/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Lønforhandling IT-branchen
Fra : tinolarsen
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 20-06-07 19:58

Jeg stå snart og skal til lønforhandling.

Noget der ved hva den gennemsnitlige stigning er for konsulenter i IT-branchen

Bare så jeg har noget og gå efter..

Ellers nogle gode råd til hva der er vigtigt ved en lønforhandling, er rimelig grøn på det område...

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 20-06-07 20:08

Fandt selv denne artikel

http://www.it-jobbank.dk/nyhedsbreve/jg/200703.htm

Uddrag "Prosa forudsiger at lønstigningen vil stige til mere end 10% i 2007, og at vi dermed kommer op på niveau med dotcom-dagene ved årtusindskiftet. "

Det lyder af meget...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-06-07 20:47

Har du søgt på din Fagforenings hjemmeside?
Sam-Data eller Prosa.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-07 21:08

LOOL Spørg Molo hvad de får i bistandshjælp!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-07 21:12

Seriøst, det afhænger skrækkeligt af mange ting. Indenfor det offentlige (kommunerne) har man været nødt til at "opfinde" nye løntrin, tillæg osv, for at fastholde dygtige medarbejdere. I det private er lønnen ligeledes afspejlet af hvad du laver. Indenfor flere håndværksfag er der sket et lønskred i størrelsesordenen rigtig mange procent. I mit fag snakker vi over 10%, simpelthen pga mangel på dygtige og arbejdssomme hænder. Og da vi er serviceorienterede kan vi ikke kigge mod øst, ligesom de sorte fag!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-07 22:09

Det kommer vel også an på, hvor lang tid du har været ansat. Er din arbejdsgiver glad for det arbejde, som du udfører (det skal ikke misforståes) ,så vanker der måske lidt mere i lønningsposen.

Et eksempel " Der hvor min søn er ansat, blev for få dage siden ansat 2 nye medarbejdere. De var ansat med løntilskud. Den ene bad i dag om lønforhøjelse. Han fik 2 minutter til at pakke sine ting og forlade firmaet"

Så pas lidt på med hvad du vil forlange. Det er ikke altid det går efter statistikken.

Du kunne jo øve dig her på kandu med at være pligtopfyldende

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=59719

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-07 22:15

Sikke da noget sjusk med så mange annullerede og en ordentlig dynge "ikke accepterede"

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 20-06-07 22:24

det er lige med at have tiden til at gøre noget ved de spørgsmål.. - ikke rart og blev "hængt ud"

Vil da mene at jeg har gjort et godt stykke arbejde - har da i hvert tilfælde tjent mange penge til firmaet .- det er vel et godt arguument til at få mere i posen...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-07 22:36

I hvor lang tid har du været der???

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 20-06-07 22:45

lidt over et år, men havde også lidt erfaring inden.. - og med det undervisning jeg har lavet, er der i hvert tilfælde omsat fra 6-700.000 kr....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-07 22:50

Er omsætningen steget med 6-700.000 efter du blev ansat !? Eller har du blot holdt den ved lige ??

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 20-06-07 23:14

måske mest det sidste... - eller hele omsætninger er steget..

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-06-07 06:22

Du skulle lære at afslutte alle dine spørgsmål inden du spekulerer på at gå til lønforhandling.
Det er flinterende ligemeget hvad andre får i løn. Det er dig og hvad du er værd det kommer an på og ikke hvad andre får. Den skide løn. Et godt arbejde og en god arbejdsplads er det vigtigste og ikke den skide løn.

Afslut nu alle dine spørgsmål, så er der måske nogle der vil hjælpe dig fremover.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-06-07 08:13

Hvis du nu efter lønforhandlingen, får råd til det tinolarsen, så meld dig ind i en faglig organisation, de er bedre end dig til at forhandle løn en du givet vis er, siden du spørger! Iøvrigt har de sammenligningsgrundlaget, samt har fingeren på pulsen i branchen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-07 08:53

6-700000 er ikke meget at slæbe i omsætning. På mit gamle gamle job, slæbte hver montør mellem 1,5 og 2 mill. Jeg som afdelingsleder havde ansvaret for +25 mill. Men det afhænger selvfølgelig stærkt af hvad man laver.

Men for nu at lave et fiktivt groft regnestykke. Løn til dig 350000 + forsikringer, ferietillæg mv gæt 63000, ialt 413000.

Andel af husleje, pc programmer strøm varme køling 100000

Kursus og anden efteruddannelse 50000

Samlet omkostning ved at have dig rendende ialt 563000. Hvis du så har generet f. eks 600000 i meromsætning, har mester "lavet" 37000 på dig, svarende til DB på sølle 6%, hvilket er 0 og niks i IT branchen (og alle andre for den sags skyld).

Så det er lidt mere komplex, end "bare lige" at sætte det regnestykke op, you see?

Annuller spørgsmålet
Fra : tinolarsen

Dato : 21-06-07 11:14

Har ikke fået noget ordentlig svar, men en masse mindre kloge kommentarer...