/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Totalkredit vs. Nykredit m.fl.
Fra : egsmark
Vist : 1150 gange
100 point
Dato : 20-06-07 23:14

Jeg skal til at optage et kreditforeningslån og vil i denne forbindelse gerne have afklaret følgende spørgsmål: Er pengeinstitutternes Totalkredit mht. handelsomkostninger dyrere end Nykredit, Danmark, BRF osv. fx pga. at banken skal tjene ekstra ? Det handler om det vigtige begreb ÅOP før og efter skat. Eftersom Totalkredit nu ejes af Nykredit burde der vel ikke være den store forskel, men for en god ordens skyld spørger jeg alligevel. På forhånd tak for svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 23:19

Ring og få et tilbud.....

Det er der alligevel ingen her der kan fortælle dig i kroner og ører.....

Der er i den sidste ende alt for mange faktorer der spiller ind.....

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 21-06-07 00:26

refi, du har misforstået essensen i mit spørgsmål. Mit ærinde går udelukkende på det overordnede spørgsmål, om det omkostningsmæssigt kan være dyrere med Totalkredit end med fx Nykredit, fordi pengeinstitutterne har et samarbejde med Totalkredit og derfor evt. skal have en form for provision udover ekspeditions/oprettelsesgebyret. Glem alt om kroner og ører og ÅOP, som jeg åbenbart ikke skulle have nævnt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-07 02:32

Tror ikke jeg har misforstået noget....

Men vi kan da vende den - Sidste år fik vi omlagt et lån fra BRF til Totalkredit.

Det viste sig at være den billigste løsning for OS - vi sparede nogle tusinde....

Der kommer sikkert nogle med eksempler på det modsatte...

I den sidste ende opnår vi forskellige rabatter alt efter HVILKET forhold man har til sin bank....

Men jeg tvivler på vi snakker mange kroner til den ene eller anden side - dertil er konkurrencen for stor.....

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 21-06-07 07:26

Hejsa..

Om omkostningerne er dyrer eller ikke, kommer meget an på dig og dine forhandlingsevner. Vi har fundet frem til at totalkredit har været de billigste for os, idet at vi har forhandlet os frem til ret lave administrationsomkostninger. Nykredit skulle have 5000 kr. for at lave lånet hvor vi fik handlet vores rådgiver ned i 1500 kr. Men det kommer meget an på dit forhold til din rådgiver og om de er til at forhandle med...

Som ovenfor skrevet tag at få et tilbud hjem fra begge, og så se hvor du kan få handlet omkostningerne ned på lånet, altså tinglysning kan der jo ikke røres ved.

Med Venlig Hilsen

Mulleni

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-06-07 08:03

Vi valgte Totalkredit i efteråret og fik det til 3000 kr. i låneomkostn i banken.

Kommentar
Fra : Benna1979

Dato : 21-06-07 18:44

Hej Egsmark

En hurtig afklaring på dit spørgsmål, der runder flere aspekter

1) Totalkredit er ikke dyrere end Nykredit, fordi de skal tjene penge til banken eller et samarbejdende pengeinstitut - Du betaler et lånesagsgebyr i dit lokale pengeinstitut, eller du betaler det til Nykredit - Ydelsen (altså ikke ydelsen som på et lån, men arbejdet) er den samme, mens gebyret kan variere i pris.

2) Hvor Nykredit ikke forhandler omkring gebyrer, omkostninger til lånehjemtagelse mv., har du bedre mulighed for at påvirke dit eget lokale pengeinstitut, der "forhandler" Totalkredit-lån, selvom Nykredit måske kan vise sig mere konkurrencedygtige - Men prøv at stille dem samme spørgsmål på Nykredits blog. Problemstillingen er jo interessant. Og du kan under alle omstændigheder udfordre dit lokale pengeinstitut på at lave beregningen for dig - De skal vel også lave noget for pengene, hvis du ikke vil beregne det selv på deres hjemmesider?

2) ÅOP dækker over årlig omkostning i procent og er udelukkende en "Renter med renters rente-beregning" på baggrund af din renteprocent på det hjemtagede lån - Og den vil ikke være anderledes på et eksempelvis 4% realkreditlån i henholdsvis Totalkredit og Nykredit.

Benna1979