/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Måling af Tændingsdele
Fra : EiHaBr
Vist : 2618 gange
100 point
Dato : 20-06-07 21:23

Er der nogen der ved hvordan man måler f.eks en kondensator i et knallert tændingsanlæg om den dur og evt. effekt.
Ligeledes med tændspolen, den der sidder under "tanken" og den der sidder inde i svinghjulet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-06-07 07:48

Du kan bruge et såkaldt LCR-meter, til både at måle kondensatoren, og spolen med, men om det hjælper dig, ved jeg ikke, for hvad skal værdierne være ????

MVH

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 21-06-07 19:03

Jeg kender ikke værdierne, men jeg har flere kondensatorer til samme knallert, så må jeg jo kunne se om de alle sammen ikke dur.
Tak for svaret.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-06-07 22:12

Hvis du har et almindelig mulitmeter, som jeg selv, kan du "kun" lave simple målinger.
Jeg har også oscilloscop og tonegenerator, der kunne bruges til den slags tests, men bruger det mest når jeg makker med det lidt mere avancerede elektronik, underholdnings elektronik for det meste

Dit instrument skal stå til at måle ohm (modstand)

Du kan måle om kondensatoren er kortsluttet..

Tændspolen (den i stellet) skal måle få ohm fra primær viklingen til stel, primær viklingen er den tynde ledning der kommer nede fra hvor svinghjulet sidder. Sekundær viklingen (den med det tykke kabel over til tændrøret) måler en større modstand, pga de mange flere viklinger i spolen, jeg mener det er over 1 kilo-ohm.

Fødespolen (den bag svinghjulet) skal måle ganske få ohm, praktisk talt en kortslutning, mellem stel og den ledning der går ud. Nogenlunde det samme, hvis du måler en lys spole..

Hvis du måler, mens det er samlet, kan du ikke regne med det.. Platinerne laver jo også en kortslutning til stel, når de er lukkede.

Håbeer det er til hjælp
Ellers spørger du bare, så skal jeg forsøge at forklare

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-06-07 22:16

Nå ja.. Kondensatoren må ikke være kortsluttet mellem ledningen og stel, ohm meteret går lige kort på 0 og viser derefter uendelig modstand, hvis den er i orden

Men et godt råd, køb helst ny kondensator, hver gang du skifter platiner.. De kan være gamle og trætte, så "aftager" de ikke gnisten, som bliver afsat i platinerne istedet, som så hurtigt brænder af. Den måling kan du ikke lave med et almindeligt multimeter/ohmmeter. Så skal have mere avanceret instrumentering, som kan måle kapacitet.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-06-07 10:34

Fin fin besvarelse. tak.
Problemet er bare når man arbejder med veteranknallerter er det næsten umuligt at finde nye af dit og dat, dserfor vil jeg gerne kunne måle, jeg har en ganske simpel måler, så måske skal jeg kontakte en ven der er radiomand.
Men denne besvarelse kan jeg bruge så tak for det.

Med venlig hilsen
Eigil

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-06-07 12:41

Helt okay, jeg har selv en god bekendet der roder med veteran knallerter, fin hobby

Tændrør og kondensatorer er heldigvis nemme at finde, kondensatoren kan mange gange passe fra en anden knallert.

Men ellers finder ham mange gode dele på diverse stumpe markeder, men det ved du helt sikkert

- Anden