/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af eternittag...
Fra : rover600_valby
Vist : 1811 gange
50 point
Dato : 20-06-07 15:54

er der nogle her der ved noget om hvis man vil rense og male sit eternit skifer fra 1963??
Jeg har set mange der har fået det renset og malet og det bliver som "nyt", jeg har hørt
man godt kan gøre det selv men hvor kan man leje det udstyr og er der noget jeg skal
være opmærksom på????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-07 15:58

Du skal være opmærksom på faren med asbest.
Så det er ikke sikkert du må udføre arbejdet selv.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-06-07 16:12

Reglerne er beskrevet i " Bekendtgørelse om asbest " fra september 1986 udsendt af Arbejdsministeriet.
Der står bl.a. i denne bekendtgørelse, at der ved afrensning af asbestholdige materialer skal anvendes godkendt udstyr. Det består af en højtryksrenser anbragt i en lukket afskærmning, som vil forhindre, at der slipper asbest ud til omgivelserne og ned i lungerne på den, der arbejder med det. Det er nok sådan et apparat, du har set reklame for.
Almindelig højtryksspuling er forbudt.
Så jeg vil nok råde dig til at kontakte et professionelt firma, der beskæftiger sig med rensning af asbestholdige tage. Hvis du selv vil gå i gang, må du sætte dig godt ind i reglerne.
Du kan finde mere om emnet i BYG-ERFA. Erfaringsblad 93 02 16 som kan bestilles på 45 76 73 73.

http://www.husetoghaven.dk/C12568BF0036D268/0/37051DE9032A5ED4C12568EE003FEC45

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-06-07 17:49

skal man se helt nøgternt på det, er det rent faktisk billigere at lægge et nyt tag. det forudsætter dog, at man selv udfører størstedelen af arbejdet.
en anden ting er, at for at rengøre taget skal man op og gå på taget. det kan nemt medføre, at flere af skiferpladerne knækker, og det er ret besværligt at skifte dem ud. og der går som regel flere i stykker under denne operation. en rengøring og maling løber let op i mere end 100 kr pr m2, og materialerne til et nyt tag er ikke meget dyrere. og taget har trods alt en del år på bagen, så måske skal det alligevel skiftes om få år. så prøv at undersøge begge muligheder, før du gør noget overilet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-07 19:29

Man må vel stadig feje og skylle sit asbesttag. (ikke højtryksspule)

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-07 21:59

Har ikke lige læst jeres andres svar, men har spurgt kæresten som ved en masse om sådan noget.

Han siger der ligger en i Karlslunde hvor du kan leje udstyr - kunne i hvert fald for 5 år siden. Det hed noget med Karlslunde Tagdækning.

Du skal nemlig være opmærksom på asbest som teil skriver og du må gerne gøre det selv.

Godkendelse af svar
Fra : rover600_valby

Dato : 02-07-07 15:21

Tak for svaret Klojs.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 02-07-07 17:16

Velbekomme og tak for point