset, kun voksne mennesker og jeg ved hun ikke har fået noget som helst ud over ovenstående.

Men ja du har helt ret, hvis det er kylling eller lign som dyrlægefoderet indeholder så er vi jo lige vidt :(

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-07 16:07

øuv... Det er ikke godt...
Det KUNNE selvfølgelig være leverpostejen... Men så burde symptomerne jo ikke blive værre når I trapper pillerne ned.. For så trapper I jo også leverpostejen ned..

Så der ER nok en risiko for at det er inhalationsallergi, -altså allergi overfor støvmider, pollen, fjer eller lignende...
Og så hjælper det ikke meget KUN at skifte foder..

Men du har vel en tid hos dyrlægen... Hvornår??

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 03-09-07 21:44

Hej GIBben.
Ved godt at det er længe siden du har skrevet dit indlæg, men jeg vil dog ikke forsømme at dele mine positive erfaringer med dig. Min hund er allergisk overfor lager-og husstøvmider som viste sig ved gentagende øregangsbetændelse og kløe. Så anbefalede en her på siden at jeg kiggede på kipler`s hjemmeside, og hold da op. Her fik jeg inspiration og mod til at sammesætte en foderplan til min hund der hedder : fodermængde 2-3% af kropsvægten, fordelt på 60% kød, 20% grønsager, 10% indmad og 10% andet. ( Jeg bruger kylling) Et andet sted læste jeg at man kun anbefaler rå kødfulde ben 1 gang om ugen. Af kød giver jeg kallun, dog max 30% af den samlede fodermængde, kaninkød, rensdyr,fisk,hest,and og nogen gange får han hytteost i stedet for kød. Han har aldrig haft det så godt som nu. Han har ikke vrøvl med sine øre mere, kløer sig ikke nær så meget, har ikke dårlig ånde, lugter ikke af hund og er meget mere frisk. Det er en fryd.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 03-09-07 21:48

Der burde nok stå 60% Kød/rå kødfulde ben.