/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Vand og ethanol
Fra : 369874123
Vist : 5709 gange
50 point
Dato : 20-06-07 15:40

Hej,
Hvis jeg blander 50 mL vand med 50 mL ethanol, hvorfor får jeg så kun en blanding på 96 mL?
Mvh William

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 60 point
Dato : 20-06-07 15:56

Jeg mener det er en kombination to forklaringer på, hvorfor volumet af vand og ethanol bliver mindre ved sammenblanding:

Forklaring 1:

Hvis man blander store og små molekuler sammen får man samme effekt som at blande en sæk kartofler med en sæk ærter. Dette giver ikke helt 2 sække med kartofler og ærter fordi ærterne kan placere sig i mellemrummene mellem kartoflerne.

Forklaring 2:

Vand har en meget ordnet "luftig" struktur grundet de mange brintbindinger. Ved tilsætning af ethanol ødelægges denne ordnede luftige struktur.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 20-06-07 16:06

Du ved vel tilføldigvis ikke hvor lang tid det tager, hvis man skal lave en destillation af sådan en vand-ethanol-blanding?

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 20-06-07 16:07

Og selvfølgelig tak for dit første svar! :)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 20-06-07 16:11

forklaring to er faktisk rigtig god.
når du blander dem vil du se luftbobler fise af! - det vidner om at brintbindingerne flyttes og blandingen trækker sig sammen (der er ikke længere plads til luften)
Desuden udvikler dette faktisk en betydelig varme - så pas på ikke at lukke låget før alt luft er ude og temperaturen er normal igen.
hvis du tegner molekylerne op, vil du se hvordan de rummeligt kan fylde mindre når de er blandet 1:1 end når de er rene.
Den med kartofler og ærter er helt gal - molekylerne har i denne sammenhæng samme størrelse!!! (majs og ærter blandes .... )

Beck

Kommentar
Fra : videnskab

Dato : 20-06-07 16:14

jeg er ikke helt sikkert, men jeg tror for det rasten er energi. og det er 6 ML

håber der er noget der kan svare dig

Mvh
videnskab

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-06-07 16:16

Det kommer vist kun an på apparaturet, hvor land tid det tager at distilere og jeg kan ikke give noget andet generelt svar herpå.

En vigtig pointe er imidlertid at man ved distilation ikke kan opnå en større kocentration af ethanol end 96%.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 20-06-07 16:23

>hvis du tegner molekylerne op,
Hvordan og hvad mener du med dette?
Mvh William

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-06-07 16:33

Kære Beckski

Citat
når du blander dem vil du se luftbobler fise af! - det vidner om at brintbindingerne flyttes og blandingen trækker sig sammen (der er ikke længere plads til luften)

Interessante forklaring som ikke har hørt før. Jeg vil gerne spørge om denne effekt kan forklares ved/skyldes at temperaturen stiger (Der gælder alment at gassers opløselighed i væsker falder med stigende temperatur).

Den med kartofler og ærter er god nok. Prøv at tegne et vand-molekyle og ethanol-molekyle. Der er forskel.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 20-06-07 16:49

Jeg har ingen anelse om hvordan et ethanol-molekyle ser ud...
Kan du hjælpe?
Mvh William

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-07 16:57

Volumener er som udgangspunkt ikke additive ligesom f.eks. masse.
Molekylerne pakker tættere sammen i blandingen end i de rene stoffer,
og derfor fylder det ikke helt så meget efter sammenblandingen.

Man kan regne på det effektive volumen af f.eks. ethanol i vand, men
det er kompliceret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-06-07 17:10

Det nederste billede på følgende side viser både vand- og ethanol-molekyler.

http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/162othermolecules.html

Godkendelse af svar
Fra : 369874123

Dato : 20-06-07 18:53

Takker!

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 26-06-07 10:06

Jeg har nu endelig fundet denne forklaring
håber den kan bruges.
http://www.iserv.net/~chargers/chem/seccwatalcohol.htm