/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvidløg mod lopper?
Fra : loef
Vist : 1674 gange
100 point
Dato : 21-06-07 10:37

Jeg har nogle katte som desværre var så uheldige at blive smittet med lopper. Vi har haft dem i bad 2 gange, de har været hos dyrlægen og fået fronline i nakken, jeg har spayet huset 2 gange og vasket al sengetøj m.v. ALLIGEVEL lever der stadigvæk nogle lopper på dem, som jeg har svært ved at få helt væk (bruger både tættekam og fingre). Nu har jeg fået noget hvidlægspasta fra en bekendt som påstår at hendes hunde og katte aldrig får lopper pga. de får 1/2 spiseskefuld hver dag. Er der nogen herinde som har erfaringer med det?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-07 10:56

alle former for løg er giftige for en kat - selv en smule i lidt sovs - så tænk dig om .

læs afsnit 18 her så ved du hvad det drejer sig om :

http://www.hundeleksikon.dk/katspsv.html

et lille ps - nogen katte får bare lopper - andre slet ikke - jeg tror aldrig man finder grunden til det

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-06-07 11:08

Efter min erfaring (gennem mange år som opdrætter), er der ingen overbevisende resultat med hvidløgsprodukter for at holde lopperne væk.
Jer foreslår du giver dine katte Advantage vet., i nakken, da det er en kendt sag at lopperne efterhånden er blevet resistente mod FrontLine vet. Giv din katte dette med 3 -4 ugers mellemrum, og du er lopperne kvit.
Hvis du har haft rigtig mange lopper, så skal du være klar over at de voksne lopper dør, men æg og larver overlever i mange tilfælde. Det er disse der klækkes og lever som nye lopper i kattens pels. Vælg et loppemiddel med Methopren f.eks. til omgivelserne, hvis man som sagt har haft mange lopper. Spray også ind i støvsugeren, for her kan mange lopper og æg overleve. Dryp i nakken kan normalt tage hele loppeplagen, men er loppeangrebet og arealet stort, kan det tage lidt tid før plagen er 100% væk. Lidt tålmodighed kræves. Som sagt, behandle dine dyr med 3-4 ugers mellemrum. Hvis dine katte færdes frit udenfor, så giv dem jævnligt en loppekur til forebyggelse mod nye storangreb.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 21-06-07 11:23

det er helt korrekt som "akle" skriver:

"Hvis du har haft rigtig mange lopper, så skal du være klar over at de voksne lopper dør, men æg og larver overlever i mange tilfælde. Det er disse der klækkes og lever som nye lopper i kattens pels"

Derfor anbefales det når katten er så hårdt ramt, at den får en pipette, efterfulgt af en 10 dage efter.
så er det ellers med 3-4 ugers mellemrum

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-06-07 12:12

Hvis jeg var loppe ville jeg hoppe langt væk, hvis der er den mindste lugt af hvidløg, _.) Jeg ved ikke om det virker. Problemet kan nemt være dine gulvtæpper. Loppeæg klæber fast i tæpperne og de kan ligge i dvale i måneder, for derefter at vågne op i varmen, derfor er problemet stort netop nu. Støvsugeren virker ikke så meget som man tror. Jeg ved ikke hvad du skal bruge til at spraye tæpperne med. Spørg dyrlægen, apoteket eller i Matas.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-06-07 12:16
Kommentar
Fra : myes

Dato : 22-06-07 16:09

Jeg har godt nok hørt at det der med løg til katte eller dyr generelt ikke skulle være videre sundt. Men Jeg havde for nogle år siden en kat som havde mange lopper og der fik vi nogle små kuglerunde tabletter af en bekendt der havde mange katte hun sagde dem gav hun sine katte og de havde næsten aldrig nogle lopper. Den er også nemmere at give katten end pasta Og de skulle vist heller ikke være så slemme at de havde hvidløgsånde.
Men vi prøvede og de virkede og katten endte da alligevel med at blive 16 år, så mon ikke den levedet et godt liv.
Må nok desværre erkende jeg ikke kan huske hvor de var købt henne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-06-07 21:37

Jeg har aldrig hørt om pasta til katte mod lopper. Mon ikke du myes tænker på pasta mod orm.
Dryp i kattens nakke er vel såre enkelt og til og med meget effektivt.Desuden holder effekten i tæmmelig lang tid.
MVH Akle

Kommentar
Fra : myes

Dato : 23-06-07 08:46

Hej Akle..
Må jeg lige henvise til loef som har lagt indlægget ind,som selv har skrevet vedkommende har fået noget pasta?*Griner* det var ikke mig. Men der stod hun havde fået noget pasta til katten og det er det jeg mener må være nemmere at give i pilleform end pasta

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-06-07 13:55

OK. læste det nok lidt for hurtigt, da vi jo er enige om det nemme eller ej.
Sorry!
MVH Akle

Kommentar
Fra : loef

Dato : 26-06-07 09:38

Til Thai_dk: Jeg var hos dyrlægen i går og hun sagde, at der helst skulle gå 1 måned før de måtte få en ny omgang pipette i nakken, så jeg tør ikke give dem det her 14 dage efter. I stedet har jeg nu bestilt nogle piller på apoteket, som jeg skal afhente i dag.

Så håber jeg at vi bliver de små bæster kvit, for det er virkelig belastende. Jeg har som ovenfor skrevet vasket ALT hvad der kan vaskes - spayet huset 2 gange og haft kattene i bad 2 gange.
Jeg sidder dagligt med tættekam og alligevel er har min familie og jeg loppebid alle vegne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-06-07 09:58

Ku´det være jeres lopper er resistente? - som jeg har nævnt tidligere!
Vent den foreskrevne tid, og prøv et andet mærke i nakken.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-09-07 20:08

Selv har vi døjet meget med lopper i år - plejer vi ellers ikke fordi vores katte er indekatte!!

Nå, men omgivelserne behandler vi med "Trinol 810" som kan købes i f.eks. byggemarkeder, superbrugsen osv.
Prisen er ca. 180 kr. for en liter (det gav vi for vores sidste - hos en stor dyrehandler i Ribe), og det holder altså LAAANG tid.
Alle omgivelser får en tur - og det er altså effektivt!!
Bedst er det også, at det tager alt kryb (fluer, myg m.v.).
Vi har plast-karme - og tager hvert år en tør klud og sprayer Trinol på - og tørrer rundt på karmen - og resulatet ses tydeligt med døde myg osv. som falder om. Det virker i cirka 6 uger!!

Det har næsten ingen lugt - og vores flaske på 1 liter holder mere end et år!!! (vi har 150 kvm).

Det må IKKE bruges på dyrene!

Vær også obs på, at hvis du sprøjter feks. ud i luften og der er træ- eller flisegulv, så bliver det afsindigt GLAT bagefter!!! (trust me - I know!!!!)

Forresten - hvorfor går du til dyrlægen og får de pipetter i nakken?? Du kan bare købe dem selv og give...........så sparer du da dyrlægens tid og din egen pengepung

Håber du har fået bugt med de kryb!!