/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophavsrettighed v/boligsalg
Fra : blank
Vist : 1386 gange
100 point
Dato : 20-06-07 17:31

Hey

Hvilke rettigheder har sælger over de billeder der bliver taget af ejendomsmægler i forbindelse med salg?

Historien kort: Den første mægler vi havde formåede ikke at sælge vores sommerhus og derfor valgte vi en anden mægler der fik det solgt her i foråret.

Nu er situtuationen således at sommerhuset er til salg igen...

Sælger har valgt at bruge samme mægler som den første vi havde (altså dem der ikke fik en salgsaftale i stand), det er helt fint med os, MEN

Mægler har valgt at bringe "vores" billeder i avisen, altså billeder af vores private inventar som vi tog med os i forbindelse med salget.

Er det lovligt - og kan vi opponere imod dette?
Et eller andet sted, føler vi os krænket.

What to do?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-06-07 17:38

Ejendomsmægleren har rettighederne over billederne, for i har vel ikke betalt for dem??

At jeg så ikke syntes det er ok, er en anden sag, og ejendomsmægleren skulle have spurgt jer først om i syntes det var i orden

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 17:40

Både ja og nej mht. betaling.

Efter 6 mdr. annoncering kom vi ud af aftalen. Men måtte betale for de omkostninger mægler havde haft indtil nu.

Heriblandt omfatter det vel også fototagning....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 17:47

Det er en gængs procedure.....

Det bliver brugt af flere mæglere der får de samme huse til salg.....

Der kommer du næppe langt med et sagsanlæg medmindre du FØR offentliggørelsen har pointeret at billederne skulle destrueres eller udleveres.....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 17:52

Det kan godt være at det er gængs procedure.

Citat
Der kommer du næppe langt med et sagsanlæg medmindre du FØR offentliggørelsen har pointeret at billederne skulle destrueres eller udleveres.....
Hvor står det henne?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-06-07 17:55

Ja jeg synes også det er jeres billeder; men jeg kender ikke det juridiske i det: I går hørte jeg i fjernsynet at nogle havde forudbetalt fot en fladskærm de aldrig får! Så det at man har betalt for en ting er åbenbart ikke ensbetydende med at man har krav på det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 17:57

Det står ingen steder -derfor kommentaren om at det er gængs.....

Det er da muligt du med en god advokat ville vinde en sag, men er det værd....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 17:58

Hvis du nærlæser den salgsaftale du har/havde med mægleren er det da muligt der står noget om salgsmaterialet/ejendomsretten.....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 18:00

Nu har jeg gennemlæst vores formidlingsaftale om salg og der står INTET om ophavsrettigheder om fotos.

Refi: Hvordan kan du udtale dig sådan, når det ikke står nogle steder. Er det bare din personlige mening der her kommer til stede? Hvilken ekspertise har du i jura???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-06-07 18:01

Det er fotografen der har rettigheden og ikke ejeren af motivet med mindre motivet er rettighedsbeskyttet som kunstværk.

Du kan læse om den slags i Bekendtgørelsen om ophavsret, men husk at love og bekendtgørelser skal forstås i sammenhæng.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060076329

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 18:06

Citat
Refi: Hvordan kan du udtale dig sådan, når det ikke står nogle steder. Er det bare din personlige mening der her kommer til stede? Hvilken ekspertise har du i jura???

Det er ENE OG ALENE SUND FORNUFT

Expertbistand finder du hos en advokat, men den får du ikke for 100 bananer......

Der er da ingen der siger du skal rette dig efter de råd du får - det er da alene din egen beslutning....

Læg sag an mod mægleren og fortæl os resultatet - så lærer vi måske noget nyt....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 18:14

Citat
Det er ENE OG ALENE SUND FORNUFT

Men sådan forstår jeg bare ikke dit indlæg, når du skriver medmindre...

Så lyder det som om, at du er sikker

Jeg er bare så sk.... krænket. Indboet der er vist på billederne hænger jo ikke sammen med den nuværende sælgers.

Jeg har netop valgt at stille mit spørgsmål i jura kategorien med håb om, at der er nogle eksperter, der frivilligt afgiver sin viden.

Svar omkring jeg tror nok, er ligesom ikke brugbar i dette tilfælde, hvis du forstår.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-07 18:31

Det er lidt en svær en den der, for ved offentliggørelse af den slags billeder skelnes der som regel mellem, om der er personer på billederne eller ikke....og om billederne er taget på/fra "et frit tilgængeligt sted" eller ikke.

Lad os nu antage, at en eller anden person står ude på fortovet og tager billeder af dit hus....også så man måske får et kig ind gennem vinduerne så man kan se inventar på billederne....sådan nogen billeder må alle gerne tage og de må uden problemer offentliggøres......så længe der ikke er personer på billederne og der ikke samtidig offentliggøres f.eks. navn eller adresse på dem der bor i huset.
(selv om jeg sagtens kan forestille mig, at det ikke må være rart at få sit hjem udstillet på den måde)

Hvis billederne er taget inde i huset, altså et "ikke frit tilgængeligt sted" skal fotografen, for lovligt at kunne tage og derefter bruge billederne, have din tilladelse , hvilket jeg går ud fra at han havde i forb. med hussalget.

Og fotografen har altid ophavsret/ejerrettigheder til sine billeder.

En anden mulighed er, om I kan føle jer krænket (persondatalovens paragraffer om offentliggørelse af private forhold og oplysninger), men heller ikke der tror jeg der er noget at komme efter, da ting som forholdsvis neutralt indbo ikke hører under ting der gør, at I nemt kan identificeres ud fra det afbildede.

Jeg tror derfor ikke I kan forhindre mægleren i at bruge billederne, højst få ham til at gøre opmærksom på i annoncen, at det er gamle arkivbilleder.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 18:37

Billedrettigheder som sådan kan jo ikke diskuteres - de tilhører den der har taget billederne....

der hvor der kan være en forskel er HVAD billederne bliver brugt til....

Da I jo har givet mægleren lov til at fotografere jeres hjem UDEN nogen klausul på HVAD billederne måtte bruges til - har de ret til at bruge dem....

Selvom der havde vbæret en person på billedet er det tvivlsomt om det ikke måtte bruges - der er jo givet lov til at tage billedet....

En ejendomsmægler i Kbh. havde brugt et billede af en kendt person ved salg af vedkommendes hus...

Dette billede blev brugt ved salg af andre ejendomme (som reklame for mæglerfirmaet)....

Da man i samme forbindelse havde påført en tekst som vedkommende IKKE havde sagt gav det en næse....

Derefter var ægleren klar til at give en kompensation til den kendte....

Det siger lidt om hvor vidt en sådan sag kan strækkes.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-07 20:08

Citat
Selvom der havde vbæret en person på billedet er det tvivlsomt om det ikke måtte bruges - der er jo givet lov til at tage billedet

At give lov til at tage et billede er ikke ensbetydende med, at billedet uden videre må offentliggøres...det kræver en særskilt tilladelse

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 20:36

hmm, uanset om mægler har rettighederne til billederne, så er der tale om, hvad der er etisk korrekt.

Jeg bliver nødsaget til at prøve denne. Nu har jeg spurgt et advokatfirma der yder online hjælp, men forventer først at få svar om 2 dage.

Og så bliver jeg nødt til at spørge firmaets jurist, men pga. ferie bliver dette først på mandag. Jeg afventer derfor med at afslutte.

Jeg stiller mig selv dog det spørgsmål: Normalt følger indboet med i forbindelse med salg af et sommerhus - hvordan klarer mægleren lige denne? - (vores køber ønskede dengang ikke at overtage vores indbo pga. eget indbo blev medbragt i forb. med skilsmisse).

Vender tilbage - foreløbig tusind tak for respons

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 20-06-07 20:47

undskyld men er der ikke andre ting i denne verden der er vigtiger end de billeder

det er jo kun af ting men hvem andre end jer ved det er jeres ting på de billeder

det er jo ikke jeres hus mere

og indbo tjaaaa så er det jo nok de de ser når de kigger på huset og som man aftaler ud fra

jeg gad godt nok ikke bruge så meget tid på sådanne en bagtel

men sådan er jeg jo bare ..........

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 20:57

Da jeg købte mit hus, og et par måneder efter
kom FORBI og så at HUSET var solgt, SALGS_OPSTILLING
gik jeg ind og BAD ham fjerne ALT.
Da jeg ikke ønskede at ANDRE skulle se dette.
Hvilket han gjorde, SÅ JEG VIL MENE, AT DU OVERTOG
HUS + BILLEDER + SALGSOPSTILLING
som en del af handlen, hvorefter ANDRE IKKE
har ret til at genbruge hvad
DE ELLER`S KAN FINDE PÅ DIT HUS + BILLEDER.
Medmindre dette er OFFENTLIGT,
men selv der, GÆLDER der regler....

sÅ host OP med penge for rettigheder _ Copyright´s

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 20:59

Jamen du er velkommen til at lukke døren pænt efter dig igen nfansu.

Jeg har ikke brug for at høre andres meninger om, hvorvidt emnet er vigtig for dig eller andre. Jeg har vurderet at dette er betydende for mig og har derfor stillet spørgsmålet.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 21:00

Skal lige sige DET var Ejendoms Mægleren
der havde3 taget billeder.

Men derfor, må de ikke bruges i anden forbindelse
med mindre du godkender DETTE.

Af andre Mæglere eller mennesker.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 21:03

Citat
Skal lige sige DET var Ejendoms Mægleren
der havde3 taget billeder.

Men derfor, må de ikke bruges i anden forbindelse
med mindre du godkender DETTE.

Af andre Mæglere eller mennesker.
Står det nogle steder?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 21:14

Vi kan jo aldrig nogensinde komme det nærmere når du absolut VIL HAVE et advokatsvar

Jeg tvivler dog stærkt på at det bliver anderledes end de svar du har fået her....

Der skal virkelig være tale om en krænkelse (og ikke efter DIN vurdering) før du kan gøre noget som helst andet end at bede dem om at lade være med at bruge billederne....

Om de så retter sig efter det - tja.....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 21:22

Citat
når du absolut VIL HAVE et advokatsvar

Var billederne KRÆNKENDE af dit hus.
Som ikke er dit mere ???
Eller´s må du have en MEGET dårlig behandler,
da de plejer at rette sig EFTER HVAD DU SIGER.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 21:29

Citat
Vi kan jo aldrig nogensinde komme det nærmere når du absolut VIL HAVE et advokatsvar

Jeg føler ligesom at jeg er nødsaget til at have "noget" i hånden inden jeg ringer til mægleren og fortæller at billederne skal fjernes. Det er noget nemmere at kunne henvise til en § i lovgivningen.

Billederne af huset er såmænd ikke dårlige - men det viser MIT indbo, som ikke er der mere. Disse billeder har jeg tilladt i forbindelse med MIT salg af huset. Ikke i forbindelse med andres salg.

Jeg har jo reelt betalt for at disse blev taget og formoder da så også, at rettighederne for at bruge disse i salgsfremstød skal godkendes af mig.

Men jeg prøver da at kontakte dem i morgen (først opdaget det her til aften). Hvis svaret er negativt fra deres side, må jeg jo indhente hjælp andetsteds, hvilket jeg troede måske var her. Bare for at være på forkant.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 21:56

Citat
men det viser MIT indbo

Der BURDE mægleren altså SELV sætte_ grænsen,
DA DET ER PRIVAT BO og intet har
med salg af Ejendommen at gøre.

Prøv at læs mere om krænkelse af privat / bo /
og du får hurtig hjælp på F.eks www.advokathjælp.dk
hvis siden er der endnu, eller´er er flere gode råd

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 21:58

Siden kan ikke vise Æ så proev AE

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 22:07

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
Jamen du er velkommen til at lukke døren pænt efter dig igen nfansu.
Jeg har ikke brug for at høre andres meninger om, hvorvidt emnet er vigtig for dig eller andre. Jeg har vurderet at dette er betydende for mig og har derfor stillet spørgsmålet.

Hvis du har solgt et SOMMERHUS, og IKKE fatter en PIND af
en SALGS_ opstilling.
Men har RÅD til en ADVOKAT/ sælger__
KAN JEG IKKE FATTE, AT DU SPØRGER HERINDE___

SORRY TO SAY

Springer fra HER.

Eller´s kontakt din Advokat, og få et
FOGED forbud, andet kan du ikke få at vide HER.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 22:24

Citat
Hvis du har solgt et SOMMERHUS, og IKKE fatter en PIND af
en SALGS_ opstilling.
Men har RÅD til en ADVOKAT/ sælger__
KAN JEG IKKE FATTE, AT DU SPØRGER HERINDE___

Jeg har stillet et spørgsmål som åbenbart ikke falder i god jord hos jer. Jeg troede, at kandu.dk var til for alle og at der kunne spørges på alle leder og kanter. Men det har jeg taget til efterretning. Hvis spørgsmålet ikke falder lige tilpas for jeres fødder, hagler det ned over spørgeren. Ked af at min spørgsmål ikke bare lige kunne besvares med et link.

Glem bare at jeg i en rus af raseri (på mægler) troede på, at der var svar at hente. Der er efterhånden langt mellem de seriøse debatter/svar.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-06-07 22:35

Hov, hov!

Du vil åbenbart bare bekræftes.
Mon ikke ejendomsmægleren er modtagelig for fornuft, hvis du frabeder dig at dit inventar vises.

Som du nok kan se så undrer de fleste sig over problemet og nu er det jo sådan at lovene sjældent omhandler specifikke ting og at man derfor skal se på retspraksis og den er nok lidt svær at finde i netop denne situation, der nok mest handler om god mæglerskik.

Du kan jo spørge disse om det er passende at genanvende interiør billeder:
http://www.de.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 22:47

Citat
Jeg troede, at kandu.dk var til for alle og at der kunne spørges på alle leder og kanter

Det er jo lige netop det der sker - derfor bliver svarene heller ikke i "lovtekst"

Citat
Disse billeder har jeg tilladt i forbindelse med MIT salg af huset. Ikke i forbindelse med andres salg.

Det er jo det der er det springende punkt....

Har du papir på billederne ikke måtte bruges til andet ??????

Et eller andet HAR du jo accepteret.....

Ring du bare til mægleren - de skal nok fjerne dine billeder - de har ingen glæde af utilfredse kunder.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 22:48

Eneste årsag til de bruger dem er jo kun at det var nemmere end at tage en masse nye.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 22:49

Det er IKKE for at genere dig - stol trygt på det.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-07 23:05

Citat
Jeg har stillet et spørgsmål som åbenbart ikke falder i god jord hos jer. Jeg troede, at kandu.dk var til for alle og at der kunne spørges på alle leder og kanter. Men det har jeg taget til efterretning. Hvis spørgsmålet ikke falder lige tilpas for jeres fødder, hagler det ned over spørgeren. Ked af at min spørgsmål ikke bare lige kunne besvares med et link.

Nu synes jeg faktisk ikke du er helt fair

Og dit spørgsmål kan altså bare ikke lige besvares med et link......det er et meget diffust omåde med reglerne for fotos og offentliggørelse af samme.

Jeg kan da sagtens finde de love og paragraffer der gælder for at tage billeder og offentliggøre dem........der er bare ikke noget sted nævnt andet, end det jeg skrev til dig tidligere om at tage billeder på frit tilgængelige steder og ikke-frie tilgængelige steder.

Og i faktisk taget hver sag der når til domstolene, beror resultatet på et individuelt skøn, netop fordi reglerne på området ikke er klokkeklare....medmindre der er tale om offentliggørelse af personerbilleder hvor den forurettede bliver fremvist på så krænkende en måde, at offentliggørelsen skønnes at være til skade for vedkommende.

Og som jeg skrev i mit tidligere svar, mener jeg ikke du på nogen måde kan forhindre ejendomsmægleren i at bruge de billeder....du har en gang givet ham lov til at fremvise dem i forbindelse med salg af huset.

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584

Og §264a i straffeloven

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-06-07 23:39

dova: Jeg har efterhånden set så mange tråde herinde, hvor spørger bliver haglet ned. Jeg har som regel undgået disse - men lige nu syntes jeg at nogle af bemærkninger kunne jeg have været foruden.

Citat
Og dit spørgsmål kan altså bare ikke lige besvares med et link......det er et meget diffust omåde med reglerne for fotos og offentliggørelse af samme.
neej og det er jo netop det jeg beklager. Så snart det ikke kan besvares med et link, går det galt for mange - desværre.

At du så alligevel kan henvise til en lovgivning. Jeg har ikke spurgt efter link - blot spurgt om det var lovligt.

Citat
Og som jeg skrev i mit tidligere svar, mener jeg ikke du på nogen måde kan forhindre ejendomsmægleren i at bruge de billeder....du har en gang givet ham lov til at fremvise dem i forbindelse med salg af huset.
Ja til MIT salg.

Men lad det nu ligge - Jeg afventer firmaets jurist på mandag.

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 21-06-07 08:41

kender godt typpen der ikke gidder høre andres mening

men jeg lukker døren og bruger min tid anden steds

god sommer

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-07-07 20:08

Citat
Men lad det nu ligge - Jeg afventer firmaets jurist på mandag.

Dette År___

Godkendelse af svar
Fra : blank

Dato : 24-07-07 18:35

Jeg lukker forsinket denne tråd (ferieafholdelse i udlandet).

Efter kontakt til mægler, viste det sig, at der var sket en fejl. Huset er slet ikke til salg - igen.

Kommentar
Fra : refi